Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2566831_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 2161
Doknr.
559134
Dato
29-04-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 6. april 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 353 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (UFG).
Spørgsmål nr. 353:
”Vil ministeren oplyse, om ministeren er enig i Ankestyrelsens fortolkning af
arbejdslederrollen i forbindelse med en hjælpeordning efter servicelovens § 95,
stk. 3? Der henvises til, at det bl.a. fremgår af principmeddelelse 161-12 at:
"Det indebærer typisk, at borgeren og den nærtstående opholder sig på
borgerens bopæl, da det ellers vil være vanskeligt at tage del i at passe den
pågældende person, der har behov for hjælp.””
Svar:
Ankestyrelsens principmeddelelse 161-12 fastslår følgende:
”Ved tilskud efter servicelovens § 95 kan nærtstående fungere som
arbejdsleder for hjælpere til en handicappet borger.
Der kan bevilges et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere, når
tilskudsmodtageren er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne.
Når borgeren ikke selv vil være i stand til at fungere som arbejdsleder for
hjælperne, eksempelvis som følge af udviklingshæmning, hjerneskade eller
kognitive funktionsnedsættelser, kan kommunen i særlige tilfælde vælge at
udbetale tilskuddet til en nærtstående person, som passer den pågældende.
De særlige tilfælde kan være, hvor der er et hensyn at tage til, at familien kan
fungere så normalt som muligt på trods af et stort behov for hjælp og pleje.
I den situation er det ikke borgeren, der er tilskudsmodtager, men derimod den
nærtstående. Det betyder, at det er den nærtstående som tilskudsmodtager
og ikke borgeren
der skal være i stand til at fungere som arbejdsleder for
hjælperne. Den nærtstående person overtager funktionen som arbejdsleder for
borgeren i forbindelse med bevilling af kontant tilskud til hjælp.
Formuleringen ”som helt eller delvis passer den pågældende” i § 95, stk. 3,
fastslår i hvilke situationer at en værge eller nærtstående kan være
tilskudsmodtager.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm., om ministeren er enig i Ankestyrelsens fortolkning af arbejdslederrollen i forbindelse med en hjælpeordning efter servicelovens § 95, stk. 3, til social- og ældreministeren
2566831_0002.png
Arbejdslederrollen indebærer bl.a. at varetage den daglige instruktion af
hjælperne. Det er arbejdslederen, der skal tilrettelægge hjælpen i forhold til
borgerens behov og ønsker og foretage den daglige prioritering af opgaverne.
Det kræver en direkte deltagelse i pasningen og daglig ledelse af hjælperne at
udfylde arbejdslederrollen.
Det indebærer typisk, at borgeren og den nærtstående opholder sig på
borgerens bopæl, da det ellers vil være vanskeligt at tage del i at passe den
pågældende person, der har behov for hjælp.”
At den nærtstående skal kunne fungere som arbejdsleder indebærer som
udgangspunkt, at den nærtstående skal være i stand til at tilrettelægge hjælpen
og fungere som daglig leder for hjælperne, dvs. at den nærtstående skal kunne
varetage følgende opgaver:
Varetage arbejdsplanlægning sammen med og for hjælperne.
Udarbejde jobbeskrivelse og jobopslag/annonce.
Udvælge hjælpere, herunder at varetage ansættelsessamtaler.
Planlægge det daglige arbejde for hjælperne.
Afholde personalemøder med hjælperne.
Afholde medarbejderudviklingssamtaler (MUS).
For at den nærtstående har mulighed for at udføre ovenstående opgaver, vil
det ofte i praksis betyde, at den nærtstående vil opholde sig på samme bopæl
som borgeren.
Jeg kan derved i det hele henholde mig til Ankestyrelsens principafgørelse
161-12.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2