Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7153
Doknr.
480127
Dato
04-11-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 14. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 28 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 28:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke initiativer, der blev iværksat som reaktion på
Borgerrådgiverens rapport: Kvaliteten af sagsbehandlingen og
myndighedsudøvelsen i Borgercenter Børn og Unge fra 2017 og redegøre for,
om der er rettet op på de problemer, der beskrives i rapporten?”
Svar:
Der blev med rapporten fra 2017 fra Borgerrådgiveren i Københavns Kommune
udtalt en meget alvorlig kritik af sagsbehandlingen i børnesager om
anbringelse og samvær i kommunens Borgercenter Børn og Unge.
Jeg mener, at det er afgørende, at der er ordentlig kvalitet i kommunernes
sagsbehandling, så børn og familier kan have tillid til de beslutninger, der
træffes om barnet. Derfor skal det tages meget alvorligt, når det viser sig, at
sagsbehandlingen ikke lever op til de proceskrav, som skal sikre, at borgerens
retssikkerhed respekteres.
På Københavns Kommunes hjemmeside fremgår det, at Borgerrådgiverens
rapport bevirkede, at der blev iværksat en række tiltag. Der blev således
iværksat et forløb med Socialstyrelsens Task Force efter Borgerrådgiverens
kritik af myndighedsarbejdet i Borgercenter Børn og Unge. Det fremgår videre,
at der blev godkendt en ny udviklingsplan, som skulle være det styrende
dokument i arbejdet med at styrke myndighedsarbejdet i Borgercenter Børn og
Unge. Det oplyses, at anbefalinger fra Socialstyrelsens Task Force, input fra
Socialudvalget samt fund fra ledelsestilsyn dannede rammen for den nye
udviklingsplan.
Jeg er opmærksom på, at der i nogle kommuner er udfordringer med at sikre
den nødvendige kvalitet i deres sagsbehandling. Det er bl.a. baggrunden for
etableringen af Børnesagsbarometret. Med Børnesagsbarometret undersøger
Ankestyrelsen hvert år, i hvilken udstrækning kommunerne overholder centrale
krav i serviceloven, når de behandler sager om udsatte børn og unge.
Undersøgelsen inkluderer hvert år sager fra en tredjedel af landets kommuner,
og alle kommuner får altså med tre års mellemrum målt på, om de overholder
centrale lovkrav i deres sager.
1