Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2572347_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Besvarelse af SOU alm. del –
samrådsspm. Æ
Torsdag d. 5. maj 2022 kl. 13.00-
14.30
SOU
[Ca. 10 min.]
Besvarelse af samrådsspørgsmålet
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
-
SOU alm. del – samrådsspm. Æ stillet af Karina Adsbøl
(UFG), Christina Thorholm (RV), Jakob Sølvhøj (EL) og
Charlotte Broman Mølbæk (SF):
”Hvad er ministerens holdning til Folketingets Rigsrevisions
beretning nr. 13/2021: ”Forvaltning på handicapområdet” fra
marts 2022, og hvilke ændringer agter ministeren at foretage
på baggrund af kritikken i beretningen?”
Det talte ord gælder
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-22 om Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021: Forvaltning på handicapområdet fra marts 2022, til social- og ældreministeren
[Indledning]
Jeg vil gerne starte med at sige tak til de fire stillere af
samrådsspørgsmålet for at have indkaldt til samråd om
Rigsrevisionens beretning om forvaltningen på
handicapområdet. Og også tak for den motivation for
spørgsmålet, som I netop er kommet med.
Jeg er glad for, at vi her i dag får lejlighed til at få en
nærmere drøftelse af Rigsrevisionens beretning.
Og jeg vil allerede her indledningsvis sige meget klart, at jeg
tager den kritik, som beretningen rummer, meget alvorligt.
For man skal i et velfærdssamfund som vores have den
hjælp, som man har ret til og behov for, og man skal have
den i første omgang uden at skulle klage.
Men jeg vil også gerne sige, at jeg synes, det er ærgerligt, at
det nogle steder i debatten er blevet udlagt som om, der er
tale om fuldstændig voldsom og ualmindelig harsk kritik fra
Rigsrevisionens og statsrevisorernes side. Det er der ikke
tale om. Der er således ikke tale om en såkaldt skarp kritik
fra deres side, men en moderat kritik.
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-22 om Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021: Forvaltning på handicapområdet fra marts 2022, til social- og ældreministeren
Det ændrer imidlertid ikke på, at der er kritik som følge af, at
Rigsrevisionen har konstateret utilfredsstillende forhold i
forvaltningen på handicapområdet de seneste 15 år – både i
kommunerne, men også fra ministeriets side. Dem følger vi
naturligvis op på, hvilket jeg vil vende tilbage til om lidt.
[Ministerens holdning til Rigsrevisionens beretning –
beklageligt med fejl]
Men jeg vil starte med at besvare den første del af
samrådsspørgsmålet, hvor jeg bliver spurgt til min holdning
til Rigsrevisionens beretning.
For det første vil jeg sige, som jeg også har sagt mange
gange før, at det er vigtigt, at borgerne ikke oplever fejl i den
kommunale sagsbehandling på handicapområdet, og det er
beklageligt, at nogle mennesker ikke har fået en korrekt
afgørelse i første omgang.
Ligesom det heller ikke er godt nok, at Rigsrevisionen finder,
at ministeriets tilsyn på området har været utilfredsstillende.
For borgerne skal naturligvis have den hjælp, som de har ret
til efter loven, og beretningens konklusioner viser, at der er
en risiko for, at flere af kommunernes afgørelser kan have
været forkerte.
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-22 om Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021: Forvaltning på handicapområdet fra marts 2022, til social- og ældreministeren
Det er dog også relevant at huske, at selv om der er begået
fejl, er det ikke det samme som, at borgerne ikke har fået
den hjælp, som de har ret til efter loven. En fejl kan således
godt være rent processuel uden at påvirke afgørelsens
indhold.
Fejl i sagsbehandlingen og risikoen for forkerte afgørelser
tager vi, som jeg også sagde til at starte med, ganske
alvorligt, og der er allerede gjort meget for at håndtere
problemerne. Men vi stopper ikke her – det vender jeg
tilbage til om lidt.
På samme måde tager vi de høje omgørelsesprocenter i
Ankestyrelsen, som jo også indikerer noget om fejlniveauet
på området, alvorligt.
Men man kan ikke drage generelle konklusioner om den
samlede sagsbehandling i kommunerne på baggrund af
Ankestyrelsens omgørelsesprocenter.
Det skyldes, at omgørelsesprocenterne kun omhandler de
sager, der påklages til Ankestyrelsen, men derimod ikke
siger noget om alle de sager, hvor kommunerne træffer
4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-22 om Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021: Forvaltning på handicapområdet fra marts 2022, til social- og ældreministeren
afgørelser. Vi ved med andre ord ikke, hvor mange af alle
sager der påklages til Ankestyrelsen.
Det er også vigtigt at pointere, at omgørelser ikke er det
samme, som at afgørelsen er forkert – som jeg også allerede
har været inde på.
En omgørelse kan nemlig godt dække over en sag, der
sendes tilbage til kommunen, fordi den f.eks. skal oplyses
bedre, og når de nye oplysninger er kommet frem, kan
kommunen godt nå frem til samme resultat i afgørelsen som
i første omgang.
[Ministerens holdning til Rigsrevisionens beretning –
ikke en ny udfordring]
For det andet vil jeg sige, at Rigsrevisionens beretning
desværre ikke beskriver en ny udfordring på
handicapområdet.
Beretningen går tilbage til strukturreformen i 2007, og i den
periode har der været skiftende regeringer.
Fra disse skiftende regeringers side er der taget forskellige
initiativer, som har skullet tage hånd om udfordringerne.
Blandt andet på baggrund af en evaluering af
kommunalreformen i 2013. Men det har tydeligvis ikke været
5
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-22 om Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021: Forvaltning på handicapområdet fra marts 2022, til social- og ældreministeren
nok. For der er ingen tvivl om, at der stadig er problemer, der
skal løses. Og det har vi som regering også taget fat på.
[Ændringer på baggrund af beretningens kritik –
initiativer specifikt på merudgiftsydelse og tabt
arbejdsfortjeneste]
Og det bringer mig videre til samrådsspørgsmålets anden
del, hvor jeg bliver spurgt, hvilke ændringer jeg agter at
foretage på baggrund af kritikken i beretningen.
De udfordringer, som kritikken går på i forhold til fejl i
kommunernes forvaltning på handicapområdet, er ikke nye,
og her er der fra centralt hold allerede igangsat en række
initiativer, og helt nye initiativer er under udmøntning.
Specifikt i forhold til servicelovens merudgiftsydelser til børn
og voksne, hvor niveauet for omgørelser er ret højt, er der
gennem årene bl.a. foretaget en række præciserende
regelændringer, som også har haft til formål at nedbringe
fejlniveauet.
Der blev f.eks. foretaget en regelændring i 2015, hvor det
bl.a. blev præciseret, at hjælp til dækning af merudgifter til
6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-22 om Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021: Forvaltning på handicapområdet fra marts 2022, til social- og ældreministeren
børn er subsidiær til anden hjælp efter serviceloven eller
anden lovgivning.
Men der er fortsat behov for regelforenklinger, og derfor
pågår der også aktuelt et arbejde i regi af
kommuneøkonomiaftalen for 2022 med at se på mulige
forenklinger af merudgiftsydelserne til både børn og voksne.
Der er også netop igangsat en undersøgelse af
dokumentationskravene for bl.a. reglerne om tabt
arbejdsfortjeneste, foruden den temarevision af dette
området, som ministeriet udmeldte i 2021.
En temarevision indebærer, at kommunens revisorer
foretager en særlig revision på et sagsområde, som har til
formål at sikre, at kommunernes forvaltning er korrekt.
Med temarevisionen har ministeriet mulighed for at forlange,
at de kommunale revisorer foretager revision af et konkret
område, som på baggrund af ministeriets analyser og
vurderinger har vist sig relevant at sætte fokus på.
Temarevisionen foretages gennem besvarelse af ni konkrete
spørgsmål og via stikprøver. Temarevisionen for 2021
omfattede 87 kommuner.
7
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-22 om Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021: Forvaltning på handicapområdet fra marts 2022, til social- og ældreministeren
[Ændringer på baggrund af beretningens kritik –
generelle initiativer]
Desuden er der taget en række mere generelle initiativer,
som også skal understøtte genopretningen af tilliden på
området og spille ind i nedbringelsen af niveauet for
omgørelser i kommunerne.
Regeringen har – som noget centralt for at holde hånden
under velfærden, herunder også det specialiserede
socialområde – løftet kommunernes økonomi med 4,6 mia.
kr. ved de seneste tre års økonomiaftaler, hvilket er mere
end de ti foregående år til sammen.
Kommunerne bruger da også flere penge på socialområdet,
og der bruges over 50 mia. kr. om året på socialområdet. Det
er kun naturligt, at vi løbende overvejer, hvordan midlerne
bruges bedst til gavn for borgerne.
Sandheden er, at der er mange faktorer på spil på
socialområdet. Derfor har regeringen og KL også aftalt at
nedsætte et ekspertudvalg, der blandt andet skal afdække
udfordringsbilledet på socialområdet og give anbefalinger til
en bæredygtig faglig og økonomisk udvikling.
8
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-22 om Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021: Forvaltning på handicapområdet fra marts 2022, til social- og ældreministeren
Arbejdet sættes snart i gang, og jeg ser frem til at modtage
ekspertudvalgets anbefalinger
Regeringen har derudover allerede foretaget en række
yderligere tiltag, som skal løfte tilliden på området. Vi har
eksempelvis i finansloven afsat midler til en udvidelse af
varslingsordningen ved frakendelse eller nedsættelse af
hjælp og midler til flere borgerrådgivere. Senest har vi pr. 1.
januar 2021 foretaget en væsentlig udvidelse af den centrale
refusionsordning for særligt dyre enkeltsager for at hjælpe
den enkelte kommune med meget høje enkeltudgifter til dyre
enkeltsager.
Herudover har vi i SSA-aftalekredsen senest med aftalen for
2022-2025 afsat i alt 117 mio. kr. til retssikkerhedsinitiativer,
som bl.a. sigter mod at højne kvaliteten i kommunernes
sagsbehandling. I denne retssikkerhedspakke indgår fx
initiativet Borgeren i centrum, som skal styrke tillid,
samarbejde og borgerinddragelse. Der indgår også flere
initiativer som skal understøtte sagsbehandlernes
kompetencer og sikre skærpet opfølgning og tilsyn med
kommunerne, fx ved at skærpe kravene til
kommunalbestyrelsernes behandling af danmarkskortene.
9
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-22 om Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021: Forvaltning på handicapområdet fra marts 2022, til social- og ældreministeren
Disse initiativer er lige nu ved at blive udmøntet, og jeg
håber, at de vil have en mærkbar effekt i forhold til styrkelse
af borgernes retssikkerhed og nedbringelse af fejlniveauet
de kommende år.
Og så fortsætter vi naturligvis også drøftelserne omkring
retssikkerhed i partnerskabet om retssikkerhed og tillid på
handicapområdet, som jeg har oprettet sammen med
Danske Handicaporganisationer, Dansk
Socialrådgiverforening og KL.
Desuden igangsatte vi i regeringen i 2020 sammen med
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og
Alternativet en evaluering af det specialiserede
socialområde.
Evalueringen skal danne grundlag for en national
specialeplanlægning på det specialiserede socialområde
med henblik på at sikre mod afspecialisering af området. Der
er samlet set prioriteret 100 mio. kr. til tiltag, som skal
understøtte, at fx mennesker med handicap får den rigtige
hjælp – første gang. Fordi vi mener, at det ikke skal være en
kamp at få den hjælp, man har behov for.
10
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-22 om Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021: Forvaltning på handicapområdet fra marts 2022, til social- og ældreministeren
Internt i ministeriet er der også gået et arbejde i gang, som
skal se på, hvordan ministeriets ressorttilsyn kan styrkes og
systematiseres.
Til sidst vil jeg nævne, at Ankestyrelsen også har iværksat
en række initiativer, som har til formål at bidrage til at
nedbringe niveauet for omgørelsesprocenterne.
Her vil jeg pege på styrelsens løbende udsendelse af
principmeddelelser, som fastslår praksis, og som
kommunerne skal følge i deres retsanvendelse.
Jeg vil også pege på Ankestyrelsens tilsyn med, at
kommunerne generelt handler i overensstemmelse med
lovgivningen, på styrelsens praksisundersøgelser og andre
undersøgelser med juridisk gennemgang af kommunernes
afgørelser og på de task force-forløb i kommunerne, som
Ankestyrelsen og Socialstyrelsen laver sammen.
Til sidst før jeg runder af, vil jeg blot også påpege, at selv om
vi står med denne kritiske beretning om tiden fra 2007 til i
dag så må vi dog også huske på, at langt fra alle er
utilfredse.
11
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-22 om Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021: Forvaltning på handicapområdet fra marts 2022, til social- og ældreministeren
Den seneste brugertilfredshedsundersøgelse fra VIVE fra
november sidste år viser fx, at mere end to tredjedele af de
adspurgte borgere på botilbud og med socialpædagogisk
støtte i eget hjem langt hen ad vejen føler, at de får den
hjælp, de har brug for.
Og så må vi også holde fast i, at der ikke er lovløse tilstande
på handicapområdet, ligesom den såkaldte GAP-
undersøgelse fra 2021 viste at 48 % af borgerne oplevede,
at de fik hjælpen i tide.
Hvis man som borger ikke mener, at man får den hjælp, som
man har behov for og ret til, så kan man klage over
kommunens afgørelse til Ankestyrelsen. Det er en helt
afgørende retssikkerhedsgaranti for den enkelte borger.
Dog skal det selvfølgelig ikke være sådan, at man skal klage
sig til den rette hjælp – den skal man have første gang, det
må være målet.
Og det er netop noget af det, som regeringen ønsker at sikre
med opfølgningen på evalueringen af det specialiserede
socialområde.
[Afslutning]
12
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om talepapir fra samrådet den 5/5-22 om Folketingets Rigsrevisions beretning nr. 13/2021: Forvaltning på handicapområdet fra marts 2022, til social- og ældreministeren
Jeg vil gerne igen her til sidst sige, at borgerne ikke skal
opleve fejl i sagsbehandlingen i kommunerne, og det er
beklageligt, når det sker. Derfor tager jeg også
Rigsrevisionens kritik meget alvorligt.
De udfordringer på handicapområdet, som kritikken berører,
er ikke nye, og derfor har vi også i regeringen siden vores
tiltræden arbejdet på det.
Jeg håber, at de tiltag, som jeg lige har ridset op, vil få en
mærkbar effekt for borgerne.
Tak for ordet.
13