Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2593728_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 3097
Doknr.
575803
Dato
14-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 24. maj 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 453 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 453:
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt firmaer som for eksempel Tammuz
International bryder formidlingsforbuddet i adoptionslovens § 33, stk. 1 og 2,
når de har en dansk landerepræsentant ansat, reklamerer for surrogati på en
dansksproget hjemmeside og sætter danske par i kontakt med udenlandske
surrogatmødre?”
Svar:
Det følger af § 33 i adoptionsloven, at hjælp ikke må ydes eller modtages med
henblik på at opnå forbindelse mellem en kvinde og en anden, der ønsker, at
kvinden skal føde et barn til denne. Endvidere må der ikke foretages
annoncering med henblik på at opnå en sådan forbindelse.
Bestemmelsen indeholder således et forbud mod mellemmandsvirksomhed og
annoncering i relation til at opnå kontakt mellem en surrogatmor og tiltænkte
forældre. Forbuddet er ubetinget og gælder både formidleren og parterne, det
vil sige surrogatmoren og de tiltænkte forældre.
Overtrædelse af forbuddet i § 33 i adoptionsloven straffes efter lovens § 34
med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Spørgsmålet vedrører også straffelovens område, hvorfor der er indhentet
følgende bidrag fra Justitsministeriet:
”Justitsministeriet
kan generelt oplyse, at straf efter § 33 i adoptionsloven er
betinget af, at der foreligger dansk straffemyndighed.
Efter § 6 i straffeloven hører bl.a. handlinger foretaget i den danske stat under
dansk straffemyndighed.
Efter straffelovens § 9 a anses en lovovertrædelse, der vedrører tekst-, lyd-
eller billedmateriale m.v., som ved handlinger i udlandet er gjort alment
tilgængeligt her i landet gennem internettet eller et lignende system til
spredning af information, for begået i den danske stat, hvis materialet har
særlig relation her til landet. Det fremgår af bestemmelsens forarbejder, at
materialet har en særlig relation til Danmark, hvis det er dansksproget, jf.
Folke-tingstidende 2007-08, 2. samling, tillæg A, s. 591.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om, hvorvidt firmaer som for eksempel Tammuz International bryder formidlingsforbuddet i adoptionslovens § 33, stk. 1 og 2, når de har en dansk landerepræsentant ansat, til social- og ældreministeren
2593728_0002.png
Om en handling, der er omfattet af § 33 i adoptionsloven, er foretaget i
Danmark eller udlandet, herunder af en dansk landerepræsentant, afhænger
af de konkrete omstændigheder i den enkelte sag.
Er en handling ikke foretaget i Danmark, kan den efter omstændighederne
alligevel straffes her. Dette kræver bl.a. at en række betingelser er opfyldt,
herunder at der er dansk straffemyndighed for handlinger foretaget i udlandet,
jf. straffelovens §§ 7-8
b.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2