Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2612325_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1343
Doknr.
600260
Dato
22-08-2022
Folketingets Ældreudvalg har d. 2. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
267 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 267:
”Vil ministeren oplyse, hvordan de sociale myndigheder og politiet bliver
opmærksom på, at kvinder på asylcentre (både afviste asylansøgere, og
kvinder der venter på en afgørelse i deres asylsag) lever i dysfunktionelle
og/eller voldelige forhold, og hvilke rettigheder efter serviceloven har kvinderne
i den forbindelse f.eks. i relation til at få plads på et krisecenter?
Svar:
Det følger af serviceloven, at enhver, der opholder sig lovligt her i landet, har
ret til hjælp efter serviceloven. Kvinder med processuelt ophold har lovligt
ophold efter serviceloven og kan derfor tilbydes ophold i boformer efter
servicelovens § 109 (krisecentre), hvis hun har været udsat for vold, trusler om
vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold og i øvrigt
opfylder betingelserne for optagelse.
Til brug for besvarelse af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Udlændinge-
og Integrationsministeriet, der oplyser:
”1.
Udlændingestyrelsen er ansvarlig for at tilvejebringe og drive
indkvarteringssteder for asylansøgere og andre personer under
Udlændingestyrelsens forsørgelse, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5. I
praksis driver en række indkvarteringsoperatører indkvarteringsstederne på
vegne af styrelsen. Udlændingestyrelsen indgår årligt operatørkontrakter med
indkvarteringsoperatørerne, hvori ydelserne i forbindelse med driften og
indkvarteringsopgaven er fastlagt.
2.
Det fremgår bl.a. af operatørkontrakterne, at operatørerne skal anmelde alle
former for kriminalitet og mistanke om kriminelle forhold til det lokale politi.
Operatøren har endvidere pligt til at indberette alle former for kriminalitet og
alvorlige hændelser på indkvarteringsstederne til Udlændingestyrelsen,
herunder vold og trusler, uanset, om de er rettet mod beboere på centret, mod
personalet eller mod andre personer, som opholder sig på eller besøger
asylcentrene.
Operatøren skal også fastsætte interne procedurer for kvalitetssikring og
håndtering af og opfølgning på indberetninger. Operatøren skal i den
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om, hvordan de sociale myndigheder og politiet bliver opmærksom på, at kvinder på asylcentre (både afviste asylansøgere, og kvinder der venter på en afgørelse i deres asylsag) lever i dysfunktionelle og/eller voldelige forhold, til social- og ældreministeren
2612325_0002.png
sammenhæng være opmærksom på eventuelle mønstre og tendenser i de
episoder, der indberettes.
Det fremgår endvidere af operatørkontrakterne, at operatørerne skal bidrage til
at identificere beboere med særlige behov og sikre en helhedsorienteret,
tværfaglig og koordineret psykosocial indsats over for disse beboere.
Indkvarteringsoperatørerne skal tilbyde beboerne rådgivning og bistand i
forbindelse med opståede konflikter/kriser af social eller personlig karakter, og
operatørerne skal opretholde et beredskab, der skal forebygge konflikter samt
håndtere og følge op på opståede konflikter både indbyrdes mellem beboerne
og mellem beboer(e) og personale.
Derudover har operatørerne skærpet underretningspligt, jf. servicelovens §
153. Operatørerne skal i medfør af operatørkontrakten sikre, at der i
overensstemmelse med den skærpede underretningspligt efter § 153 og den
almindelige underretningspligt efter § 154 i serviceloven sker identifikation af
børn, der kan have behov for særlig støtte med henblik på iværksættelse af
nødvendige foranstaltninger i samarbejde med den lokale kommune og/eller
Udlændingestyrelsen.
3.
Beboere på indkvarteringsstederne får udgifterne til underhold og
nødvendige sundhedsmæssige ydelser dækket af Udlændingestyrelsen, jf.
udlændingelovens § 42 a, stk. 1-2, jf. dog stk. 3-4.
Det fremgår af bemærkningerne til udlændingelovens § 42 a, stk. 14, jf.
Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 11 som fremsat, side 18f, at
Udlændingestyrelsens forsørgelsesforpligtelse også dækker nødvendige
sociale foranstaltninger. En social foranstaltning kan være nødvendig, hvis den
under hensyn til det midlertidige ophold som asylansøger mv.
må anses for
væsentlig for den pågældende persons livsvilkår.
Kvinder med processuelt ophold har lovligt ophold efter serviceloven og kan
derfor tilbydes ophold i boformer efter servicelovens § 109 (krisecentre), hvis
hun har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til
familie- eller samlivsforhold og i øvrigt opfylder betingelserne herfor. Kvinden
kan være ledsaget af børn, og de modtager under opholdet omsorg og støtte.
Kvinder uden lovligt ophold kan under ganske særlige omstændigheder efter
principperne i serviceloven, nødretlige principper og Danmarks internationale
forpligtelser tillige tilbydes ophold i boformer efter servicelovens § 109. I det
omfang, der er behov for hjælp eller støtte efter serviceloven, er det
Udlændingestyrelsen, der på baggrund af en ansøgning fra
indkvarteringsoperatøren godkender at afholde udgifterne til den pågældende
foranstaltning.
4.
Indkvarteringsstederne udgøres generelt af værelser, lejligheder mv., hvor
asylansøgere og andre personer under Udlændingestyrelsens forsørgelse er
indkvarteret. Familier indkvarteres på egne værelser eller i egne lejligheder,
som udgør rammen om familiernes liv på indkvarteringsstedet.
Familiers værelser og lejligheder på indkvarteringsstederne sidestilles med
familiers private hjem i det øvrige samfund, og personalet på
indkvarteringsstederne har ikke adgang hertil, medmindre beboerne samtykker
til det, eller særlige forhold gør sig gældende. Særlige forhold, som giver
personalet anledning til at tilgå værelser og lejligheder på
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om, hvordan de sociale myndigheder og politiet bliver opmærksom på, at kvinder på asylcentre (både afviste asylansøgere, og kvinder der venter på en afgørelse i deres asylsag) lever i dysfunktionelle og/eller voldelige forhold, til social- og ældreministeren
2612325_0003.png
indkvarteringsstederne uden forudgående aftale med beboerne, kan fx være
udløste brandalarmer, vandskader eller lignende.
Det bemærkes, at der bortset fra på modtage- og udrejsecentre som
altovervejende udgangspunkt alene er personale til stede i dagtimerne på
hverdage på de indkvarteringssteder, hvor der typisk indkvarteres familier.”
Til brug for besvarelse af spørgsmålet er der yderligere indhentet bidrag fra
Justitsministeriet, der oplyser:
”Justitsministeriet kan oplyse, at
ministeriet i det følgende alene forholder sig til,
hvordan politiet bliver opmærksom på, at kvinder på asylcentre (både afviste
asylansøgere og kvinder der venter på en afgørelse i deres asylsag) lever i
dysfunktionelle og/eller voldelige forhold.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Politiets kendskab til og opmærksomhed på partnervold og andre kriminelle
forhold begået på asylcentre beror som udgangspunkt på anmeldelser indgivet
til politiet. Politiet har således ikke særlige tiltag til at identificere partnervold
mv. på asylcentre.
Det kan dog i forlængelse heraf oplyses, at politiet generelt har et særligt fokus
på forebyggelse af partnervold og partnerdrab. Politiet anvender i den
forbindelse systematisk det evidensbaserede risikovurderingsværktøj
SARA:SV med henblik på at hjælpe såvel ofre som gerningspersoner, der lever
i voldelige parforhold.”
Justitsministeriet kan desuden henvise til ministeriets besvarelse af 7. februar
2022 af spørgsmål nr. 151 (Alm. del) fra Folketingets Social- og Ældreudvalg,
hvor politiets tiltag for at forebygge partnervold og partnerdrab, herunder ved
brug af risikovurderingsværktøjet SARA:SV, er beskrevet nærmere.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om, hvordan de sociale myndigheder og politiet bliver opmærksom på, at kvinder på asylcentre (både afviste asylansøgere, og kvinder der venter på en afgørelse i deres asylsag) lever i dysfunktionelle og/eller voldelige forhold, til social- og ældreministeren
2612325_0004.png
4