Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2580911_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
23. maj 2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har den 25. april 2022, efter ønske fra Trine Torp
(SF), stillet mig følgende spørgsmål nr. 380 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren som følge af de store og forlængede sagsbehandlingstider i Rigsarkivet,
der pt. er på over et år i forhold til behandling af aktindsigtsoplysninger vedr. borgernes
egne anbringelsessager fra 1950-70, svare på, om der kan gives et overblik over, hvad
de massivt flere henvendelser til Rigsarkivet drejer sig om?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Rigsarkivet, som oplyser
følgende:
”Det er lagt til grund for besvarelsen, at der henvises til
den seneste ændring af
arkivloven, som gav borgerne ret til adgang til arkivalier med deres egne
personoplysninger uden betaling. Disse arkivalier kan befinde sig hos Rigsarkivet eller
hos øvrige offentlige arkiver omfattet af arkivloven. Lov nr. 1943 af 15. december 2020
om ændring af arkivloven (ret til indsigt i egne personoplysninger) trådte i kraft pr. 1.
januar 2021.
Med arkivlovens § 39 a og § 39 b har borgerne gennem en rettighed fået en øget adgang
til personoplysninger om dem selv i arkivalier, der ikke tidligere var omfattet af lovens
regler om indsigt i egne personoplysninger. Dette gælder særligt papirarkivalier. Retten
til adgang gælder i det omfang, at det offentlige arkiv er i besiddelse af de oplysninger,
der ønskes indsigt i.
Lovændringen har blandt andet sikret, at fx mennesker, der har været anbragt på et
børnehjem eller under særforsorgen, har fået ret til at se deres egne personoplysninger i
sager på arkiv. Men det er også muligt at søge om egenacces til andre typer af
oplysninger, fx vedr. adoption, retssager, faderskab, fødselstidspunkt, skilsmisser,
indlæggelser, skole m.v.
Dok. nr. 41003
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 380: Spm. om, hvad de massivt flere henvendelser til Rigsarkivet drejer sig om, til kulturministeren
Før lovændringen behandlede Rigsarkivet årligt ca. 1.900 sager om indsigt i en sag
vedrørende den pågældende selv. Størstedelen af disse sager var simple sager, hvor en
borger fx ønskede en kopi af et eksamensbevis. Dette håndteredes som indtægtsdækket
virksomhed, altså mod betaling. Siden lovens ikrafttrædelse er efterspørgslen på indsigt
i egne oplysninger steget markant, og der er flere komplekse sager blandt
ansøgningerne. Rigsarkivet har således modtaget i alt 35.300 ansøgninger om egenacces
siden lovens ikrafttrædelse.
Rigsarkivet har pt. 11.997 ansøgninger om egenacces, der ikke er færdigbehandlede.
Heraf udgør sager om anbringelse, adoption, børnehjem og tvangsfjernelse 1288
ansøgninger.
Rigsarkivet er opmærksomme på, at mange borgere oplever en utilfredsstillende lang
sagsbehandlingstid og kan oplyse, at der arbejdes aktivt på flere fronter for at
nedbringe sagsbehandlingstiden. Der er således igangsat en række sagsunderstøttende
tiltag for at nedbringe sagsbehandlingstiden. Derudover er der været afsat ekstra
ressourcer til sagsbehandling.”
Jeg kan henholde mig til Rigsarkivets svar.
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2