Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2583433_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 2701
Doknr.
571898
Dato
30-05-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 5. maj 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 404 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Spørgsmål nr. 404:
”Kan en kommune lovligt spare transporten væk for udviklingshæmmede
borgere, med begrundelsen, at der skabes et tilbud efter servicelovens § 104
for de samme borgere, ved inddragelse af fællesarealerne i den boligforening,
hvor borgerne bor?”
Svar:
Muligheden for at yde støtte til befordring til en borger efter serviceloven følger
af hhv. §§ 100 om hjælp til dækning af merudgifter ved den daglige livsførelse
og 117 om støtte til individuel befordring.
Af § 117 følger det, at kommunalbestyrelsen kan yde tilskud til personer, som
på grund af varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, har behov for
befordring med individuelle transportmidler. Der kan således ikke ydes støtte til
transport med kollektiv transport. Bestemmelsen hjemler ikke en pligt for
kommunen til at yde tilskud, men giver blot kommunen mulighed for at tilbyde
individuel befordring. Afgørelser efter bestemmelsen kan således heller ikke
påklages til Ankestyrelsen.
Af servicelovens § 100 følger det, at der kan ydes hjælp til dækning af
merudgifter ved den daglige livsførelse, herunder merudgifter til befordring. Der
er ikke bestemte grænser for, hvor meget støtte der kan ydes til befordring. Det
beror på en konkret vurdering af f.eks. afstanden fra borgerens hjem til
behandlingssted, uddannelse, fritidsaktiviteter, venners hjem, mulighederne for
almindelig fritidsaktivitet osv. Det skal understreges, at merudgifter til
befordring kun gælder for nødvendige udgifter, der ligger udover, hvad borgere
uden handicap på samme alder og i samme livssituation har.
Merudgifter til befordring kan forekomme, hvis borgeren har et øget
transportbehov på grund af den nedsatte funktionsevne, f.eks. til
hospitalskontrol og fysioterapibehandling. Hjælp til dækning af nødvendige
merudgifter til befordring kan ydes uanset befordringsform, dvs. både offentlige
transportmidler, bil m.v.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 404: MFU spm. om en kommune lovligt kan spare transporten væk for udviklingshæmmede borgere, til social- og ældreministeren
2583433_0002.png
Hjælp til dækning af merudgifter til befordring efter servicelovens § 100 er
subsidiær i forhold til befordringsydelser efter anden lovgivning og andre
bestemmelser i serviceloven.
Det bemærkes, at kommunens vurdering af støtte til befordring efter §§ 100 og
117 ikke i sig selv tager højde for oprettelsen og placering af et tilbud efter
servicelovens § 104. Det kan dog ikke udelukkes, at borgerens behov for
transport kan påvirkes i det omfang, der oprettes et tilbud efter § 104 tæt på
borgeren, og at dette kan påvirke, om borgeren får dækning af merudgifter eller
tilskud til befordring. Dette vil bero på en konkret vurdering i den pågældende
sag.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2