Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2565646_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 2029
Doknr.
555162
Dato
28-04-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d.1. april 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 343 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 343:
”Vil ministeren redegøre for de statslige merudgifter forbundet med at øge
antallet af kommunale sagsbehandlere på voksenhandicapområdet med
henholdsvis 10,15 og 20 %?”
Svar:
Udgifter og indtægter vedr. administration af voksen-, ældre og
handicapområdet konteres samlet i kommunernes kontoplan.
Social- og Ældreministeriet har derfor ikke mulighed for særskilt at opgøre
udgifterne til kommunale sagsbehandlere på voksenhandicapområdet.
Det kan oplyses, at de samlede udgifter vedr. administration af voksen-, ældre
og handicapområdet, der konteres på funktion 6.45.57
1
i kommunernes
kontoplan, udgjorde ca. 2,1 mia. kr. i 2020 (2022-PL).
En forøgelse af udgifterne til administration af voksen-, ældre og
handicapområdet med 10% vil medføre offentlige merudgifter for ca. 213 mio.
kr., en forøgelse på 15% vil medføre offentligt merudgifter for ca. 320 mio. kr.,
mens en forøgelse på 20% vil medføre offentlige merudgifter for ca. 426 mio.
kr.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1
På funktionen 6.45.57 registreres udgifter og indtægter vedr. administration af voksen-, ældre og
handicapområdet. Det gælder bl.a. udgifter til administrative medarbejdere samt udgifter til tilsyn med
plejeboliger, plejehjem m.v., jf. servicelovens § 151 og udgifter til det tilsyn, som Styrelsen for Patientsikkerhed,
udfører efter sundhedslovens § 213 med bl.a. plejeboliger, plejehjem mv. Udgifter til Socialtilsynets tilsyn med
botilbud m.v. (det takstfinansierede område) registreres på det relevante tilbud på hovedkonto 5.
1