Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2569556_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
20. april 2022
2022 - 4778
thbamo
Tale og beredskaber til samråd om socialt udsattes adgang til kontan-
ter den 3. maj 2022
SOU alm. del samrådsspørgsmål Å og AA
Indledning
[social- og ældreministeren lægger ud med at besvare
begge samrådsspørgsmål, hvorefter MIN holder sit indlæg]
Også tak for invitationen til samrådet fra mig.
Jeg deler til fulde opfattelsen af, at det er vigtigt, at vi er op-
mærksomme på vores udsatte borgeres behov. Og her helt
konkret adgangen til kontanter.
For langt de fleste danskere rummer digitaliseringen mange
fordele, også når det gælder håndteringen af betalinger. For
nogle borgere er betaling med kort for eksempel imidlertid
en udfordring. Og de har brug for adgang til kontanter uden
at skulle bruge et kort eller en pin-kode.
Vores samfund skal kunne rumme alle
også udsatte bor-
gere. De har mange udfordringer at skulle bokse med i hver-
dagen. En så basal ting som at kunne betale for varer og an-
dre tjenester skal være en mulighed for alle borgere.
Samrådsspørgsmål Å:
"Vil ministeren redegøre for, hvilke midlertidige løsninger
der findes i de store og mellemstore byer for udsatte borgere,
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. omtalepapir fra samrådet den 3/5-22 om udsatte borgeres adgang til at hæve kontanter i fysiske filialer, til erhvervsministeren og kopi til social- og ældreministeren
2/4
efter at flere banker har lukket for deres generelle adgang
til at hæve kontanter i fysiske filialer?"
[social- og ældreministeren har redegjort for løsningerne i
Århus samt Odense kommune og henviser til løsningen i
Københavns kommune som MIN kommer nærmere ind på.]
Social- og ældreministeren har redegjort for de løsninger, der
findes forskellige steder i landet.
Det glæder mig, at kommuner, banker og civilsamfund
mange steder i landet er med på at finde løsninger på proble-
met. Løsninger, som afhjælper udfordringen med adgang til
kontanter for vores udsatte borgere.
Det største fokuspunkt i debatten har været i København. Det
afspejler nok, at det er her, udfordringen også er størst.
Udover social- og ældreministerens besvarelse kan jeg sup-
plere med, at Københavns kommune, Nordea og Arbejdernes
Landsbank har indgået et samarbejde om en ordning.
I foråret 2021 var der udsigt til, at ordningen ville ophøre.
Derfor var der behov for at rykke hurtigt. Og det var i det lys,
at arbejdsgruppen som omtalt i spørgsmålet blev nedsat.
Det er
[som også social- og ældreministeren var inde på]
blevet klart, at det er en kompleks udfordring. Der er ikke en
standardiseret løsning, der kan hjælpe denne relativt lille
gruppe medborgere, som det drejer sig om. Og det er i hvert
fald svært at løse gennem lovgivning.
Jeg er derfor også glad for, at de to banker, i samarbejde med
Københavns kommune, har videreført ordningen i Køben-
havn.
Og jeg er glad for, at parterne også har forbedret ordningen
undervejs.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. omtalepapir fra samrådet den 3/5-22 om udsatte borgeres adgang til at hæve kontanter i fysiske filialer, til erhvervsministeren og kopi til social- og ældreministeren
2569556_0003.png
3/4
Udbetalingen af kontanter til de udsatte på Vesterbro i Kø-
benhavn kan nu finde sted i de to banker tre gange om må-
neden (primo, medio, ultimo). Tidligere var det alene to
gange om måneden.
Desuden skal man som borger der ønsker at bruge ordningen
vente til to dage i forvejen med at give besked om, hvornår
de skal have udleveret kontanter. Det var tidligere fire dage.
Jeg kan også nævne, at Danske Bank har en kassebetjent fi-
lial ved Nørreport station. Og Lån & Spar Bank har en på
Højbro Plads.
Endelig har Danske Bank også en kassebetjent filial i Aar-
hus.
Der er altså fortsat muligheder for at hæve kontanter i Kø-
benhavn. Både i nogle af de åbne kontantkasser, hvis man er
kunde i institutterne. Men det er også muligt for de udsatte
brogere at bruge ordningen på Vesterbro. Der er altså tilbud
til vores udsatte borgere, der har brug for kontanter. Særligt
i vores store byer er der muligheder
Samrådsspørgsmål AA:
"Vil ministeren redegøre for, hvornår ministeren forventer,
at der findes en løsning for udsatte borgere, herunder æl-
dre, hjemløse og flere grupper af mennesker med handicap,
som ikke kan få adgang til deres egne penge, efter flere
banker har lukket de fysiske filialer og dermed adgangen
til at hæve kontanter uden et hævekort?"
[social- og ældreministeren har i sin tale fremhævet, at de kom-
munale bankudbud bl.a. er den rigtige vej frem, i modsætning til
statslig regulering som er forbundet med mange udfordringer.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. omtalepapir fra samrådet den 3/5-22 om udsatte borgeres adgang til at hæve kontanter i fysiske filialer, til erhvervsministeren og kopi til social- og ældreministeren
4/4
Hertil har social- og ældreministeren fremlagt arbejdsgruppens
anbefalinger til at løse problemstillingen.]
Som påpeget af social- og ældreministeren bliver spørgsmå-
let om udsattes adgang til kontanter håndteret i dag på lidt
forskellig vis i de større byer. De erfaringer skal det kom-
mende partnerskab bygge videre på. Og de skal se på, om der
er læring, der kan gøre kontantadgangen bedre for de udsatte
borgere i Danmark Det er det, der er hele formålet med part-
nerskabet, det er at adgangen til kontanter skal kunne gøres
bedre gennem læring af de erfaringer, der hidtil er skabt.
Jeg vil også fremhæve, at jeg selvfølgelig forventer, at ban-
ker i det her land og kommunerne vil
strække sig langt for at
hjælpe denne mindre gruppe af udsatte brogere, der har brug
for en hjælpende hånd til at få adgang til kontanter.
Tak for ordet.