Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2578913_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1470
Doknr.
566713
Dato
19-05-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 7. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 275 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V) og Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 275:
”Vil ministeren kommentere det faktum, at de nuværende reglerne betyder, at
børn, hvor en forælder er indskrevet på krisecenter ikke kommer i skole og
institution, da der ikke hjemmel for kommunen til at undlade at fortælle
voldsudøveren om indskrivningen, og vil ministeren redegøre for, hvad
ministeren vil gøre for at sikre, at børn på krisecentre kan komme i skole og
daginstitution, uden at en voldelig ekspartner får kendskab til, at børnene
indskrives på skolen/i daginstitutionen, således at denne får kendskab til deres
opholdssted?”
Berigtiget svar:
Efter servicelovens § 109 skal kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt ophold
i boformer til kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller
tilsvarende krise i relation til familie- og samlivsforhold. Kvinderne kan være
ledsaget af børn, og de modtager under opholdet omsorg og støtte.
Kommunalbestyrelsen skal i henhold til servicelovens § 109, stk. 7, tilbyde
indledende og koordinerende støtte og vejledning til kvinder på disse boformer.
Den koordinerende rådgivning gives i forhold til bolig, økonomi, arbejdsmarked,
skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen m.v. og skal understøtte de enkelte
dele i kommunalbestyrelsens øvrige tilbud. Rådgivningen iværksættes, senest
når forberedelsen til udflytning fra boformen påbegyndes, og gives, indtil
kvinden og eventuelle børn er etableret i egen bolig.
Formålet med rådgivningen er at bidrage til, at kvinden og hendes eventuelle
børn ikke falder tilbage i den uholdbare situation, de kom fra inden opholdet på
krisecenteret.
Forældreansvarslovens § 3 fastslår, at væsentlige beslutninger vedrørende
barnets forhold kræver enighed mellem forældrene, hvis forældrene har fælles
forældremyndighed. Forældreansvarsloven fastlægger ikke, hvad der må
anses for væsentlige beslutninger. Dette hører under særlovgivningen for de
forskellige ressortministerier, f.eks. sundhedslovgivningen eller lovgivningen på
folkeskole- og dagtilbudsområdet.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om ministeren vil kommentere det faktum, at de nuværende reglerne betyder, at børn, hvor en forælder er indskrevet på krisecenter ikke kommer i skole og institution, da der ikke hjemmel for kommunen til at undlade at fortælle voldsudøveren om indskrivningen, til social- og ældreministeren
2578913_0002.png
Social- og Ældreministeriet har derfor til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Børne- og Undervisningsministeriet, der har oplyst
følgende:
”Efter dagtilbudslovens § 23 har alle forældre efter nærmere regler
adgang til at få optaget deres barn i et dagtilbud. Forældrene skal opskrive
deres barn til dagtilbud efter de retningslinjer, som kommunen har fastsat i
medfør af dagtilbudslovens § 27. Der er ikke i dagtilbudsloven fastsat
regler om orientering af forældre i forbindelse med opskrivning af et barn
til dagtilbud.
Efter folkeskolelovens § 36, stk. 2, 2. pkt., optages et barn i skolen i det
distrikt, hvor det bor eller opholder sig, medmindre forældrene har benyttet
sig af retten til frit skolevalg eller barnet er henvist til undervisning i en
anden skole. Forældrenes rettigheder efter bestemmelsen tilkommer den
eller de personer, som har forældremyndigheden over eleven, jf.
folkeskolelovens § 54, stk. 1, 1. pkt. Ansøgning om indskrivning af børn i
folkeskolen skal indgives i overensstemmelse med folkeskolelovens § 38.
Der er ikke i folkeskoleloven fastsat regler om orientering af forældre i
forbindelse med indskrivning af et barn i folkeskolen.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2