Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2589988_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
572830
Dato
07-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 11. maj 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 420 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne af Kirsten Normann
Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 420:
”Vil ministeren kommentere kritikken i Folketingets Rigsrevisions beretning
nr. 13/2021 om, at flere kommuner visiterer borgere til botilbud efter
almenboliglovens § 105, som burde visiteres til botilbud efter servicelovens
§ 108?”
Svar:
Der lægges i svaret til grund, at der henvises til afsnit 34 i Rigsrevisionens
beretning nr. 13/2021, hvoraf det blandt andet fremgår at:
”Kommunerne kan visitere borgere med varigt nedsat funktionsevne og
permanent behov for hjælp til længerevarende døgnophold i botilbud efter
almenboliglovens § 105 eller servicelovens § 108. De 2 typer af botilbud
omfatter umiddelbart de samme personer, men ifølge serviceloven og
Ankestyrelsens praksis er der grupper, som kun kan bo på botilbud efter
servicelovens § 108. Det er bl.a. borgere med særligt komplekse
problemstillinger, udadreagerende borgere og domfældte borgere. [..]
Flere kommuner visiterer borgere til mindre egnede botilbud, fordi der ifølge
kommunerne generelt er mangel på ledige botilbudspladser. Det gælder især
pladser efter servicelovens § 108 og pladser til borgere med flere og
komplekse udfordringer. Kommunerne i Ankestyrelsens velfærdsundersøgelser
giver bl.a. udtryk for, at det kan være nødvendigt at visitere borgere til mindre
egnede tilbud, alene fordi der er plads. Undersøgelserne viser desuden, at
kommunerne visiterer borgere til botilbud efter almenboliglovens § 105, som
burde visiteres til botilbud efter servicelovens § 108. [..]
Kommunerne har forsyningspligt og skal derfor sørge for, at der er de
nødvendige tilbud efter serviceloven, herunder botilbud efter servicelovens §
108. Kommunerne i Ankestyrelsens analyser giver dog udtryk for, at der
generelt mangler pladser på botilbuddene, og at kommunerne på grund af
pladsmangel kan blive nødt til at visitere borgere, herunder borgere med
komplekse problemstillinger, til mindre egnede
botilbud.”
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om ministeren vil kommentere kritikken i Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021 om, at flere kommuner visiterer borgere til botilbud efter almenboliglovens § 105, som burde visiteres til botilbud efter servicelovens § 108, til social- og ældreministeren
2589988_0002.png
Som Rigsrevisionen bemærker, er det væsentligt at fremhæve, at det er
kommunerne, der har forsyningspligten for ydelser og tilbud efter serviceloven,
og at kommunerne derfor skal sørge for, at der er de nødvendige tilbud efter
serviceloven, herunder botilbud efter servicelovens § 108.
Hertil kan det bemærkes, at kommunen har pligt til at yde den hjælp og støtte
til den enkelte borger, som modsvarer hjælpebehovet, og at kommunen derfor
ikke må efterlade en borger med et udækket hjælpebehov f.eks. i den periode,
hvor borgeren står på venteliste til et botilbud.
Hvis en borger har behov for et længerevarende døgnophold på et botilbud
efter servicelovens § 108, er der ikke noget i vejen for, at dette i stedet kan
tilbydes på et botilbudslignende tilbud etableret f.eks. i en almen
boligbebyggelse efter almenboligloven, hvis et døgnophold i det konkrete
botilbudslignende tilbud modsvarer borgerens behov.
Endeligt kan det til baggrund nævnes, at der samlet set over perioden 2015-
2020 har været en stigning i antallet af pladser på botilbud og botilbudslignede
tilbud fra ca. 23.700 pladser i 2015 til ca. 28.200 pladser i 2020. Det omfatter
pladser på botilbud til midlertidigt ophold (§ 107), botilbud til længevarende
ophold (§ 108) og botilbudslignende tilbud.
I 2020 var der ca. 7.800 pladser på botilbud til midlertidigt ophold (§107), ca.
5.300 pladser på botilbud til længerevarende ophold (§ 108) og ca. 15.100
pladser på botilbudslignende tilbud.
Den samlede stigning på i alt ca. 4.500 pladser over perioden 2015-2020
dækker over en stigning i antallet af pladser på botilbudslignende tilbud på ca.
5.100 pladser og en stigning på ca. 600 pladser på botilbud til midlertidigt
ophold (§ 107), mens antallet af pladser på botilbud til længerevarende ophold
(§ 108) er faldet med ca. 1.200, jf. tabel 1.
Tabel 1
Udviklingen i antal pladser på botilbud og botilbudslignede tilbud, 2015-2020, efter tilbudstype
Tilbudstype
Botilbud til midlertidigt ophold, § 107
Botilbud til længerevarende ophold, § 108
Botilbudslignende tilbud
I alt
Antal pladser
571
-1.169
5.075
4.477
Anm.: Udviklingen i antallet af pladser godkendt som botilbud eller botilbudslignende tilbud i perioden 31.
december 2015 til 31. december 2020. Se i øvrigt analysen
”Kort fortalt: Udviklingen i botilbud og
botilbudslignende tilbud” for nærmere om datagrundlaget
og forbehold.
Kilde: Egne beregninger på data fra Tilbudsportalen.
Der henvises i øvrigt til analysen ”Kort fortalt: Udviklingen i botilbud og
botilbudslignende
tilbud” for yderligere om
metode og forbehold.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om ministeren vil kommentere kritikken i Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021 om, at flere kommuner visiterer borgere til botilbud efter almenboliglovens § 105, som burde visiteres til botilbud efter servicelovens § 108, til social- og ældreministeren
2589988_0003.png
Bilag:
Bilag 1
Kort fortalt: Udviklingen i botilbud og botilbudslignende tilbud
3