Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 2346
Doknr.
562356
Dato
16-05-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 21. april 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 367 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(SF).
Spørgsmål nr. 367:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Victoria har ventet halvandet år på en
handicapbil, og ventetiden er ikke slut" på dr.dk den 14. april 2022, og kan
ministeren samtidig svare på, om ministeren finder det rimeligt og i
overensstemmelse med god forvaltningsskik, (jf. ex. bemærkningerne i
»Forvaltningsret« af Hans Gammeltoft-Hansen med fl. 2. udgave. Jurist- og
Økonomforbundet, 2003, kap. 16 side 624), at mange kommuner har en
sagsbehandlingstid på over et år, når man skal have bevilget en bil?”
Svar:
Det er altid beklageligt, når borgere oplever, at kommunen ikke kan behandle
deres sag inden for rimelig tid. Handicapbiler er for nogle mennesker
afgørende for, at de kan leve et liv med bl.a. sociale og arbejdsmæssige
aktiviteter. Det er derfor vigtigt, at borgerne oplever, at deres sager af
kommunerne bliver behandlet inden for rimelig tid og ikke trækker unødigt ud,
jf. også principperne om god forvaltningsskik.
En sagsbehandlingstid på flere år er under alle omstændigheder for lang, og
kommunerne bør fremadrettet sikre sig, at de kan behandle sagerne hurtigere.
Som jeg også anførte i min besvarelse af SOU alm. del – spm. 465 af 14. april
2021 er bilstøtte et kompliceret og dyrt område, selvom der er tale om relativt
få sager.
Vi har desværre kunnet se, at sagsbehandlingstiden er steget fra 2019 til 2020,
hvilket selv sagt er beklageligt. Jeg vil på den baggrund at indhente en
redegørelse fra de fem kommuner, som har den længste sagsbehandlingstid i
sager om tildeling af støtte til køb af bil for derigennem at blive klogere på
årsagen til de lange sagsbehandlingstider.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1