Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2598668_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 3148
Doknr.
577639
Dato
23-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 25. maj 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 461 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål nr. 461:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad ministerens holdning er til, at det fremgår af
programmet Reporterne på 24Syv den 24. maj 2022, at et beskikket medlem af
Ankestyrelsen har udtalt, at
”enhver
bare nogenlunde begavet sagsbehandler
kan fjerne et hvilket som helst barn, hvis det er det, man vil” og mener
ministeren, at det er betryggende for tilliden til systemet, når det dermed
antydes, at tvangsfjernelser kan være arbitrære?”
Svar:
Det er selvfølgelig grundlæggende vigtigt, at der ikke træffes arbitrære
beslutninger om anbringelse uden samtykke, eller at retssikkerheden for barnet
og forældrene på anden vis kompromitteres.
Jeg har svært ved at se, hvordan enhver sagsbehandler kan anbringe uden
samtykke, sådan som det fremstår af citatet i spørgsmålet. For det er ikke en
sagsbehandler i kommunen eller kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse
om en anbringelse uden samtykke efter servicelovens § 58. Forvaltningen er i
stedet ansvarlige for at udrede barnet eller den unges behov for særlig støtte,
jf. servicelovens § 50, og kan på den baggrund indstille til kommunens børn og
unge-udvalg, at barnet eller den unge anbringes uden for hjemmet uden
samtykke efter servicelovens § 58.
Jeg kan videre oplyse, at indstillingen til børn og unge-udvalget, foruden en
børnefaglig undersøgelse, skal indeholde en skriftlig redegørelse for
vurderingen af, om betingelserne for den tvangsmæssige foranstaltning er
opfyldt. Derudover skal indstillingen indeholde en handleplan for anbringelsen,
og et referat af børnesamtalen afholdt med barnet eller den unge, som angiver
barnets eller den unges holdning til den påtænkte foranstaltning. Dommeren i
børn og unge-udvalget har ansvaret for at påse, at sagen er tilstrækkeligt
oplyst, jf. § 6 i forretningsordenen for børn og unge-udvalgene. Det indebærer
fx, at dommeren skal sikre sig, at der i forbindelse med den børnefaglige
undersøgelse efter servicelovens § 50 er afholdt en samtale med barnet eller
den unge, medmindre der har været omstændigheder, der har talt imod en
børnesamtale, fx barnets modenhed. I de tilfælde skal kommunen have forsøgt
at afdække barnets eller den unges holdning til anbringelsen på anden vis. Det
kan fx være ved at tale med personer i barnets eller den unges netværk, som
barnet eller den unge har en fortrolighed med, eller ved at der ses på tidligere
oplysninger i sagen. De pædagogisk-psykologisk sagkyndige i børn og unge-
udvalget yder desuden vejledning til udvalget om, hvorvidt der er indhentet de
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at det fremgår af programmet Reporterne på 24Syv den 24/5-22, at et beskikket medlem af Ankestyrelsen har udtalt, at enhver bare nogenlunde begavet sagsbehandler kan fjerne et hvilket som helst barn, hvis det er det, man vil, til social- og ældreministeren
2598668_0002.png
nødvendige sagkyndige udtalelser og undersøgelser til at belyse sagen, og
hvorvidt barnets perspektiv er tilstrækkeligt oplyst. Herudover ydes vejledning
om, hvilke foranstaltninger der ud fra en børnesagkyndig vurdering må anses
for at være bedst egnet til at fremme barnets udvikling og trivsel.
Endelig så har sagens parter mulighed for at klage over børn og unge-
udvalgets afgørelser om bl.a. anbringelse uden samtykke og afbrydelse af
samvær mv. til Ankestyrelsen, som er den øverste administrative klageinstans.
Sagens parter har ret til gratis advokatbistand ved behandling af en sag om
anbringelse uden samtykke. Ankestyrelsens afgørelse kan desuden indbringes
for retten. Som redegjort for i besvarelsen af SOU alm del spørgsmål nr. 459,
så fik Ankestyrelsens i 2021 medhold i 99 pct. af de afgjorte sager om
anbringelse uden samtykke. Det ser jeg som udtryk for, at afgørelser om
anbringelse uden samtykke ikke er arbitrære.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag 1. SOU alm del. Besvarelse af spørgsmål 459.
2