Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2594280_0001.png
Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 136
Offentligt
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021-2451
Doknr.
400338
Dato
06-04-2021
Svar på spørgsmål fra Anni Matthiesen (V) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Char-
lotte Broman Mølbæk (SF) og Kathrine Olldag (RV) stillet den 9. marts 2021.
Spørgsmål nr. 136:
”Vil
ministeren kommentere indholdet i de tre notater fra Dataproces i forlængelse af
deres henvendelse af 26. februar 2021 vedrørende udligning, konkret i form af Data-
proces notater ”Kommentering af ”Statusnotat for arbejdsgruppen om betalingsfor-
pligtigelse og kommunale incitamenter ved tildeling af tilbud” af 30.11.2020” og ”Æn-
dringen af betalingskommuneforholdene. En gennemgang af kvaliteten, objektiviteten,
påvirkeligheden af kode-4
forholdene versus det italesatte omfang” af 24. februar 2021
og ”Opgørelse ved tilbagevenden til betalingskommunetallet”, jf. BOU alm. del –
bilag
76?”
Svar:
I forhold til de tre notater fra Dataproces,
jf. BOU alm. del
bilag 76,
skal følgende
bemærkes:
Ad.
Kommentering af ”Statusnotat for arbejdsgruppen om betalingsforpligtigelse og
kommunale incitamenter ved tildeling
af tilbud” af 30.11.2020
Hovedkritikpunktet i kommentaren for Dataproces er, at datagrundlaget for analyse-
arbejdet ikke er tilstrækkeligt:
”De
to analyser giver imidlertid ikke et fyldestgørende billede af omfanget af be-
rørte borgere og dermed de kommunale incitamenter, da de to analyser ikke
forholder sig til de borgere, der har ophold uden for egen kommunegrænse i an-
dre typer tilbud, end dem som er medtaget i de nævnte analyser. Det gælder for
eksempel borgere med ophold i en plejehjemsbolig.”,
jf. BOU alm. del –
bilag 76.
Afgrænsningen i analysearbejdet, herunder vedr. det opstillede datasæt, er beskrevet
og begrundet i svaret på
BOU alm. del
spm. 131,
som der henvises til.
Ad. Ændringen af betalingskommuneforholdene. En gennemgang af kvaliteten, ob-
jektiviteten, påvirkeligheden af kode-4 forholdene versus det italesatte omfang
Vedrørende baggrunden for afskaffelsen af folketal efter betalingskommune i tilskud-
og udligningssystemet henvises der til besvarelsen af
BOU alm. del spm. 134,
hvor det
bl.a. beskrives, hvordan oplysningen har givet kommunerne mulighed for en uhen-
sigtsmæssig ajourføring af grundlaget for opgørelser i udligningssystemet.
Vedrørende kontrolfunktioner til oplysninger om betalingskommuneforhold henvises
der til besvarelsen af BOU
alm. del spm. 135.
Her beskrives, hvilke muligheder der har
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 451: Spm. om ministerens kommentar til de opfølgende notitser fra oplægsholdere til Social- og Ældreministeriets åbne høring om udligningssystemets konsekvenser på det specialiserede socialområde i januar 2022, til indenrigs- og boligministeren
2594280_0002.png
været med henblik på at understøtte korrekt registrering af betalingskommuneforhold
i kommunerne.
Det er ikke vurderet muligt at kommentere på vedlagte opgørelse af identificerede fejl i
kommunernes betalingskommuneforhold. Dette skyldes bl.a., at den anvendte metode
for opgørelsen ikke fremgår af det vedlagte notat, og samtidig besidder ministeriet
netop ikke et centralt grundlag, der kan anvendes til at kontrollere de indberettede op-
lysninger om betalingskommune.
Ad. Opgørelse af virkninger ved tilbagevenden til betalingskommunetallet
Dataproces har foretaget en opgørelse, som skal vise virkningen i udligningen for 2022
ved at vende tilbage til en række steder i udligningssystemet at anvende et folketal ef-
ter betalingskommune på baggrund af indberetningerne i tilknytning til CPR. Data-
proces tager forbehold for, at opgørelsen bygger på forsimplende antagelser, herunder:
Ændringen af anvendelsen af bopælskommunefolketallet til betalingskommu-
nefolketallet er i opgørelsen lavet på følgende forhold:
Den demografiske ud-
giftsbehovsopgørelse, tilbagegangskriteriet, udligningen af skatteindtægter,
fordelingen af den samlede bloktilskudspulje.
Virkningen er ikke målt i kriterierne enlige over 65 år og 0-15 årige børn af en-
lige forsørgere, da data herfor med henblik på statsgarantien 2022 ikke har
været tilgængeligt.
Det skal bemærkes, at opgørelsen dertil synes at være en sammenblanding af data fra
udligningsopgørelsen for 2021 og data, som vil skulle indgå i grundlaget for opgørel-
sen for 2022, hvor en række oplysninger endnu udestår.
Herudover kan anfægtes, at der for
det første
ikke aktuelt er tilstrækkelig sikkerhed for
kvaliteten af oplysningerne om betalingskommune. Afskaffelsen af folketal efter beta-
lingskommune i udligningssystemet er netop begrundet i usikkerhed om kvaliteten af
data og manglende grundlag for at kontrollere disse fra centralt hold.
For
det andet
kan det synes tilfældigt i denne beregning at tage de nævnte dele af sy-
stemet og ændre på folketallet. De fleste socioøkonomiske udgiftsbehovskriterier i det
tidligere udligningssystem var opgjort efter bopæl og ikke efter betalingskommune.
Det betyder, at de største virkninger i den kommunale udligning ved visitation til en
indsats uden for kommunen også var til stede
før
udligningsreformens ændring af fol-
ketallet til konsekvent igennem systemet at følge bopælskommunen.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Bilag:
BOU alm. del
svar på spm. 131
BOU alm. del
svar på spm. 134
BOU alm. del
svar på spm. 135
2