Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1521
Doknr.
556691
Dato
15-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 8. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 300 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 300:
”Vil ministeren redegøre for om principperne i principafgørelse 4-22
tilsvarende
skal betragtes som gældende for det samlede specialiserede voksenområde?”
Svar:
Der er til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra
Ankestyrelsen, som oplyser følgende:
”Principmeddelelse 4-22
bygger på to afgørelser, der begge vedrører
institutioner rettet mod børn og unge. Principmeddelelsen adresserer imidlertid
”tv-overvågning på de tilbud, som socialtilsynene fører tilsyn med”.
Principmeddelelsen vedrører således tilbud, som socialtilsynene fører tilsyn
med, uanset tilbuddenes målgrupper.
Ankestyrelsen bemærker, at socialtilsynene kan lade det indgå i det
driftsorienterede tilsyn, om brug af tv-overvågning, der ikke er pligtmæssig tv-
overvågning efter voksenansvarsloven, vurderes at have betydning for
tilbuddets kvalitet.”
Det bemærkes, at der ikke er hjemmel i serviceloven til at træffe afgørelse om
anvendelse af videoovervågning af en borger i et botilbud. Der er heller ikke
hjemmel i serviceloven til at opsætte generel videoovervågning på et tilbud.
Hvis opsætning af videoovervågning skal være lovlig på et tilbud, skal der
derfor være hjemmel hertil i anden lovgivning.
Hvis socialtilsynet i forbindelse med sit driftsorienterede tilsyn på et tilbud bliver
opmærksom på, at et tilbud anvender videoovervågning, kan socialtilsynet gå i
dialog med tilbuddet herom med henblik på at afdække, om tilbuddet har
hjemmel hertil, eller hvis socialtilsynet vurderer, at opsætningen af
videoovervågning er udtryk for manglende personale eller manglende
medarbejderkompetencer, som har betydning for den faglige kvalitet i tilbuddet.
Hvis socialtilsynet er i tvivl om, hvorvidt tilbuddet har tilstrækkelig hjemmel til
dette, bør socialtilsynet orientere den relevante myndighed, som fører tilsyn
med videoovervågning f.eks. Datatilsynet eller politiet. Dette følger af § 10, stk.
3, i socialtilsynsloven, som netop er trådt i kraft den 1. februar 2022 med
1