Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2581101_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Samråd med social- og ældremini-
steren og indenrigs- og boligministe-
ren om udligningsreformens betyd-
ning for visitationen på det speciali-
serede socialområde
D. 19. maj 2022 kl. 13:45-15:15
SOU
Ca. 7 minutter
Besvarelse af samrådsspørgsmål T-
Y
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Samrådsspørgsmål T-Y stillet efter ønske fra Anni Mat-
thiesen (V), Jakob Sølvhøj (EL), Marlene Ambo-Rasmus-
sen (V):
Samrådsspørgsmål T
”Finder social- og ældreministeren og indenrigs- og boligmi-
nisteren, at det er acceptabelt, at kommuner, der visiterer en
borger til et bosted uden for kommunegrænsen, alene som
følge af udligningsordningen vil have et årligt økonomisk tab,
der kan beløbe sig til op mod 250.000 kr., og vil ministrene
redegøre for, hvilke initiativer regeringen påtænker at sætte i
værk for at rette op på denne skævhed i udligningssystemet,
samt for hvordan ministrene forholder sig til de forslag til løs-
ninger på udligningssystemets skæve incitamenter på det
specialiserede socialområde, som er skitseret i en henven-
delse fra DH og en række øvrige organisationer til Folketin-
gets social- og ældreudvalg?”
Samrådsspørgsmål U
Vil social- og ældreministeren og indenrigs- og boligministe-
ren redegøre for, hvordan ministrene vil sikre, at ændringen i
udligningssystemet med fjernelse af betalingskommunefolke-
tallet, ikke kommer til at ramme de borgere, som har brug for
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-22 om udligning på det specialiserede socialområde, til social- og ældreministeren
et specialiseret tilbud uden for egen kommune, når kommu-
nerne kan få en økonomisk fordel ved at beholde borgeren i
et tilbud inden for egen kommunegrænse?
Samrådsspørgsmål V
Vil social- og ældreministeren og indenrigs- og boligministe-
ren redegøre for, hvordan ministrene vil sikre, at mennesker
med behov for et specialiseret tilbud, som ligger ud over,
hvad der kan leveres inden for kommunegrænsen, vil blive
tilbudt det rette faglige tilbud, når det nuværende udlignings-
system giver kommunerne en økonomisk fordel ved at be-
holde borgeren i et tilbud indenfor egen kommunegrænse,
og når bl.a. Socialrådgiverne har dokumenteret, at økonomi
spiller en væsentlig rolle for kommunernes visitation?
Samrådsspørgsmål W
Vil social- og ældreministeren og indenrigs- og boligministe-
ren redegøre for, hvordan ministrene vil sikre, at betænknin-
gen til L 196 af 18. juni 2020 efterkommes?
Samrådsspørgsmål X
Vil indenrigs- og boligministeren og social- og ældreministe-
ren redegøre for, hvad der menes i svaret på SOU alm. del -
spørgsmål 194 af 21. februar 2022 og redegøre for, hvem
ministrene forventer retter op på en skævvridning – når in-
denrigs- og boligministeren svarer: "Som jeg tidligere har til-
kendegivet, skal der samles samlet op på evalueringen af
det specialiserede socialområde, når denne foreligger. Her
er alle forslag selvfølgelig også velkomne?"
Samrådsspørgsmål Y
Vil indenrigs- og boligministeren og social- og ældreministe-
ren oplyse, hvilke initiativer ministrene vil tage for at efter-
komme Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
forskellige andre love, jf. L 196, 2020, og sikre, at udlignin-
gen ikke står i vejen for, at mennesker får det fagligt rigtige
tilbud, når Indenrigs- og Boligministeriets rapport ”Afrappor-
tering om betalingsforpligtigelse og kommunale incitamenter”
viser, at kommuner, som visiterer borgere til botilbud uden
for kommunegrænsen, typisk mister 100.000-200.000 kr. i
udligningsindtægter pr. voksne borger pr. år?
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-22 om udligning på det specialiserede socialområde, til social- og ældreministeren
Det talte ord gælder
[Velkomst]
Tak for ordet – og tak for invitationen til samrådet i dag, hvor
der er fokus på udligningssystemet og kommunernes visita-
tion på det specialiserede socialområde. Samrådsspørgsmå-
lene går på tværs af ressortområder, og jeg er derfor også
glad for at have indenrigs- og boligministeren med i dag.
Jeg kommer bl.a. til at fremhæve, hvordan vi med regerin-
gens seneste udspil
”Et liv med ligeværdige muligheder”
un-
derstøtter, at borgerne visiteres til det rette tilbud.
Men da samrådsspørgsmålene hovedsageligt omhandler ud-
ligningssystemet, der hører under indenrigs- og boligministe-
rens ressort, vil jeg indstille, at formanden giver ordet videre
til min kollega.
[Indenrigs- og boligministeren afholder sin samrådstale
og besvarer spørgsmål T-Y]
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-22 om udligning på det specialiserede socialområde, til social- og ældreministeren
[Overgang]
Tak for ordet. Og Tak for svaret Christian.
Jeg vil nu supplere indenrigs- og boligministerens besvarelse
af samrådsspørgsmålene. Da der er stort overlap mellem de
enkelte samrådsspørgsmål, vil jeg besvare spørgsmålene
samlet.
Først vil jeg gerne takke for alle de gode inputs, der er kom-
met i forbindelse med den diskussion, vi har haft omkring det
specialiserede socialområde, evalueringen og det sætte-
møde, vi netop har afholdt i dag i forlængelse af regeringens
udspil. Vi er enige om målet - at borgere får den rette hjælp,
og der er de rette tilbud.
[Den rette hjælp]
I vores velfærdssamfund skal borgere med handicap eller
sociale problemer have den rette hjælp, og de skal have den
fra start. Som borger skal man opleve, at velfærdssamfundet
griber én, når livet spiller én et hårdt kort på hånden, eller
man ikke har de samme forudsætninger for at klare hverda-
gen som alle andre.
4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-22 om udligning på det specialiserede socialområde, til social- og ældreministeren
Kommunerne skal i dag tilbyde den rette indsats til borgerne.
Det gælder, uanset om den rette indsats ligger inden eller
uden for kommunegrænsen.
Visitationen skal være fagligt funderet, underbygge en hel-
hedsorienteret og forebyggende indsats for den enkelte bor-
ger og samtidig være økonomisk ansvarlig. Men det er abso-
lut ikke det samme som, at kommunerne må fravælge, ud-
sætte, indstille eller reducere en indsats alene ud fra økono-
miske overvejelser, som min kollega også har nævnt.
Jeg vil i den forbindelse minde om, at vi også har udvidet
den centrale refusionsordning ganske markant. Den centrale
refusionsordning er grundlæggende en solidarisk finansie-
ring mellem kommunerne af de dyreste sager. I 2020 - før
vores ændring - blev der omfordelt 1,9 mia. kr. mens der nu
omfordeles 3,6 mia. kr. om året. Det har gjort det billigere for
den enkelte kommune at vælge en dyrere indsats, hvor der
måtte være behov for det. Det, tror jeg, kommer borgerne til
gode.
Den seneste brugertilfredshedsundersøgelse fra VIVE fra
november sidste år viser også, at mere end to tredjedele af
de adspurgte borgere på botilbud og med socialpædagogisk
5
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-22 om udligning på det specialiserede socialområde, til social- og ældreministeren
støtte i eget hjem føler, at de langt hen ad vejen får den
hjælp, de har brug for.
Det kan dog ofte være svært at finde egnede tilbud til bor-
gere med komplekse problemer, der kalder på en højt speci-
aliseret indsats.
I dag er der generel dårlig viden om, hvad der udgør en højt
specialiseret indsats, og hvem der kan levere den. Det udgør
en selvstændig udfordring i forhold til, at kommunerne kan
sikre den rette indsats til borgerne. Det, mener jeg, er uhold-
bart.
[Specialeplanlægning]
Før valget i 2019 sagde vi, at vi ville indføre en national spe-
cialeplanlægning, der med inspiration fra sundhedsområdet
og princippet om ”øvelse gør mester” skal sikre, at det rette
antal og typer af indsatser til borgere med højt specialise-
rede behov er til stede.
Med vores udspil
”Et liv med ligeværdige muligheder”,
som vi
har lagt frem i dag, foreslår vi nu at indføre specialeplanlæg-
ning på det specialiserede socialområde. Jeg tror, at specia-
leplanlægningen kommer til at være en helt afgørende
game
changer
fremover.
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-22 om udligning på det specialiserede socialområde, til social- og ældreministeren
2581101_0007.png
Jeg kommer ikke til at lave en teknisk gennemgang af udspil-
lets indhold i dag. Det tager vi i forhandlingslokalet. Men jeg
vil gerne lige slå temaerne an, for de er relevante for diskus-
sionen i dag.
I udspillet foreslår vi en række initiativer, der skal medvirke
til, at mennesker med handicap eller psykiske lidelser og et
behov for en højt specialiseret indsats får den rigtige indsats
første gang – uanset hvor i landet de bor. Vi foreslår, at der
sammen med eksperter skal udarbejdes specialebeskrivel-
ser for hvert speciale på socialområdet, så vi får identificeret,
hvad der er højt specialiseret, og tydeliggjort hvor de rette
indsatser findes, ligesom specialeplanlægningen skal sikre,
at vi så også får udviklet og fastholdt de højt specialiserede
indsatser på socialområdet, så vi undgår afspecialisering.
En ny national specialeplanlægning med bl.a. etablering af
nye specialfunktioner, som leverer en højt specialiseret ind-
sats, skal sikre, at der er de rette indsatser og den rette
hjælp til borgerne. Specialfunktionerne er mestre i kraft af
deres uddannelse og erfaringer og derfor udvalgt pga. deres
stærke kompetencer.
7
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-22 om udligning på det specialiserede socialområde, til social- og ældreministeren
Derudover er jeg meget optaget af, hvordan vi sikrer, at der
er højt specialiserede indsatser bredt i landet. Derfor foreslår
vi også at forankre den højt specialiserede viden i faglige fyr-
tårne, som vil skulle stille deres ekspertise til rådighed ved
rådgivning og kompetenceudvikling for resten af det speciali-
serede socialområde. Det er vores ambition, at borgerne vil
opleve, at fagligheden rykker tættere på. Derudover styrker
vi den nationale styring af kvaliteten og kapaciteten, så vi
samtidigt sikrer, at der også er de rette højt specialiserede
botilbud til stede, og at de ikke forsvinder eller udvandes. Li-
gesom vi sætter midler af til kompetenceudvikling af medar-
bejderne, udover kvalitetsrammen som er afsat med et bredt
flertal i aftalen om
Børnene Først.
Derudover foreslår regeringen at styrke den kommunale visi-
tation med nye visitationsretningslinjer og rådgivningsforløb
til sagsbehandlerne samt en række initiativer målrettet for-
bedret trivsel og progression for borgerne. Og vi vil opstille
klare politiske mål, så vi løbende kan følge med i implemen-
teringen.
Udspillet indebærer på mange måder en omkalfatring af so-
cialområdet, som baseres på en stor maskine med mange
tandhjul, der er gensidigt afhængige. Jeg glæder mig til at
folde det yderligere ud i de kommende forhandlinger.
8
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-22 om udligning på det specialiserede socialområde, til social- og ældreministeren
[Afrunding]
Lad mig afslutningsvist summere op på, hvordan vi i regerin-
gen vil arbejde for, at borgere med behov for en specialiseret
indsats også får den:
For det første har vi med udvidelsen af den centrale refusi-
onsordning sikret, at økonomien betyder mindre i den en-
kelte sag.
For det andet vil vi med vores udspil til en specialeplanlæg-
ning indføre en helt ny arkitektur på det specialiserede soci-
alområde, hvor det bliver tydeligt for sagsbehandlerne i kom-
munerne, hvor de højt specialiserede er – og vi vil samtidigt
sikre, at der er en tilstrækkelig kapacitet.
For det tredje vil vi med vores udspil forankre den højt speci-
aliserede viden i faglige fyrtårne, som vil skulle stille deres
ekspertise til rådighed for resten af området. Borgerne skal
opleve, at fagligheden rykker tættere på – også over kommu-
negrænser.
9
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/5-22 om udligning på det specialiserede socialområde, til social- og ældreministeren
Jeg tror derfor, at vores allerede gennemførte politik og vo-
res nye udspil vil være med til at sikre, at borgere med han-
dicap eller sociale problemer får den rette hjælp – uanset
hvor i Danmark de bor.
Det bliver et langt sejt træk, men nu går vi i gang. Jeg ser
frem til vores forhandlinger.
Tak for ordet.
10