Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7888
Doknr.
494174
Dato
29-11-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 15. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 44 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 44:
”Vil ministeren kommentere artiklen i Weekendavisen den 14. oktober 2021 ”En
god forretning”?”
Svar:
Som jeg også har tilkendegivet i selve artiklen, er de beskrevne forhold
særdeles kritisable. Kvinder, som tager ophold på kvindekrisecentre, står i en
utrolig svær situation, og deres liv er præget af kaos, afmagt og fortvivlelse. De
har valgt at flygte fra volden og søge tilflugt på et kvindekrisecenter. Disse
kvinder skal vi som samfund kunne tage hånd om og hjælpe.
Kvindekrisecentrene spiller en uvurderlig rolle i kampen mod vold i nære
relationer, og det er helt afgørende, at de lever op til deres vigtige rolle.
Jeg har en klar forventning om, at socialtilsynet fører skarpt tilsyn med, om
kvaliteten på krisecentrene er, som den skal være, og griber ind, hvis der er
forhold, som ikke er acceptable.
Jeg er i den forbindelse glad for, at vi i regeringen sammen med et bredt flertal
af Folketingets partier har indgået Aftale om styrkelse af socialtilsynet og
styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud i april 2021. Aftalen
udmøntes bl.a. med lovforslaget L 64, som jeg har fremsat den 10. november
2021. Formålet med lovforslaget er bl.a. at skabe forudsætningen for et mere
ensartet, koordineret og effektivt socialtilsyn, som skal medvirke til at sikre
kvaliteten i sociale tilbud, og at der gribes ind over for tilbud, hvor kvaliteten
ikke lever op til kravene.
Regeringen har ønsket og ønsker fortsat at sætte en stopper for, at private
kommercielle sociale tilbud kan trække store summer ud til ejerkredsen, da det
er offentlige velfærdskroner, som er tiltænkt udsatte borgere. Den model
regeringen spillede ud med kunne der desværre ikke findes et politisk flertal
for. I stedet styrker vi med aftalen socialtilsynets økonomiske tilsyn med private
og offentlige tilbud og sikrer bedre gennemsigtighed i tilbuddenes økonomi.
Derudover vil vi som en del af aftalen om at styrke socialtilsynet følge
udviklingen i det samlede tilbudsbillede herunder i udviklingen i tilbuddenes
anvendelse af eventuelle overskud, omfanget af udbetaling af udbytte og
udviklingen i evt. formueophobning i tilbuddene.
1