Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2549810_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1249
Doknr.
535555
Dato
28-03-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 28. februar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 260 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 260:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan kommunerne er forpligtet til at levere
ambulant misbrugsbehandling, der er kompatibel med en hverdag med arbejde
og/eller skole?”
Svar:
Der er to muligheder for at modtage social behandling for et stofmisbrug efter
serviceloven. Efter servicelovens § 101 er kommunerne forpligtet til at tilbyde
social behandling til personer over 18 år med et stofmisbrug. Efter § 101 a skal
kommunerne tilbyde anonym, ambulant behandling af stofmisbrug til personer,
der har et behandlingskrævende stofmisbrug, men som ikke har andre sociale
problemer.
Når kommunen træffer afgørelsen om social behandling for et stofmisbrug efter
§101, skal det ske på baggrund af en helhedsorienteret afdækning af
personens problemer og behov, og der skal udarbejdes en behandlingsplan,
der skal sikre sammenhæng mellem de problemer og behov, der er afdækket,
og den behandling, der iværksættes.
Når kommunen træffer afgørelsen om anonym, ambulant behandling for et
stofmisbrug efter § 101 a, skal det ske på baggrund af en afklarende samtale
med borgeren. Kommunen skal sikre, at en person, der ønsker at modtage
stofmisbrugsbehandling efter § 101 a, kan henvende sig til kommunen
anonymt via hjemmeside eller telefonisk og indgå aftale om en afklarende
samtale om behandlingsbehovet. Behandlingen skal foregå adskilt fra
behandlingstilbud efter § 101 og på en sådan måde, at formålet med
anonymitet opnås. Behandlingen skal udgøre et afgrænset forløb af kortere
varighed og indeholde gruppebehandling og mulighed for en individuel,
afsluttende samtale.
Af Nationale retningslinjer for social stofmisbrugsbehandling fremgår det, at der
i alle dele af den sociale stofmisbrugsbehandling må være blik for borgerens
ønsker, ressourcer og konkrete situation, således at borgeren føler sig hørt,
respekteret og inddraget i behandlingen.
Det er en grundlæggende betingelse for god social stofmisbrugsbehandling, at
behandlingen er let tilgængelig. Det vil sige, at de fysiske, geografiske og
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om, hvordan kommunerne er forpligtet til at levere ambulant misbrugsbehandling, der er kompatibel med en hverdag med arbejde og/eller skole, til social- og ældreministeren
2549810_0002.png
organisatoriske rammer er indrettet således, at borgere med forskellige behov
og udfordringer har mulighed for at deltage i behandlingen.
1
Indsatsen på behandlingsområdet bør ifølge Vejledning om behandlingstilbud
på det sociale misbrugsområde være indrettet med tilstrækkelig variation i
tilbuddene, så der er tilbud til alle typer af borgere med et stofmisbrug. Behovet
for variation kan være begrundet i forskellige forhold hos den
behandlingssøgende borger, såsom alder, eller om personen er omfattet af
målgruppen for anonym stofmisbrugsbehandling.
Målgruppen for anonym, ambulant behandling efter § 101 a er karakteriseret
ved at have en relativ tæt tilknytning til arbejdsmarkedet eller
uddannelsessystemet
2
. I Vejledning om behandlingstilbud på det sociale
misbrugsområde fremgår det således også, at borgeren skal have mulighed for
diskret adgang til behandling, så vedkommende ikke kan identificeres af f.eks.
arbejdsgiver, familiemedlemmer eller andre i lokalområdet. Borgeren har
mulighed for at benytte et tilbud, der er beliggende uden for borgerens
hjemkommune, hvilket kan understøtte anonymiteten. Kommunalbestyrelsen
beslutter som en del af den aftale, der indgås med tilbuddet, serviceniveauet
for behandlingen, herunder rammer for tilbuddets fastsættelser af åbningstider,
inden for hvilke deres borgere kan deltage i sessioner. Behandlingsforløbet vil
typisk foregå uden for almindelig arbejdstid.
Kommunerne har også et generelt ansvar for, at børn og unge, der har brug for
særlig støtte – herunder unge under 18 år med stofmisbrug – får den støtte,
som de har behov for. De almindelige bestemmelser i servicelovens kapitel 11
om særlig støtte til børn og unge gælder således også for denne målgruppe.
Servicelovens § 140, stk. 2, fastsætter, at kommunen skal udarbejde en
handleplan for den behandling, der skal iværksættes, samt for den nødvendige
støtte, når unge under 18 år har et behandlingskrævende stofmisbrug.
Handleplanen skal udarbejdes i samarbejde med den unge og dennes familie.
Handleplanerne skal beskrive den behandling, der skal iværksættes og
beskrive den nødvendige støtte til den unge. Den støtte, som kommunen
beskriver i handleplanen, kan således være foranstaltninger efter servicelovens
§ 52.
Støtte efter servicelovens kapitel 11 skal tilrettelægges på en sådan måde, at
den er tidlig og helhedsorienteret. Støtten skal desuden understøtte barnets
eller den unges skolegang og mulighed for at gennemføre en uddannelse, jf.
servicelovens § 46, stk. 1, nr. 3. Støtten skal således også omfatte hensynet til
udviklingen af barnets eller den unges faglige kompetencer, så barnet eller den
unge så vidt muligt kan få en uddannelse og senere hen et arbejde.
For de børn og unge, der har et stofmisbrug, hvor stofmisbruget er så alvorligt,
at det medfører alvorlige sociale og adfærdsmæssige problemer for den unge,
vil det også være et tilbud om misbrugsbehandling i henhold til § 101 i
serviceloven.
Alkoholbehandling og lægelig stofmisbrugsbehandling tilbydes efter
sundhedsloven. Til besvarelsen af spørgsmålet oplyser Sundhedsministeriet
følgende:
1
2
Nationale retningslinjer for social stofmisbrugsbehandling
Vejledning om behandlingstilbud på det sociale misbrugsområde, VEJ nr. 9449 af 26/06/2020
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om, hvordan kommunerne er forpligtet til at levere ambulant misbrugsbehandling, der er kompatibel med en hverdag med arbejde og/eller skole, til social- og ældreministeren
2549810_0003.png
”Kommunerne er efter sundhedslovens § 142 forpligtede til at tilbyde lægelig
stofmisbrugsbehandling, hvilket i praksis vil sige substitutionsbehandling for
misbrug af heroin og andre opioider.
Sundhedsstyrelsen har i sin vejledning til læger, der behandler
opioidafhængige patienter med substitutionsmedicin, fastsat nærmere
retningslinjer for behandlingen.
Af Sundhedsstyrelsens vejledning fremgår det bl.a., at misbrugsbehandlingen
altid bør tilrettelægges på en måde, så patienter med et stofmisbrug så vidt
muligt bl.a. kan påtage sig et arbejde eller gennemføre en uddannelse.
Med hensyn til behandling for alkoholmisbrug, som kommunerne efter
sundhedslovens § 141 er forpligtede til at tilbyde, har Sundhedsstyrelsen
oplyst, at der ikke er fastsat retningslinjer svarende til dem, der er fastsat for
substitutionsbehandling. Ifølge Sundhedsstyrelsen bør dog også behandling for
alkoholmisbrug tilrettelægges på en måde, så patienten så vidt muligt bl.a. kan
påtage sig et arbejde eller gennemføre en uddannelse.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3