Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2591899_0001.png
Svarinput – flextrafik og særlige behov
hedsudvalget.
Hvordan vil ministeren sikre, at chauffører i flextrafik som kører med handicappede
borgere, har det fornødne kendskab til mennesker med diagnoser samt en ordent-
lig og empatisk tilgang til de mennesker, som har brug for kørsel, jf. artiklen ”Erik er
nervøs for sikkerheden hos Flextrafik - chauffør truede med at sætte ham af” fra
TV2øst.dk den 7. februar 2022?
Notat
Transportministeren er blevet stillet følgende spørgsmål fra Sund-
25. februar 2022
Morten Brønnum Andersen
Telefon: 2320 6131
[email protected]
Transportministeriet anmoder om et svarbidrag 24. februar til
spørgsmålet bl.a. om hvilke tiltag de enkelte trafikselskaber tager for at sikre at
chaufførerne er klædt på til at køre med særligt udsatte borgere med specielle
behov.
Overordnede bemærkninger til de kritiserede forhold
Alle trafikselskaber stiller krav om målrettede kurser for flextrafikchauffører og
følger op med vognmanden, overfor vognmanden og i forbindelse med evt.
klager. Trafikselskaberne bemærker generelt at få meget få klager over chauf-
førerne og over kundeservicen i flextrafikken, og flextrafikken generelt er præ-
get af høj kundetilfredshed.
I den omtalte artikel
1
kritiseres flextrafik for 1) subjektive forhold – at chauffø-
ren taler nedladende til kunderne og 2) objektive forhold – at fastspænding fx
ikke sker korrekt.
1
https://www.tv2east.dk/vordingborg/erik-frygter-for-sikkerheden-hos-flextrafik-chauffoer-
truede-med-at-saette-ham-af
Trafikselskaberne i Danmark • Gammel Køge Landevej 3 • 2500 Valby
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om ministerens kommentar til den kritik der har været i medierne af arbejdsforholdene for chaufførerne hos Flextrafik, til transportministeren
2591899_0002.png
Det er gengivet i artiklen, at Movia’s flextrafikchef, om disse forhold bl.a. har
forklaret følgende til TV2Øst:
Selvfølgelig skal man spændes rigtigt fast, og selvfølgelig skal man be-
handles ordentligt.
Når vi får klager ind, så ser vi, hvad der er op og ned. Vi hører vognman-
den, hvad der er foregået. I de aktuelle sager har vi sagt til vognmanden, at
de her chauffører må opføre sig på en anden måde videre frem.
Uddannelse af flextrafikchauffører
Trafikselskaberne stiller krav om, at chauffører, som kører flextrafik, skal have
gennemført en række kurser, der omfatter både teknisk-faglige aspekter, og
centrale aspekter i forhold til kundegruppen især befordring af sygdoms- og
alderssvækkede passagerer.
Udover disse kurser skal man som chauffør i flextrafik have gyldigt førerkort til
erhvervsmæssig personbefordring. For at få førerkortet udstedt, skal man ha-
ve gennemført en kvalifikationsuddannelse for chauffører, der er godkendt af
Færdselsstyrelsen. Chaufførkurset har en varighed på 45 eller 74 timer, og
omfatter undervisning i teoretiske og praktiske forhold, og afsluttes med en
prøve.
2
Uddannelse hos Movia, NT, Sydtrafik og FynBus
Chaufførerne gennemgår såkaldte BAB-kurser (Befordring Af Bevægelses-
hæmmede), der beskrives nærmere i det følgende. Introduktionskurset (BAB
1) har bl.a. til formål at give kendskab til servicekrav for befordring af borgere
med forskellige behov samt til at kunne agere korrekt som chauffør inden for
den offentlige servicetrafik. BAB 2 har fokus på befordring af sygdoms- og al-
derssvækkede passagerer. For at køre med liftvogn kræves et kursus (BAB 3),
der bl.a. har fokus på at kommunikere med den bevægelseshæmmede kunde
på en måde, som både tager hensyn til deres særlige fysiske og psykiske situ-
ation og under hensyntagen til chaufførens ergonomiske udfordringer. I det
genopfriskende kursus (BAB 4) er der fokus på, hvordan chaufføren, på bag-
2
https://taxilov.dk/Kvalifikationsuddannelse_for_chauffoerer
Side 2 af 6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om ministerens kommentar til den kritik der har været i medierne af arbejdsforholdene for chaufførerne hos Flextrafik, til transportministeren
2591899_0003.png
grund af sin kundeforståelse og viden om kommunikation og ergonomi, assi-
stere passagererne korrekt.
Trafikselskaberne udfører kontrol af chaufførernes uddannelsesbeviser i for-
bindelse med vognkontrol. Trafikselskaberne har, i samarbejde med TUR
(Transporterhvervets
Uddannelser),
været
med
til
at
udvikle
BAB-
uddannelserne i samarbejde med branchen. Kurserne udbydes i AMU-regi.
Kurser inden for flextrafik kursusbeskrivelse om målgruppe og beskrivelse/mål
for uddannelsen:
3
BAB 1:
Målgruppe: Målgruppen er chauffører, som ønsker indsigt i regelsættene bag
offentlig servicetrafik med henblik på at komme til at udføre dette.
Beskrivelse: Deltageren har kendskab til lovgrundlaget for trafikselskabers og
kommuners virke inden for offentlig servicetrafik, samt har viden om regelsæt-
tet for offentlig servicetrafik, herunder servicekrav, trafikstyring og ordninger for
befordring af borgere med forskellige behov. Deltageren har kendskab til krav
om egen uddannelse og kan agere korrekt som chauffør inden for den offentli-
ge servicetrafik.
BAB 2:
Målgruppe: Chauffører der udfører befordring af sygdoms- og alderssvækkede
passagerer i form af bl.a. offentlig servicetrafik (Flextrafik).
Beskrivelse: Deltageren kan med sin viden om forskellige sygdomme og ald-
ringssvækkelse, under hensyn til passagerernes særlige handicap og fokus på
egne arbejdsstillinger, håndtere passagerer på en måde, som tager hensyn til
deres specielle fysiske og psykiske situation.
På baggrund af sin viden om særlige passagerers behov for supplerende ilt,
kan chaufføren befordre denne gruppe passagerer sikkert og professionelt.
3
Se fx
https://www.amusyd.dk/undergruppe/flextrafik-bab-1-2-3-4/
Side 3 af 6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om ministerens kommentar til den kritik der har været i medierne af arbejdsforholdene for chaufførerne hos Flextrafik, til transportministeren
2591899_0004.png
Endelig kan deltageren reagere hensigtsmæssigt i tilfælde af færdsels-
uheld/ulykke eller sygdom, foretage alarmering og evt. anvende almindeligt fo-
rekommende brandslukningsmateriel samt foretage evakuering fra køretøj.
BAB 3: Et krav for alle chauffører, der udfører kørsel med liftvogn
Målgruppe: Chauffører der udfører befordring af fysisk handicappede passa-
gerer i bl.a. offentlig servicetrafik (Flextrafik).
Beskrivelse: Deltageren kan gennem teori om forskellige fysiske handicap:
- Betjene den bevægelseshæmmedes personlige hjælpeudstyr, herunder rolla-
tor, kørestol mv. jf. leverandørens vejledning og Branchevejledning udgivet af
BAR Transport og en gros.
- Betjene køretøjers specielle udstyr, herunder lift, trappemaskiner og be-
spændinger mv.
- Anvende korrekt løfte- og bæreteknik under hensyntagen til egne fysiske ev-
ner, reglerne derom og uddannelse i disse teknikker.
- Gennemføre en komfortabel personbefordring i køretøj indrettet til befordring
af fysisk handicappede passagerer.
Deltageren kan:
- Betjene trappemaskiner med sikkerhed og med både større og mindre pas-
sagerer, op og ned ad såvel ligeløbstrapper som drejende trapper samt rundt
på repos.
- Betjene hydraulisk lift i køretøjer med passager i kørestol, under hensyn til
passagerens sikkerhed og komfort samt egen sikkerhed.
- Foretage fastspænding af kørestole og handicappede, korrekt og professio-
nelt, under hensyn til gældende regler for arbejdets udførelse.
Endelig kan deltageren:
- Kommunikere med den bevægelseshæmmede på en måde, som både tager
hensyn til deres specielle fysiske og psykiske situation og under hensyntagen
til chaufførens ergonomiske udfordringer
Side 4 af 6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om ministerens kommentar til den kritik der har været i medierne af arbejdsforholdene for chaufførerne hos Flextrafik, til transportministeren
2591899_0005.png
BAB 4:
Målgruppe: Chauffører, der udfører, eller tidligere har udført, offentlig service-
trafik. Deltageren kan lovligt udføre erhvervsmæssig personbefordring i taxi og
/ eller bus og har gennemført følgende arbejdsmarkedsuddannelser: Introduk-
tion til offentlig servicetrafik og Befordring af sygdoms- og alderssvækkede
passagerer.
Beskrivelse: Deltageren kan, på grundlag af sin viden om lovgrundlaget for tra-
fikselskabers og kommuners virke inden for offentlig servicetrafik, regelsættet
om offentlig servicetrafik, servicekrav, trafikstyring og ordninger for befordring
af borgere med forskellige behov samt kendskab til krav om egen uddannelse,
agere korrekt som chauffør inden for den offentlige servicetrafik.
Deltageren kan med sin viden om førstehjælp ved forskellige sygdomme og
aldringssvækkelse, under hensyn til passagerernes særlige handicap og fokus
på egne arbejdsstillinger, håndtere passagerer på en måde, som tager hensyn
til deres specielle fysiske og psykiske situation.
Deltageren har lært at føre køretøjet defensivt og økonomisk.
Endvidere kan chaufføren, på baggrund af sin kundeforståelse og viden om
kommunikation og ergonomi, assistere passagererne korrekt.
Uddannelse hos Midttrafik
Midttrafik stiller ikke stiller krav om BAB 1, 2 og 4, men alene BAB 3 for chauf-
fører, der befordrer kørestolebrugere. Midttrafik stiller i stedet krav om, at
chaufførerne skal deltagelse i interne Fly-High kurser, som på flere områder
kan det samme som BAB 1 og 2, og som også har fokus på god kundeservice.
Fly High er Midttrafiks chaufføruddannelse i kundeservice, og på Fly High-
kurset bliver kravene til chaufførerne i flextrafikkontrakterne gennemgået, her-
under at chaufføren i forbindelse med kørsel af sårbare passagerer har et ud-
videt ansvar i kontakten med borgeren. Chaufføren skal underrette udbyder
(Midttrafik) om situationer, opstået i forbindelse med kørsel, som vækker be-
kymring. På kurset deler chaufførerne også oplevelser med svære situationer
Side 5 af 6
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om ministerens kommentar til den kritik der har været i medierne af arbejdsforholdene for chaufførerne hos Flextrafik, til transportministeren
og drøfter med hinanden og instruktøren, hvad god chaufføradfærd er over for
fx demente.
Midttrafik stiller endvidere krav om, at chauffører på garantivogne deltager i et
introduktionskursus til Flextrafik kørsel. Kurset er af en dags varighed og af-
holdes af Midttrafik i starten af kontraktperioden. For alle chauffører gælder
også at de skal deltage i onlinekurser i kontraktperioden, når Midttrafik afhol-
der dem.
Midttrafik vurderer løbende krav til chaufførers adfærd inde for såvel buskørsel
som flextrafik kørsel, og foretager en evaluering af krav til kurser for flexchauf-
fører i foråret 2022.
Side 6 af 6