Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2594029_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1521
Doknr.
556691
Dato
15-06-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 8. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 298 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 298:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt tv-overvågning af børn og unge på
døgninstitutioner i åbne afdelinger og andre lokaler, hvor børn og unge
opholder sig er i overensstemmelse med henholdsvis lov om voksenansvar,
GDPR, EMRK og Børnekonventionen”
Svar:
Reglerne for anvendelsen af og mulighederne for tv-overvågning ud over den
pligtmæssige overvågning efter voksensansvarsloven § 16a er ikke reguleret i
voksenansvarsloven. Her henvises til min samtidige besvarelse af SOU alm.
del spm. 297.
Da tv-overvågningsloven, databeskyttelsesloven samt
databeskyttelsesforordningen hører under Justitsministeriets ressort, har
Social- og Ældreministeriet bedt Justitsministeriet om bidrag, der oplyser
følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra
Datatilsynet, som har oplyst følgende:
”Datatilsynet fører tilsyn med reglerne i databeskyttelsesforordningen
1
og
databeskyttelsesloven
2
, som gælder for enhver form for behandling af
personoplysninger, herunder i forbindelse med tv-overvågning.
Herudover fører Datatilsynet tilsyn med enhver behandling af
personoplysninger omfattet af lov om tv-overvågning § 4 c, stk. 1, hvorefter
billed- og lydoptagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse med
tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed, kun må videregives, hvis
den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke, videregivelsen følger af
lov eller videregivelsen sker til politiet i kriminalitetsforebyggende øjemed.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF.
2
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilken myndighed der fører kontrol med overvågning på døgninstitutioner og opholdssteder, samt hvilken myndighed man som borger kan anmelde og klage over afgørelsen om ulovlig overvågning til, til social- og ældreministeren
2594029_0002.png
Datatilsynet kan oplyse, at behandling af personoplysninger kun kan finde sted,
hvis de grundlæggende behandlingsprincipper i databeskyttelsesforordningens
artikel 5 om bl.a. lovlighed, rimelighed og gennemsigtighed er opfyldt. Det
indebærer bl.a., at der skal være et udtrykkeligt og legitimt formål med at tv-
overvåge bl.a. børn og unge på f.eks. døgninstitutioner.
Datatilsynet henviser i den forbindelse i øvrigt til det høringssvar
3
, som
Datatilsynet den 28. september 2018 afgav til Børne- og Socialministeriet
vedrørende lovforslag om ændring af lov om social service om voksenansvar
for anbragte børn og unge og lov om socialtilsyn
4
. Datatilsynet vedlægger til
orientering kopi af tilsynets høringssvar af 28. september 2018.
Datatilsynet anførte bl.a. følgende vedrørende den foreslåede bestemmelse til
§ 16 a i lov om voksenansvarsloven, hvorefter det blev lovpligtigt at foretage tv-
overvågning af indendørs fællesarealer på delvis lukkede døgninstitutioner,
delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner, sikrede døgninstitutioner,
sikrede og særligt sikrede afdelinger:
”Da der er tale om obligatorisk
tv-overvågning døgnet rundt af samtlige
indendørs fællesarealer på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede
afdelinger på døgninstitutioner, samt sikrede døgninstitutioner, sikrede og
særligt sikrede afdelinger, må det antages at der vil blive behandlet en
betydelig mængde personoplysninger, herunder også fortrolige og følsomme
personoplysninger. En sådan tv-overvågning må anses for en indgribende
foranstaltning, særligt for de børn og unge som er anbragt på disse institutioner
og dermed er udsat for denne tv-overvågning, når de bevæger sig rundt på
institutionen.
Datatilsynet henstiller på baggrund af det ovenstående til, at Børne- og
Socialministeriet nærmere overvejer iagttagelsen af artikel 5, herunder særligt
artikel 5, stk. 1, litra c, hvorefter personoplysninger skal være tilstrækkelige,
relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil
de behandles.”
Datatilsynet kan endvidere oplyse, at det følger af
databeskyttelsesforordningens præambelbetragtning nr. 38, at børn bør nyde
særlig beskyttelse af deres personoplysninger, eftersom de er mindre bevidste
om de pågældende risici, konsekvenser, garantier og deres rettigheder for så
vidt angår behandling af personoplysninger.
Datatilsynet kan i øvrigt oplyse, at Datatilsynet har valgt fokusere en række af
sine tilsynsaktiviteter på tv-overvågning, hvorfor Datatilsynet i 2022 bl.a. vil føre
tilsyn med private og offentlige myndigheders behandling af personoplysninger
i forbindelse med tv-overvågning. Datatilsynet planlægger i den forbindelse
også at føre tilsyn med institutioner, hvor børn og unge opholder sig.”
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at tv-overvågning af bl.a. børn og unge,
herunder på døgninstitutioner, i åbne afdelinger og i andre lokaler, efter
omstændighederne vil kunne udgøre et indgreb i retten til privatliv og familieliv
efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8. Det
bemærkes, at der i medfør af EMRK artikel 8, stk. 2, kan gøres indgreb i disse
rettigheder, når indgrebet er i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i
et demokratisk samfund (krav om proportionalitet) af hensyn til den nationale
3
4
Datatilsynet sag med j.nr. 2018-11-0098, Børne- og Socialministeriets j.nr. 2018-4653
Lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 102 af 29. januar 2018, som ændret ved lov nr. 221 af 20. marts
2018
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilken myndighed der fører kontrol med overvågning på døgninstitutioner og opholdssteder, samt hvilken myndighed man som borger kan anmelde og klage over afgørelsen om ulovlig overvågning til, til social- og ældreministeren
2594029_0003.png
sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at
forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden
eller for at beskytte andres rettigheder og friheder”.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1: Svar på SOU alm. del spm. 297.
Bilag 2: Kopi af datatilsynets høringssvar af 28. september 2018
3