Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2589960_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 2819
Doknr.
576485
Dato
07-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 11. maj 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 418 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 418:
”Hvilke
initiativer agter ministeren at tage i lyset af kritikken i Folketingets
Rigsrevisions beretning nr. 13/2021 om, at data om kommunernes forvaltning
af handicapområdet er mangelfulde, og at ministeriet derfor ikke har et sikkert
grundlag for overvågning af området?”
Svar:
Jeg vil indlede med at slå fast, at ministeriet arbejder systematisk og strategisk
med at udvikle datagrundlaget på socialområdet.
Med datastrategien for social- og ældreområdet for 2016-2020 blev der
igangsat et grundlæggende arbejde med at sikre bedre data i forhold til såvel
kvaliteten af den tilgængelige data som antallet af kommuner, der indgår i data.
Arbejdet med at udvide og forbedre datagrundlaget fortsættes med ministeriets
sigtelinjer for det datastrategiske arbejde med socialområdet for 2021-2025.
I forlængelse af det datastrategiske arbejde er ministeriet nået i mål med at
løfte det grundlæggende datafundament på socialområdet betydeligt.
Størstedelen af landets kommuner indberetter nu individdata til de nationale
statistikker om indsatser til borgere på socialområdet, og kvaliteten af de data,
der bliver indberettet, er samtidig væsentligt forbedret. Det viser sig bl.a. ved,
at flere kommuner hvert år godkender data og kommer med i offentliggørelsen
af de forskellige socialstatistikker.
Ligeledes har ministeriet udviklet nye nationale data om modtagere af
hjælpemidler og modtagere af en række handicapkompenserende ydelser. Det
er oplysninger, som dels er relevante til at kunne sige noget om, hvor mange
borgere, der modtager en given indsats, men det er ikke mindst vigtigt for at
kunne følge disse borgeres sundhed, beskæftigelse mv. via de øvrige nationale
registre på tværs af sektorområder.
Rigsrevisionen har dog ret i, at datagrundlaget fortsat ikke er fuldstændigt, men
Danmarks Statistik og ministeriet arbejder intensivt på at sikre data fra alle
kommuner. For at få de sidste kommuner til at indberette og godkende,
afholdes der faste møder med udvalgte kommuner med henblik på at sikre
fremdrift i dataindberetningerne. Derudover blev der med økonomiaftalen for
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 418: Spm. om, hvilke initiativer agter ministeren at tage i lyset af kritikken i Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021 om, at data om kommunernes forvaltning af handicapområdet er mangelfulde, til social- og ældreministeren
2589960_0002.png
2022 igangsat et initiativ, som skal understøtte kommunernes
leverandørstyring, således at alle it-leverandører skal kunne levere en enkel og
automatiseret indberetning af data fra kommunale fagsystemer til Danmarks
Statistik.
Arbejdet med at udvikle og styrke data og viden på socialområdet fortsætter
ufortrødent. Desuden vil jeg gerne understrege, at der i regeringens
udspil ”Et
liv med ligeværdige muligheder” lægges op til en specialeplanlægning som
bl.a. vil give et meget bedre vidensgrundlag for systematisk af overvåge
handicapområdet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2