Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2539976_0001.png
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Bidrag til besvarelse af SOU alm del spm. 247
Social- og Ældreministeriet har i mail fra den 21. februar 2022 anmodet
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af SOU alm del spm. 247 fra 16.
februar 2022. Social- og Ældreministeriet anfører, at spørgsmålet
omhandler hjælp til dækning af merudgifter efter servicelovens § 100 til
deltagelse i fritidsaktiviteter, herunder en oplevet praksisændring fra
Ankestyrelsen.
SOU alm. del spm. 247 henviser til en henvendelse fra Muskelsvindfonden,
hvori det anføres, at Ankestyrelsen med principmeddelelse 8-19 har
strammet praksis ved at fastslå følgende:
” 1) Merudgifter til fritidsaktiviteter/idræt kan kun dækkes, hvis
borgerens mulighederne for at dyrke andre former for
fritidsaktiviteter/idræt er meget begrænsede.
2) Hvis borgerens muligheder for at dyrke andre former for
fritidsaktiviteter/idræt ikke er meget begrænsede, kan kommunen vælge
at dække merudgifterne til den billigste fritidsaktivitet/idræt, da det
alene er de nødvendige merudgifter, der kan dækkes.
3) Kommunen må gerne henvise borgeren til en alternativ
fritidsaktivitet/idræt, end den der oprindeligt ansøges om dækning af
merudgifter til, så længe den alternative fritidsaktivitet/idræt i et vist
omfang er sammenlignelig.
4) Hvis borgeren kan deltage i fritidsaktiviteten/idrætten i den kørestol,
borgeren anvender til hverdag, kan der ikke bevilges dækning af
merudgifter til en ekstra kørestol til brug for den konkrete
fritidsaktivitet/idræt.”.
1. marts 2022
J.nr. 22-8790
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Muskelsvindfonden om mennesker med omfattende handicaps stilles betydeligt ringere end mennesker uden handicaps, til social- og ældreministeren
Ankestyrelsens bidrag til svar på spørgsmålet fremgår nedenfor.
Ankestyrelsens praksis for merudgifter til fritidsinteresser, herunder til
sportskørestole, er fastsat i principmeddelelse 8-19.
Hensigten med principmeddelelse 8-19 var at afklare, i hvilket omfang en
borger med en funktionsnedsættelse kan få dækket merudgifter i
forbindelse med fritidsaktiviteter, herunder særligt hvilken betydning det
har, når der er tale om eliteidræt.
Nedenfor beskrives Ankestyrelsens praksis og betydningen af
principmeddelelse 8-19 i forhold til de i henvendelsen fra
Muskelsvindsfonden angivne punkter.
Ad 1) ”Merudgifter til fritidsaktiviteter/idræt kan kun dækkes, hvis
borgerens mulighederne for at dyrke andre former for
fritidsaktiviteter/idræt er meget begrænsede.”
Det fremgår af principmeddelelse 8-19, at det er en forudsætning for, at
udgifterne til fx en sportskørestol kan dækkes som en merudgift, at
mulighederne for at dyrke andre former for sport er meget begrænsede af
den nedsatte funktionsevne.
Denne praksis er tidligere udmeldt i principmeddelelse 58-13 og 253-09 og
er således ikke en ændring af praksis. Principmeddelelse 58-13 og 253-09
er indarbejdet i principmeddelelse 8-19, og de er derfor kasserede.
Principmeddelelse 8-19 præciserer den tidligere udmeldte praksis ved at
fastslå, at vurderingen af, om borgerens mulighed for at dyrke andre
former for fritidsaktiviteter er meget begrænsede, er en konkret og
individuel vurdering.
Som noget nyt fastslår principmeddelelse 8-19, at kommunen ikke ”kan
henvise til, at en borger kan dyrke andre former for fritidsaktiviteter, uden
at kommunen har undersøgt, om borgeren reelt kan deltage i andre
fritidsaktiviteter end den, der søges om merudgifter til.
Kommunen kan ikke nøjes med at henvise til, at borgeren bør kunne
deltage i andre fritidsaktiviteter, eller at det formodes, at borger kan
deltage i andre fritidsaktiviteter.
Derudover skal de alternative fritidsaktiviteter, kommunen henviser til, i et
vist omfang være sammenlignelige. Kommunen skal i den forbindelse
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Muskelsvindfonden om mennesker med omfattende handicaps stilles betydeligt ringere end mennesker uden handicaps, til social- og ældreministeren
forholde sig til det objektive sammenligningsgrundlag, hvor behovet
vurderes i forhold til andre på samme alder og i samme livssituation, men
uden en funktionsnedsættelse. Kommunen skal altså forholde sig til, hvad
der er almindeligt for andre på samme alder og i samme livssituation i
forhold til fritidsaktiviteter.
Det kan også være nødvendigt, at kommunen ikke alene ser nærmere på
selve betegnelsen af fritidsaktiviteten, men også undersøger og forholder
sig til, hvad borgeren får ud af den fritidsaktivitet, kommunen henviser til,
med det funktionsniveau borgeren har.”.
Ad 2) ”Hvis borgerens muligheder for at dyrke andre former for
fritidsaktiviteter/idræt ikke er meget begrænsede, kan kommunen vælge
at dække merudgifterne til den billigste fritidsaktivitet/idræt, da det
alene er de nødvendige merudgifter, der kan dækkes.”
Principmeddelelse 8-19 præciserer i den forbindelse tidligere udmeldte
praksis ved at fastslå, at ”hvis borgerens muligheder for at dyrke andre
former for fritidsaktiviteter ikke er meget begrænsede, som følge af
borgerens nedsatte funktionsevne, kan der alene dækkes merudgifter til
fritidsaktiviteter, hvis alle de fritidsaktiviteter, borgeren kan deltage i,
medfører merudgifter.
Kommunen kan her vælge at dække merudgifterne til den billigste
fritidsaktivitet, da det alene er de nødvendige merudgifter, der kan
dækkes. Hvis en af de fritidsaktiviteter borgeren, kan deltage i, ikke
medfører merudgifter, har borgeren ikke nødvendige merudgifter til
fritidsaktiviteter”.
Kommunens mulighed for at vælge at dække merudgifterne til den billigste
fritidsaktivitet følger af, at merudgifter i henhold til lovteksten i
servicelovens § 100 skal være nødvendige. Præciseringen i
principmeddelelse 8-19 heraf er i tråd med øvrige principmeddelelser om
merudgiftsbestemmelsen i servicelovens § 100, herunder blandt andre
principmeddelelse 166-10, hvorefter merudgifter til befordring dækkes
med udgangspunkt i den billigste relevante transportform og
principmeddelelse 111-15, hvorefter udgifter til druesukker kan dækkes
ved udgifterne til druesukker i pulverform som den billigste
behandlingsform.
Ad 3) ”Kommunen må gerne henvise borgeren til en alternativ
fritidsaktivitet/idræt, end den der oprindeligt ansøges om dækning af
3
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Muskelsvindfonden om mennesker med omfattende handicaps stilles betydeligt ringere end mennesker uden handicaps, til social- og ældreministeren
merudgifter til, så længe den alternative fritidsaktivitet/idræt i et vist
omfang er sammenlignelig.”
Merudgiftsbestemmelsen medfører, at de borgere, der er omfattet af
personkredsen, kan få hjælp af kommunen til dækning af de udgifter, som
borgeren ikke ville have haft, hvis ikke borgerens funktionsevne var varigt
nedsat. Der er tale om en økonomisk kompensation, der sigter mod, at
give borgeren mulighed for selv at tilrettelægge, hvordan behovet bedst
kan dækkes.
Som anført under pkt. 2 kan kommunen vælge at dække udgifterne til
billigste sammenlignelige fritidsaktivitet, som borgeren kan dyrke.
4) ”Hvis borgeren kan deltage i fritidsaktiviteten/idrætten i den kørestol,
borgeren anvender til hverdag, kan der ikke bevilges dækning af
merudgifter til en ekstra kørestol til brug for den konkrete
fritidsaktivitet/idræt.”
Principmeddelelse 8-19 fastlægger praksis i forhold til en ekstra kørestol
således, at ”hvis en borger ikke kan dyrke andre former for
fritidsaktiviteter, vil merudgifter til kontingent, udstyr m.v. kunne dækkes
som en merudgift, hvis nødvendighedsbetingelsen er opfyldt. Hvis
borgeren fx kan deltage i fritidsaktiviteten i den kørestol, borgeren
anvender til hverdag, kan der ikke bevilges dækning af merudgifter til en
ekstra kørestol til brug for den konkrete fritidsaktivitet. Dette vil kunne
medføre et øget slid på kørestolen, som kan betyde, at der bliver behov for
at udskifte kørestolen tidligere end hvis kørestolen ikke anvendes til den
pågældende fritidsinteresse.”.
I sag nr. 2 i principmeddelelse 8-19 fandt Ankestyrelsen efter en konkret
og individuel vurdering, at udgiften til en sportskørestol ikke var en
nødvendig merudgift, da borgeren kunne dyrke en sammenlignelig
sportsgren i en kørestol, som klubben stillede til rådighed. I sagen var
borgeren tidligere bevilget en sportskørestol.
Betingelsen om, at merudgiften skal være nødvendig, fremgår af
lovteksten i servicelovens § 100, hvorefter ”kommunen skal yde dækning
af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer med
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne”.
Ankestyrelsen kan ikke på det foreliggende grundlag identificere den
”tilsvarende sag fem år tidligere”, som Muskelsvindfonden henviser til.
Borgere, der mener, at de har fået afgørelser i klagesager, der ikke er i
4
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen fra Muskelsvindfonden om mennesker med omfattende handicaps stilles betydeligt ringere end mennesker uden handicaps, til social- og ældreministeren
overensstemmelse med den af Ankestyrelsen udmeldte praksis i 8-19, kan
naturligvis altid henvende sig til styrelsen med henblik på at få deres sag
genoptaget.
Venlig hilsen
Pernille Fejfer
5