Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2570026_0001.png
Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 313
Offentligt
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1792
Doknr.
551979
Dato
19-04-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 23. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 313 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (UFG).
Spørgsmål nr. 313:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Opdigtede informationer kunne føre til
tvangsfjernelse” fra TV2 Fyn den 22. marts 2022, herunder redegøre for
forløbet i kommunen og hvilke konsekvenser sagen vil få?”
Svar:
Jeg skal indledningsvis understrege, at jeg ikke er bekendt med detaljerne i
den konkrete sag, der henvises til og kan derfor heller ikke redegøre for det
konkrete forløb. Men med udgangspunkt i det beskrevne i artiklen, så lyder det
stærkt kritisabelt.
Jeg noterer mig i forhold til den konkrete sag i Langeland Kommune,
at kommunen i medierne har oplyst, at de har ansøgt og fået godkendt et
kommende forløb fra den permanente Task Force på området for udsatte børn
og unge. Det finder jeg positivt, for det er helt afgørende, at kommunen får
rettet op på kvaliteten af sagsbehandlingen og sikrer barnets og forældrenes
retssikkerhed.
I forhold til klager over afgørelser om anbringelse uden samtykke, så har
sagens parter, dvs. personer med del i forældremyndigheden og barnet, der er
fyldt 12 år, mulighed for at klage over børn og unge-udvalgets afgørelse til
Ankestyrelsen, som er den øverste administrative klageinstans. I behandlingen
af en sådan klagesag foretager Ankestyrelsen en fuld prøvelse af sagen,
hvilket betyder, at Ankestyrelsen både foretager en retlig efterprøvelse af
sagen, og kan tilsidesætte et lovligt skøn, som er foretaget i sagen.
Ankestyrelsens afgørelse kan efterfølgende indbringes for retten. Sagens
parter har ret til gratis advokatbistand ved behandling af en sag om anbringelse
uden samtykke.
Desuden kan enhver, der oplever, at en kommune ikke iværksætter en
tilstrækkelig indsats over for et udsat barn eller ung efter serviceloven,
underrette Ankestyrelsen, som har mulighed for af egen drift at gå ind i sager
om udsatte børn og unge, jf. servicelovens § 65. Hvis Ankestyrelsen tager en
sag op på baggrund af en underretning, kan Ankestyrelsen bl.a. pålægge
kommunen at gennemføre sagsbehandlingsskridt, at træffe de fornødne
afgørelser, eller træffe foreløbige afgørelser om særlig støtte til børn og unge.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om, hvorfor det tilsyneladende ingen konsekvenser får for Langeland Kommune, at der er begået lovbrud, til social- og ældreministeren
2570026_0002.png
Jeg har desuden bedt indenrigs- og boligministeren om bidrag fsva.
kommunernes ansvar og det kommunale og regionale tilsyn. Indenrigs- og
Boligministeren svarer:
”Jeg kan generelt oplyse, at kommunalbestyrelsens ansvar for hele den
kommunale virksomhed sammenholdt med kommunalbestyrelsens generelle
pligt til at overholde lovgivningen indebærer, at hvis kommunalbestyrelsen i en
kommune får viden om en lovovertrædelse i forvaltningen, er
kommunalbestyrelsen forpligtet til at sikre, at ulovligheden bringes til ophør.
Det er således kommunalbestyrelsen, der har ansvar for at følge op i forhold til
borgerne, hvis der sker lovbrud, ligesom kommunalbestyrelsen som den
øverste ansvarlige for personalet i kommunen i sådanne tilfælde har ansvar for
at vurdere, om der skal drages nogen ansættelsesretlige konsekvenser. Det
kan eksempelvis være relevant i forhold til ledere i forvaltningen, der har
forsømt et ansvar for at sikre en lovlig forvaltning af børne- og ungeområdet.
Der er herudover mulighed for at rette henvendelse til det kommunale og
regionale tilsyn, som varetages af Ankestyrelsen med Indenrigs- og
Boligministeriet som overordnet tilsynsmyndighed. Det kommunale og
regionale tilsyn fører tilsyn med, at kommuner og regioner overholder den
lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Tilsynet kan ikke tage
stilling til forhold, som kan behandles eller er blevet behandlet af en særlig
klage- eller tilsynsmyndighed, herunder f.eks. kommunale afgørelser der kan
indbringes for Ankestyrelsen som klagemyndighed efter den sociale lovgivning.
Tilsynet kan dog tage stilling til, om en kommunes generelle beslutninger og
retningslinjer på et område er i overensstemmelse med lovgivningen. Har en
kommune nægtet at efterleve en bindende afgørelse fra en særlig klage- eller
tilsynsmyndighed, er tilsynet endvidere forpligtet til at vurdere, om tilsynets
bistand er påkrævet til gennemtvingelse af myndighedens afgørelse.”
Jeg kan desuden oplyse, at hvis de øvrige klagemuligheder er udtømte, er der
mulighed for at klage til Folketingets Ombudsmand, i de tilfælde hvor man
mener, at en myndighed har overtrådt loven eller lavet andre fejl i forbindelse
med behandlingen af en sag.
Endelig vil jeg gøre opmærksom på, at hvis man oplever, at man ikke får den
rette hjælp og støtte, eller hvis hjælpen er kommet for sent, så har man
mulighed for at anlægge sag om erstatning. Børns Vilkår har siden 2013 fået
midler til at rådgive og støtte børn og unge til at anlægge mulige søgsmål, hvis
de har eller har haft en børnesag i kommunen, hvor de har oplevet svigt i
sagsbehandlingen. Børns Vilkår kan bl.a. hjælpe med at vurdere sagerne,
indhente akter og få kontakt til en advokat.
Afslutningsvist vil jeg gerne bemærke, at der i min optik generelt er alt for
mange sager med fejl i sagsbehandlingen på området for udsatte børn og
unge. Det skal der rettes op på, og derfor er jeg glad for, at et bredt politisk
flertal i maj 2021 indgik aftalen om Børnene Først, som blandt andet indeholder
initiativer, der skal styrke sagsbehandlingen på området.
Eksempelvist er der med Børnene Først afsat varige midler til at opruste den
permanente Task Force på området for udsatte børn og unge med henblik på
at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen i kommunerne og dermed forbedre
retssikkerheden for børn og familier. Derudover tilføres der midler til det
kommunale tilsyn på det sociale område, så tilsynet med kommunerne i forhold
til det sociale område kan styrkes markant, og tilsynet får mulighed for at kunne
håndtere flere sager på området
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om, hvorfor det tilsyneladende ingen konsekvenser får for Langeland Kommune, at der er begået lovbrud, til social- og ældreministeren
2570026_0003.png
Endvidere styrker vi barnets stemme og sætter barnet i centrum i den nye
Barnets Lov. Det vil også give forældrene en bedre retssikkerhed og
forhåbentlig styrke tilliden til sagsbehandlerne.
Desuden nedsætter vi med Børnene Først et partnerskab, der blandt andet
skal komme med forslag til, hvordan rammerne for sagsbehandlingen på
området for udsatte børn kan styrkes. Endelig indgår det i Børnene Først, at
kommuner med mange børnesager får en særlig håndsrækning i form af
økonomisk støtte og rådgivning. Denne ekstra hjælp skal blandt gå til at styrke
deres sagsbehandling af de mest komplekse sager og understøtte, at
intentionerne i den kommende Barnets Lov implementeres i kommunernes
arbejde.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3