Kulturministeren
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
23. maj 2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har den 25. april 2022, efter ønske fra Trine Torp
(SF), stillet mig følgende spørgsmål nr. 382 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvad ministeren finder er en rimelig tidshorisont for udlevering
af personlige data, herunder overveje at angive forskellige sagsbehandlingstider i en
prioriteret rækkefølge, hvis der kan påvises at være mange forskellige typer af
anmodninger til Rigsarkivet?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Rigsarkivet, som oplyser
følgende:
"Rigsarkivet har lagt til grund, at spørgsmålet vedrører sager vedr. retten til indsigt i
egne personoplysninger efter arkivlovens §§ 39 a og 39 b, jf. også svar på SOU spm. 380.
Rigsarkivet kan på den baggrund oplyse følgende:
Som det fremgår af svar på SOU spm. nr. 380, behandler Rigsarkivet en lang række
sager vedr. borgeres ret til indsigt i egne personoplysninger (egenacces), herunder sager
vedr. anbringelse, adoption, retssager, faderskab, fødselstidspunkt, skilsmisser,
indlæggelser, uddannelsesdokumentation mv.
En del af sagerne
–
f.eks. vedr. anbringelse på børnehjem og familieretlige sager som
f.eks. adoptionssager og faderskabssager
–
har kompleks karakter. Det skyldes navnlig,
at sagerne ofte indeholder beskyttelsesværdige oplysninger om øvrige personer (ud over
ansøgeren), hvor det skal afvejes nærmere, i hvilket omfang der kan gives indsigt.
Behandlingen af disse sager forudsætter derfor et bestemt kompetence- og
erfaringsniveau hos sagsbehandlerne, og af den grund foretager Rigsarkivet en særskilt
behandling af denne type af sager.
I forhold til de øvrige sager vedr. egenacces sker der endvidere en særskilt behandling
af sager vedr. oplysning om fødselstidspunkt samt uddannelsesdokumentation, hvilket
Dok. nr. 41003