Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2485016_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7312
Doknr.
486048
Dato
22-11-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 25. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 38 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(SF).
Spørgsmål nr. 38:
”Hvad er ministerens kommentar til, at sociale bosteder angiveligt er nødsaget
til at ansætte egentligt vagtpersonale for at beskytte personalet, og at nogle
bosteder oplever stor personaleudskiftning, der resulterer i manglende
gangtræning for beboerne som følge af personalemangel, dårlig økonomi og
færre pladser? Der henvises til artiklerne på TV-Midtvest den 21. oktober 2021
”Skaber ekstra sikkerhed for bosteder: - Vi har travlt” eller på TV2-Østjylland ”
den 20. oktober 2021 ”Travlhed og vikarer rammer Niels – frygter han mister
evnen til at gå”?”
Svar:
Jeg er selvsagt ærgerlig over at høre, at der er botilbud rundt om i landet, som
føler sig nødsaget til at ansætte vagtpersonale for at sikre trygge rammer for
beboerne og personalet.
Jeg kan oplyse, at Socialstyrelsen i 2017 har udgivet nationale retningslinjer for
forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud og samt på boformer for
hjemløse. Retningslinjerne har fokus på at skabe øget trivsel og tryghed for
borgere og medarbejdere og indeholder anbefalinger til, hvordan man
forebygger, håndterer og lærer af voldsomme episoder samt skaber faglige og
organisatoriske rammer, der understøtter det voldsforebyggende arbejde.
Med aftalen om udmøntning af satspuljen for 2017 blev der dertil afsat midler til
at etablere et indsatsteam under Socialstyrelsen med henblik på at forankre de
nationale retningslinjer til forebyggelse af vold på botilbud og boformer for
hjemløse.
Formålet med indsatsteamet er at hjælpe botilbud og boformer for hjemløse
med at forebygge voldsomme episoder. Indsatsteamet skal også støtte
forvaltninger i kommuner og regioner i at planlægge det voldsforebyggende
arbejde i kommunen, regionen eller på de private sociale tilbud.
På baggrund af de gode erfaringer, der har været med indsatsteamet, var der
ved forhandlingerne om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 enighed om at videreføre
Socialstyrelsens indsatsteam. Der blev således afsat i alt 6,2 mio. kr. til
initiativet i perioden 2021-2022.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om ministerens kommentar til, at sociale bosteder angiveligt er nødsaget til at ansætte egentligt vagtpersonale for at beskytte personalet m.v., til social- og ældreministeren
2485016_0002.png
På baggrund af det tragiske drab på en medarbejder på et botilbud i december
2020 blev indsatsteams oprindelige opgave med at vejlede og støtte tilbud, der
selv søger om bistand til det voldsforebyggende arbejde, tidligere på året
ændret til også at kunne tilbyde vejledning og støtte til botilbud, der har fået
påbud.
Ved aftalen om SSA-reserven for 2022 var der enighed om at afsætte midler til,
at det samlede antal forløb fra 2022 kan opjusteres fra 10 til årligt 25 forløb i
perioden 2022-2025.
Det indgår desuden i aftalen, at indsatsteamets bistand som noget nyt vil ske
med hjælp fra arbejdsmiljørådgivere, hvor det er relevant, og at der
iværksættes formidlingsaktiviteter, der fortsat skal sikre den brede formidling af
viden og erfaringer i det voldsforebyggende arbejde fra 2023.
Regeringen har således adresseret problemstillingen, hvilket skal bidrage til, at
beboere og medarbejdere på botilbud oplever en tryg hverdag.
I forhold til spørgsmålet om personaleudskiftning, personalemangel og dårlig
økonomi henvises til min samtidige besvarelse af SOU alm. del – spm. 39.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1 – SOU alm. del – svar på spm. 39
2