Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2562510_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1891
Doknr.
554708
Dato
22-04-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 25. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 334 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Ambo-Rasmussen (V).
Spørgsmål nr. 334:
”Vil ministeren redegøre for sin holdning til, hvorvidt det er
kommunalbestyrelsen alene, der har den rette viden og kompetencer til at
afgøre, om et tilbud sikrer tilstrækkelig bevaring eller forbedring af borgerens
fysiske, psykiske eller sociale funktioner, servicelovens jf. § 102?”
Svar:
Tilbud efter servicelovens § 102 gives til borgere med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer,
når dette er nødvendigt med henblik på at bevare eller forbedre borgerens
fysiske, psykiske eller sociale funktioner, og når dette ikke kan opnås gennem
de behandlingstilbud, der kan tilbydes efter anden lovgivning.
Det er kommunen, der ud fra en konkret og individuel vurdering vurderer, om
en borger opfylder betingelserne for at modtage hjælp efter servicelovens §
102. For at sikre og understøtte denne proces, hvor der foretages en konkret
og individuel vurdering, har kommunen også ansvaret for og pligten til at
overholde de regler, som fastsætter rammerne for sagsbehandlingen,
eksempelvis i forhold til sagsoplysning, begrundelse og partshøring.
Det følger således af retssikkerhedslovens § 10, at kommunen har ansvaret
for, at sagen er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at kommunen kan træffe
afgørelse. Kommunen kan i den forbindelse indhente relevante oplysninger fra
fx andre offentlige myndigheder, herunder praktiserende læge og hospitaler.
Der er med sagsbehandlingsreglerne tale om vigtige retssikkerhedsgarantier,
der er med til at sikre, at borgeren inddrages, og at der træffes en korrekt
afgørelse, der konkret afhjælper borgerens behov for støtte og hjælp. En anden
retssikkerhedsgaranti er, at borgeren har mulighed for at klage over
kommunens afgørelse til Ankestyrelsen og således få afprøvet, om
kommunens vurdering er korrekt.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1