Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2594033_0001.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til:
Cc:
[email protected]
[email protected]
og
[email protected]
28. september 2018
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2018-11-0098
Dok.nr. 26910
Sagsbehandler
Camilla Andersen
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service,
lov om voksenansvar for anbragte børn og unge og lov om socialtilsyn
(Styrket anvendelse af pålæg for børn og unge i risikozonen og deres for-
ældre, ensrettet indsats for anbragte kriminalitetstruede unge, styrkelse
af sikkerheden på delvis lukkede og sikrede døgninstitutioner, og konse-
kvensændringer som følge af lov om bekæmpelse af ungdomskriminali-
tet) – jeres sags nr. 2018 - 4653
Ved e-mail af 4. september 2018 har Børne- og Socialministeriet anmodet om
Datatilsynets bemærkninger til ovenstående udkast til lovforslag.
Udkastet giver Datatilsynet anledning til følgende bemærkninger:
1. Tv-overvågning af indendørs fællesarealer
Det følger af udkastets § 2, nr. 11, at der i lov om voksenansvar for anbragte
børn og unge påtænkes indsat en ny bestemmelse i § 16 a med følgende
ordlyd:
16 a.
På delvis lukkede døgninstitutioner, delvis lukkede afdelinger på
døgninstitutioner, sikrede døgninstitutioner, sikrede og særligt sikrede
afdelinger efter § 66, stk. 1, nr. 6, i lov om social service, skal indendørs
fællesarealer tv-overvåges.
Stk. 2.
Børne- og socialministeren kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte nærmere regler for anvendelse af tv-
overvågning.
Endvidere fremgår det følgende af afsnit 2.3.1.3. i de almindelige bemærknin-
ger:
Tv-overvågningen skal ske med henblik på at forebygge kriminalitet og
sikre tryghed for de anbragte børn og unge, personalet og andre der har
deres gang på institutionerne samt sikring af evt. bevismateriale til brug
for politiets efterforskning i tilfælde af begået kriminalitet.
1.1. Indendørs fællesarealer
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse, at der skal foretages tv-
overvågning på ”indendørs fællesarealer”.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorvidt tv-overvågning af børn og unge på døgninstitutioner i åbne afdelinger og andre lokaler, hvor børn og unge opholder sig er i overensstemmelse med henholdsvis lov om voksenansvar, GDPR, EMRK og Børnekonventionen, til social- og ældreministeren
2594033_0002.png
2
Det står ikke Datatilsynet klart, hvad der præcist menes med indendørs fælles-
arealer. Tilsynet opfordrer derfor til, at det gøres klart hvilke arealer der for-
ventes omfattet af kravet om tv-overvågning, særligt henset til, at der er tale
om en indgribende foranstaltning, hvorfor der bør være klarhed over, hvilke
områder foranstaltningen retter sig mod.
1.2. Behandling af almindelige personoplysninger
Indledningsvist bemærkes det, at databeskyttelsesforordningen
1
og databe-
skyttelsesloven
2
finder anvendelse på behandling af personoplysninger, der
helt eller delvist foretages ved hjælp af automatisk databehandling, og på an-
den ikkeautomatisk behandling af personoplysninger, der er eller vil blive
indeholdt i et register.
Det følger af de almindelige bemærkninger, at Børne- og Socialministeriet
forventer, at der i forbindelse med tv-overvågningen, vil ske behandling af
almindelige, ikke-følsomme, personoplysninger omfattet af databeskyttelses-
forordningens artikel 6.
Følgende fremgår af afsnit 2.3.1.3. i de almindelige bemærkninger:
Det vurderes, at den foreslåede bestemmelse udgør en national særregel
for behandling af ikke-følsomme personoplysninger, og at der er mulig-
hed for at indføre denne i overensstemmelse med databeskyttelsesforord-
ningen og dennes rammer for særregler om behandling af personoplys-
ninger. Vurderingen af den foreslåede bestemmelse har taget udgangs-
punkt i de kriterier, som er anbefalet i betænkning nr. 1565 om databe-
skyttelsesforordningen – og de retlige rammer for dansk lovgivning i for-
hold til indførelse af nye nationale særregler for behandling af ikke-per-
sonfølsomme personoplysninger.
I den forbindelse er det vurderingen, at der er hjemmel til den foreslåede
bestemmelse og behandlingen af ikke-personfølsomme oplysninger i
medfør heraf i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, idet
tv-overvågningen og den hermed forbundne behandling af personoplys-
ninger efter den foreslåede bestemmelse vil ske med henblik på, at sikre
tryghed for de anbragte børn og unge samt personalet og andre der har
deres gang på institutionerne, samt sikring af eventuelt bevismateriale til
brug for politiets efterforskning i tilfælde af begået kriminalitet. Behand-
lingen af personoplysninger i medfør af den foreslåede bestemmelse er
således nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets in-
teresse.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF.
2
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorvidt tv-overvågning af børn og unge på døgninstitutioner i åbne afdelinger og andre lokaler, hvor børn og unge opholder sig er i overensstemmelse med henholdsvis lov om voksenansvar, GDPR, EMRK og Børnekonventionen, til social- og ældreministeren
3
Datatilsynet har noteret sig, at Børne- og Socialministeriet har vurderet, at den
foreslåede bestemmelse udgør en national særregel for behandling af alminde-
lige personoplysninger som følge af den foreslåede obligatoriske tv-overvåg-
ning, og at der er mulighed for at indføre denne særregel som følge af det na-
tionale råderum i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2.
1.3. Behandling af andre typer af personoplysninger
Det følger af de almindelige bemærkningers afsnit 2.3.1.3., at det er forvent-
ningen, at der i forbindelse med tv-overvågningen alene vil ske behandling af
almindelige personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens arti-
kel 6.
På baggrund af formålet med og omfanget af tv-overvågningen, ses det ikke at
kunne udelukkes, at der i forbindelse med tv-overvågningen vil ske behand-
ling af oplysninger om strafbare forhold. Behandling af oplysninger om straf-
bare forhold reguleres af databeskyttelseslovens § 8.
Herudover er det Datatilsynets opfattelse, at det ikke kan ikke udelukkes, at
der i forbindelse med tv-overvågningen vil ske behandling af følsomme per-
sonoplysninger, særlig henset til at der er tale om tv-overvågning i døgndrift
og at der er tale om døgninstitutioner, hvor de anbragte børn og unge tilbrin-
ger det meste af deres dage. Behandling af følsomme personoplysninger regu-
leres af databeskyttelsesforordningens artikel 9.
Datatilsynet skal henstille til, at Børne- og Socialministeriet vurderer, hvor-
vidt tv-overvågningen kan finde sted med hjemmel i henholdsvis databeskyt-
telseslovens § 8 og databeskyttelsesforordningens artikel 9.
Datatilsynet gør opmærksom på, at såfremt Børne- og Socialministeriet fin-
der, at der ikke er et behandlingsgrundlag til disse andre typer af personoplys-
ninger, vil tv-overvågningen umiddelbart være i strid med databeskyttelses-
forordningen, da det ikke ses at kunne udelukkes, at der vil blive behandlet
denne slags oplysninger.
1.4. De grundlæggende behandlingsprincipper
I medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 5 er der en række grundlæg-
gende principper som en dataansvarlig altid skal overholde ved enhver be-
handling af personoplysninger.
Datatilsynet har noteret sig, at Børne- og Socialministeriet i de almindelige
bemærkninger afsnit 2.3.1.3. bemærker, at den foreslåede bestemmelse i § 16
a, kan indføres inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 5.
Da der er tale om obligatorisk tv-overvågning døgnet rundt af samtlige inden-
dørs fællesarealer på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afde-
linger på døgninstitutioner, samt sikrede døgninstitutioner, sikrede og særligt
sikrede afdelinger, må det antages at der vil blive behandlet en betydelig
mængde personoplysninger, herunder også fortrolige og følsomme personop-
lysninger. En sådan tv-overvågning må anses for en indgribende foranstalt-
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorvidt tv-overvågning af børn og unge på døgninstitutioner i åbne afdelinger og andre lokaler, hvor børn og unge opholder sig er i overensstemmelse med henholdsvis lov om voksenansvar, GDPR, EMRK og Børnekonventionen, til social- og ældreministeren
4
ning, særligt for de børn og unge som er anbragt på disse institutioner og der-
med er udsat for denne tv-overvågning, når de bevæger sig rundt på institutio-
nen.
Datatilsynet henstiller på baggrund af det ovenstående til, at Børne- og Social-
ministeriet nærmere overvejer iagttagelsen af artikel 5, herunder særligt arti-
kel 5, stk. 1, litra c, hvorefter personoplysninger skal være tilstrækkelige, rele-
vante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil
de behandles.
1.5. De registreredes rettigheder
1.5.1.
Datatilsynet gør endvidere opmærksom på, at den dataansvarlige skal
iagttage de registreredes rettigheder i medfør af databeskyttelsesforordningen.
Det står ikke Datatilsynet klart, hvem der anses for dataansvarlig for behand-
lingen af personoplysninger der finder sted som følge af tv-overvågningen.
Datatilsynet henstiller derfor til, at Børne- og Socialministeriet klarlægger
hvem der er dataansvarlig og dermed, hvem der er ansvarlig for iagttagelsen
af de registreredes rettigheder.
1.5.2.
Datatilsynet har noteret sig, at Børne- og Socialministeriet i afsnit
2.3.1.3. i de almindelige bemærkninger konstaterer, at institutionerne vil være
underlagt skiltningskravet i tv-overvågningslovens § 3 a, stk. 1, da institutio-
nerne er at anse for arbejdspladser.
Af de særlige bemærkninger til den foreslåede bestemmelse i § 16 a, fremgår
følgende:
Endvidere vil der i medfør af tv-overvågningslovens § 3 b skulle gives
oplysning om tv-overvågningen efter databeskyttelsesforordningens reg-
ler, dvs. som udgangspunkt til hver enkelt ansat. Meddelelsen skal inde-
holde de oplysninger, som følger af forordningens artikel 14, stk. 1 og 2.
Meddelelse om overvågningen må endvidere antages at skulle gives, in-
den denne påbegyndes. Såfremt udefrakommende psykologer og andre
fagpersoner har gang på institutionerne i forbindelse med udredning af el-
ler behandling af de anbragte børn eller unge, må det antages, at de også
skal orienteres.
På baggrund af det ovenstående henledes opmærksomheden på databeskyttel-
sesforordningens artikel 14. Af denne bestemmelse følger det, at en data-
ansvarlig har en oplysningspligt over for de registrerede, der behandles perso-
noplysninger om, hvis oplysningerne ikke er indsamlet hos den registrerede
selv.
Som det følger af tv-overvågningslovens § 3 b, finder oplysningspligten an-
vendelse uanset et skiltningskrav i medfør af § 3 a.
Datatilsynet skal gøre opmærksom på, at oplysningspligten i medfør af for-
ordningens artikel 14 ikke kun skal opfyldes over for de ansatte, udefrakom-
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorvidt tv-overvågning af børn og unge på døgninstitutioner i åbne afdelinger og andre lokaler, hvor børn og unge opholder sig er i overensstemmelse med henholdsvis lov om voksenansvar, GDPR, EMRK og Børnekonventionen, til social- og ældreministeren
5
mende psykologer og andre fagpersoner. Oplysningspligten skal som ud-
gangspunkt iagttages i forhold til alle personer, der behandles oplysninger om,
hvilket i dette tilfælde omfatter samtlige personer, der befinder sig på de om-
råder, hvor der tv-overvåges. Dette betyder, at også de anbragte børn og unge
og eventuelt besøgende skal underrettes i medfør af forordningens artikel 14.
Datatilsynet gør i øvrigt opmærksom på undtagelserne til oplysningspligten i
forordningens artikel 14, stk. 5. Heraf følger det bl.a. at oplysningspligten
ikke skal iagttages, hvis meddelelse af sådanne oplysninger viser sig umuligt
eller vil kræve en uforholdsmæssigt stor indsats. Der gøres desuden opmærk-
som på databeskyttelseslovens § 22, som indeholder en række undtagelser til
de registreredes rettigheder.
Det er den dataansvarlige, der er ansvarlig for at overholde, og herunder vur-
dere og dokumentere overvejelser om eventuelle undtagelser til de registrere-
des rettigheder, herunder oplysningspligten.
1.6. Bemyndigelsesbestemmelsen
Det følger af den foreslåede § 16 a, stk. 2, at Børne- og Socialministeriet efter
forhandling med justitsministeren kan fastsætte nærmere regler for anvendelse
af tv-overvågning.
Datatilsynet skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på databeskyt-
telseslovens § 28, hvorefter der skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet
ved udarbejdelse af lovforslag, bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende ge-
nerelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelsen af privatlivet i for-
bindelse med behandling af personoplysninger.
Datatilsynet forudsættes dermed hørt i det omfang der udarbejdes bekendtgø-
relser i medfør af den foreslåede § 16 a, stk. 2.
2. Øvrige bemærkninger
Datatilsynet forudsætter endvidere, at reglerne i databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med de behandlinger
af personoplysninger der vil ske som følge af udkastet.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Camilla Andersen