Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2544342_0001.png
Faglige
anbefalinger til
god praksis på
§ 110-
boformer
Borgerens udredning og plan
december 2019
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
Publikationen er udgivet af
Socialstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf: 72 42 37 00
E-mail: [email protected]
www.socialstyrelsen.dk
Forfatter: Socialstyrelsen i samarbejde med
Sammenslutningen af Boformer for Hjemløse (SBH),
Forsorgshjemmet Østervang og Forsorgshjemmet
Lærkehøj og Novavi Pensionatet
Udgivet: 2019, rettelser af layout foretaget i 2020
Download eller se rapporten på
www.socialstyrelsen.dk.
Der kan frit citeres fra rapporten med angivelse
af kilde.
Isbn: 978-87-93944-33-6
digital isbn: 978-87-93944-32-9
Side 1 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
Indhold
1. Indledning .................................................................................................................................. 3
2. Anbefalingernes værdigrundlag ................................................................................................ 7
3. Faglige anbefalinger til kontakten til kommunal myndighed ................................................... 11
4. Kerneopgaven og begreber på § 110-området ....................................................................... 15
4.1 Kerneopgave for en § 110-boform ........................................................................................ 15
4.2 Generel begrebsafklaring af udredning og opholdsplan ....................................................... 17
5. Faglige anbefalinger til udredning og udarbejdelse af opholdsplan ........................................ 21
5.1 Udredning på § 110-boform .................................................................................................. 21
5.1.1 Hvad er en udredning ......................................................................................................... 21
5.1.2 Målet med en udredning..................................................................................................... 22
5.1.3 Anbefalinger til indholdet i en udredning ............................................................................ 23
5.2 Opholdsplan på § 110-boform ............................................................................................... 24
5.2.1 Hvad er en opholdsplan ..................................................................................................... 24
5.2.2 Målet med opholdsplanen .................................................................................................. 25
5.2.3 Anbefalinger til indhold i en opholdsplan ............................................................................ 26
5.3 Et vigtigt paradigmeskifte ...................................................................................................... 27
6. Metoder til udredning og opholdsplan ..................................................................................... 31
6.1 Voksenudredningsmetoden................................................................................................... 32
6.2 Udredning og Plan ................................................................................................................. 33
6.3 ASI-forsorg ............................................................................................................................ 34
6.4 Forandringskompasset (Outcome Star) ................................................................................ 35
Bilag 1: Model for udredningsproces på § 110-boform ............................................................... 37
Bilag 2: Støtteguide til konklusion ............................................................................................... 38
Kilder ........................................................................................................................................... 39
Side 1 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0004.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 2 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0005.png
1. Indledning
Disse anbefalinger er udarbejdet med henblik på at styrke det socialfaglige arbejde, der udføres
på § 110-boformerne. Fokus er på boformers udredning af borgeres støttebehov samt brug af
opholdsplaner, der afstemmer forventninger til opholdet mellem borger og medarbejder
1
.
Anbefalingerne er udarbejdet som del af Socialstyrelsens udbredelse af Housing First-tilgangen
på § 110-boformerne i Danmark. De er udarbejdet af en arbejdsgruppe, bestående af ledere fra
bestyrelsen i Sammenslutningen af Boformer for Hjemløse (SBH), ledelse og koordinatorer fra
Forsorgshjemmet Østervang og Forsorgshjemmet Lærkehøj, ledelsen fra Novavi Pensionatet
samt medarbejdere fra Socialstyrelsen.
Anbefalingerne skal understøtte brugen af Housing First-tilgangen i arbejdet med borgeren
under opholdet på en boform. Målet er at øge kvaliteten i de rehabiliterende indsatser og skabe
fokus på udvikling ved at målrette indsatserne. Det skal i sidste ende føre til en reduktion i
opholdstiderne på forsorgshjemmene, samt at flere borgere kommer ud i egen bolig med den
nødvendige støtte.
Housing First-tilgangen er evidensbaseret og bygger på forskning, der viser, at med en intensiv
social støtte, kan hovedparten af borgere med komplekse støttebehov bo i egen bolig (Susser
m.fl., 1997; Tsemberis m.fl., 2004; Coldwell & Bendner, 2007; Nelson m.fl., 2007). Gennem den
sociale støtte arbejdes der med at styrke borgerens livssituation på en række områder, såsom
bolig, økonomi, socialt netværk, daglige aktiviteter, fysisk og psykisk helbred, misbrug,
uddannelse og arbejde. Den sociale støtte tager udgangspunkt i borgerens behov og gives i en
tæt dialog med borgeren, om hvad borgeren har brug for støtte til.
Housing First-tilgangen bygger samtidig på en række bredere tendenser i sociale indsatser
overfor borgere med sociale støttebehov, i form af af-institutionalisering, normalisering af
leveforhold, herunder boligforhold, individualisering af den sociale støtte og en decentralisering
af leveringen af serviceydelser (Busch-Geertsema, 2013). Housing First er en helhedsorienteret
indsats til borgere i hjemløshed, der understøttes af tilgange som recovery, empowerment og
rehabilitering.
Opholdsplan er her defineret som den pædagogiske plan, som boformsmedarbejder og borger i
fællesskab udarbejder og løbende tilpasser, og som definerer de indsatser og mål, der arbejdes med
under borgerens ophold på § 110-boformen.
1
Side 3 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
I anbefalingerne findes en beskrivelse af § 110-boformernes forpligtelser og kerneopgaver jf.
lovgivning og vejledning. Der refereres til den generelle begrebsdatabase i Socialstyrelsen
vedrørende udredning, som kan foregå på både leverandør og myndighedsniveau.
Udredningen, og den deraf følgende opholdsplan, sættes ind i den kontekstuelle ramme, som §
110-boformer arbejder under, herunder hvordan den rehabiliterende tilgang og Housing First-
tilgangen udmøntes i socialfaglige anbefalinger til, hvad udredning og opholdsplan kan og som
minimum skal indeholde.
Der peges ikke på én metode til at arbejde med udredning eller opholdsplaner. Formålet er
derimod at bidrage til at styrke og udvikle indsatserne og faglighederne på boformerne, uanset
hvilke metoder der anvendes.
Afslutningsvis beskrives nogle af de mest anvendte metoder i arbejdet med udredninger og
opholdsplaner på § 110-boformerne. Kendetegnende for de beskrevne metoder er, at de
rummer en systematisk tilgang til arbejdet med borgeren. Gevinsten ved en systematisk tilgang
er, at den giver boformerne mulighed for at skabe en helhedsorienteret, rehabiliterende indsats,
med fagligt fokus og af høj kvalitet.
Side 4 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0007.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 5 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0008.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 6 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2. Anbefalingernes
værdigrundlag
Housing First er en tilgang, der er med til at understøtte en helhedsorienteret indsats til
hjemløse borgere med psykiske lidelser, misbrug eller andre psykosociale vanskeligheder, som
samtidig med en boligløsning har brug for social støtte.
Housing First-tilgangen betyder ikke, at boligen skal gå forud for andre indsatser, som borgeren
har behov for, eller at boligen anses for at være den væsentligste indsats. Tværtimod er det
vigtigt, at der skabes en helhed i indsatsen omkring borgeren, og at det sker så tidligt som
muligt. Her har § 110-boformerne en særlig rolle, da de ofte har den første kontakt med borgere
i hjemløshed, som muliggør, at der kan skabes en god relation til borgeren.
I Housing First-tilgangen er der fokus på at understøtte den enkelte borgers recoveryproces.
Det er en praksis, hvor borgeren ikke fastholdes i en afhængighed af professionelle
støttesystemer. Grundprincippet er, at borgere med den rette støtte kan ”komme sig” og
overvinde de sociale følgevirkninger, der enten kommer af at være hjemløs, eller som har
bidraget til hjemløshedssituationen. En ofte anvendt definition af recovery er, at det er:
”En dybt personlig, unik forandringsproces med hensyn til ens holdninger,
værdier og mål, færdigheder og/eller roller. Det er en måde at leve et
tilfredsstillende liv på præget af håb og aktiv medvirken selv med de
begrænsninger, der er forårsaget af sygdom. Recovery indebærer udvikling af ny
mening og nyt formål i ens liv”
(William Anthony, Boston Universitet, 1993).
I nyere engelsk forskning om recovery lægges der vægt på, at:
”Recovery handler om at skabe sig et meningsfuldt og tilfredsstillende liv, sådan
som personerne selv definerer det, med eller uden symptomer og problemer,
som kan komme og gå”
(Mike Slade m.fl., ImRoc, 2008).
Fælles for de to definitioner er deres fokus på den enkeltes proces frem mod et personligt
defineret godt liv.
Side 7 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
Recovery er en proces, der sker i hverdagen, mens man lever livet, og som ses, opleves og
virker indefra. Den kan ikke igangsættes eller styres udefra, men kan og bør anerkendes og
opmuntres af omgivelserne. Her spiller de professionelle indsatser en vigtig rolle, idet de enten
kan hæmme eller fremme recovery igennem den måde, de møder den enkelte på. Derfor kan
man tale om recovery-orienterede eller recovery-understøttende indsatser. Ofte tales der også
om rehabilitering, som med afsæt i forskningen på området kan defineres som et
helhedsorienteret, koordineret, målrettet og tidsbestemt samarbejde mellem en person og
fagfolk, netværk og civilsamfund om en proces, der har til formål at understøtte personens
recovery.
Socialstyrelsen og Sundhedsstyrelsen anvender følgende definition på rehabilitering:
”Rehabilitering
kan defineres som en række indsatser, der støtter det enkelte
menneske, som har eller er i risiko for at få nedsat funktionsevne, i at opnå og
vedligeholde bedst mulig funktionsevne, herunder at fungere i samspil med det
omgivende samfund"
(WHO, 2011).
Målet med rehabilitering er at bidrage til, at mennesker med nedsat funktionsevne får et
selvstændigt og meningsfyldt liv med bedst mulig funktionsevne, så de på trods af sygdom eller
sociale problemer bliver i stand til at klare hverdagslivet.
Begrebet empowerment nævnes ofte i forbindelse med rehabilitering (Eplov et al, 2013;
Starring, 2000; Jensen, 2002; Andersen, 2000; Roberts-Yates, 2003; Medin, 2003).
Empowerment-tilgangen går ud på at styrke borgerens råderum og kontrol over eget liv.
Metoderne til dette er et ligeværdigt samarbejde med borgeren, hvor der er gensidig respekt og
accept af hinandens forskellighed. Den socialfaglige medarbejder stiller sin viden, kompetencer
og støtte til rådighed for borgeren, så borgeren kender sine muligheder og rettigheder og på
den baggrund kan træffe sine valg på et informeret grundlag. Men det er borgerens egne valg,
der er omdrejningspunktet i rehabiliteringsprocessen. Borgeren har således ansvaret for sig
selv og ”ejendomsretten over egne problemer”, idet det er borgeren, der bestemmer, om et
problem eksisterer, og om og i givet fald hvordan, der skal handles på det.
Empowerment betyder direkte oversat at ”bemyndige” eller ”sætte i stand til”. Det er altså et
begreb, der sætter fokus på processer, hvor igennem mennesker bliver i stand til at modvirke
afmagt og afhængighed. I en Housing First-tilgang er empowerment et centralt tema, der indgår
som en rød tråd i rehabiliterings- og recovery-arbejdet.
Side 8 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0011.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 9 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0012.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 10 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
3. Faglige anbefalinger til
kontakten til kommunal
myndighed
Borgere med ophold på § 110-boformerne befinder sig ofte i en situation, der er præget af
komplekse sociale problemstillinger, og de har behov for en individuel og til tider intensiv støtte
for at kunne komme i gang med en recoveryproces, der kan bringe dem ud af hjemløshed.
Udover bolig vil økonomi, socialt netværk, daglige aktiviteter, fysisk og psykisk helbred,
misbrug, uddannelse og arbejde være dimensioner, der kan kræve en indsats. Et tæt
samarbejde med myndighed i borgerens kommune har derfor afgørende betydning for en
succesfuld indsats, både under og efter borgerens ophold på boformen.
Det varierer, hvor stort handlekommunens forudgående kendskab til borgeren er, når
vedkommende optages på en § 110-boform. I nogle tilfælde er borgerens sociale situation ikke
kendt i den kommunale myndighed, og her vil boformens udredning og udarbejdelse af en
opholdsplan være et særlig vigtigt, første udgangspunkt for, at myndigheden kan bevillige den
nødvendige støtte til borgeren. Boformen kan med sit kendskab og ofte tætte relation til
borgeren bidrage til at sikre, at borgeren støttes både via de rehabiliterende indsatser, der
arbejdes med under opholdet på boformen, og via indsatser som den kommunale myndighed
bevilliger på grundlag af den samlede viden om borgeren. På den måde kan boformen fungere
som bindeled mellem borgeren og den kommunale myndighed med henblik på at etablere et
tæt samarbejde.
Flere boformer beskriver, at de har gode erfaringer med at indlede samarbejdet med
handlekommunen ved et møde med deltagelse af borgeren, myndighedssagsbehandler og
medarbejder/kontaktperson fra boformen. Det anbefales, at mødet afholdes inden for den første
måned af borgerens ophold på boformen. Det anbefales ligeledes, at der i forbindelse med
dette møde indgås aftale om næste opfølgende møde.
På møderne kan myndighedssagsbehandler indsamle oplysninger fra borger og medarbejdere
om borgerens funktionsniveau og ønsker for fremtiden. Denne viden kan anvendes i
Side 11 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0014.png
myndighedens udarbejdelse af § 141-handleplanen
2
. På møderne bør der også indgås aftaler
om, hvordan boformen kan støtte borgeren i gennemførelsen af tiltag, som på længere sigt kan
understøtte § 141-handleplanens mål. Dermed kan der skabes sammenhæng mellem
boformens udredning og opholdsplan og målene i myndigheds/borgers § 141-handleplan.
Gensidig udveksling af information og et koordineret samarbejde mellem borgeren, boformen
og den kommunale myndighed er afgørende for en hurtig og helhedsorienteret indsats.
En god kontakt mellem boform og kommunal myndighed er kendetegnet ved at:
Boformen er bindeled mellem borger og myndighed fra handlekommunen
Der inden for den første måned af borgerens ophold på boformen afholdes et møde
med deltagelse af borgeren, kommunal myndighed og personale/kontaktperson fra
boformen
Der skabes sammenhæng mellem udredningen, målene i boformens opholdsplan og
målene i myndigheds/borgers § 141 handleplan
Der udveksles information mellem boform, borger og kommunal myndighed, da det er
afgørende for en hurtig og helhedsorienteret indsats
Handlekommunen er, ifølge servicelovens § 141, forpligtet til at tilbyde sociale handleplaner til borgere
med betydeligt nedsatte fysiske- og/eller psykisk funktionsevne eller væsentlige sociale problemer.
Formålet med en social handleplan er at klargøre målet med indsatsen, at sikre en sammenhængende og
helhedsorienteret indsats og at tydeliggøre forpligtigelsen for alle involverede personer, instanser og
forvaltningsgrene. Samtidig skal den sociale handleplan medvirke til at styrke den enkeltes indflydelse på
sagsbehandlingen.
2
Side 12 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0015.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 13 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0016.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 14 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
4. Kerneopgaven og begreber
på § 110-området
4.1 Kerneopgave for en § 110-boform
støtte udredes.
Lederen af § 110-boformen er, ifølge lovgivningen, tillagt den særlige myndighed til at optage
borgere, som opfylder kriterierne for at være i målgruppen for § 110-boformer. Den første
udredning af borgeren, der foretages på boformen, vil således bero på en vurdering af, om
borgeren opfylder kriterierne for ophold. Kriterierne er ifølge lovteksten:
Der skal være tale om borgere med særlige sociale problemer.
Borgeren har ikke en bolig eller kan ikke opholde sig i egen bolig.
Borgeren har et behov for omsorg, aktiverende støtte og efterfølgende hjælp.
Den vigtigste opgave for en § 110-boform er at sikre, at en borger, som er ramt af hjemløshed,
får mulighed for at bo under trygge forhold, mens borgerens årsager til hjemløshed og behov for
Særlige sociale problemer kan eksempelvis være en kombination af manglende tilknytning til
arbejdsmarkedet, dårlig økonomi, misbrug, psykiske lidelser mm. At borgeren har særlige
sociale problemer betyder, at det ikke er et kriterie for optagelse på en boform, at borgeren
alene står uden bolig. Boligproblematikken skal være kombineret med andre sociale
problemstillinger.
Borgere, der ikke kan opholde sig i egen bolig, de såkaldt ”funktionelt hjemløse” borgere, har
ofte særlige sociale problemer. Derfor kan disse borgere optages på § 110-boformer som led i
et socialfagligt, stabiliserende og udredende forløb. Det kan fx handle om misbrug, psykiske
lidelser, eller at borgerens bolig er optaget af andre.
Det tredje kriterie, som skal opfyldes, er, at der skal være behov for omsorg, aktiverende støtte
og efterfølgende hjælp.
Den omsorgsmæssige indsats, der ydes for den enkelte borger på § 110-boformen, befinder sig
i et krydsfelt mellem medarbejderens engagement, faglige viden og respekten for den hjemløse
borgers egne behov og ønsker. Indsatsen adskiller sig fra behandling, der ydes på andre tilbud.
Aktiverende støtte kan defineres som støtte til at få udredt, hvad der skal til for, at borgeren kan
komme videre i egen bolig eller anden bosituation. Udredningen bidrager til det videre arbejde
med en plan for borgerens ophold på boformen.
Side 15 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0018.png
Da et ophold på en § 110-boform forudsætter, at alle andre muligheder for støtte er udtømte
3
,
vil kerneopgaverne for et § 110-tilbud være at stille en midlertidig boligløsning til rådighed og
medvirke til, at borgerens problemstillinger og behov for støtte udredes.
Udredningen bør indeholde de nødvendige oplysninger om borgeren, som gør det muligt for
kommunal myndighed at træffe afgørelse om, hvilken støtte borgeren skal bevilliges i
forbindelse med udflytningen.
Under borgerens ophold i botilbud efter serviceloven udarbejder boforms-medarbejderen i
samarbejde med borgeren en pædagogisk plan for selve opholdet, en opholdsplan.
Udredningen er et redskab til at identificere relevante fokusområder i opholdsplanen, men
opholdsplanen gælder udelukkende for de indsatser, der igangsættes i forbindelse med selve
botilbuddet. Opholdsplanen kan dermed ikke erstatte en handleplan efter servicelovens § 141,
men den bør indgå som et delelement i § 141-handleplanen
4
.
Social myndigheds § 141-handleplan strækker sig ud over opholdet på boformen og skal
bidrage til at sikre en koordineret indsats mellem samtlige kommunale myndigheder, botilbud,
behandlingssystem mm. for at skabe den rette og helhedsorienterede indsats til borgeren, både
hvad angår de enkelte tilbud og den tidsmæssige rækkefølge af tilbuddene.
I servicelovens nye voksenbestemmelser, som trådte i kraft i 2018, er det i
formålsbestemmelsen i § 81 tydeliggjort, at formålet med hjælp efter serviceloven er, at
borgeren får en sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der modsvarer borgerens
behov og fremmer borgerens mulighed for at udvikle og udnytte egne potentialer. Ligeledes er
det tydeliggjort, at formålet med hjælpen er at fremme inklusion i samfundet og understøtte, at
borgeren opnår en højere grad af selvstændighed og selvhjulpenhed, herunder øge den enkelte
borgers mulighed for deltagelse i uddannelse, beskæftigelse og sociale sammenhænge.
Det er således i lovgivningen blevet understreget, at den rehabiliterende tilgang på
voksenområdet skal fremmes.
3
4
Vejledning nr. 4 til serviceloven
Vejledning nr. 1 til serviceloven
Side 16 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0019.png
4.2 Generel begrebsafklaring af udredning og opholdsplan
I Socialstyrelsens begrebsdatabase defineres udredning dels som en leverandørudredning og
dels som en myndighedsudredning:
Leverandørudredning
Begrebet er defineret som en udredning, hvor en leverandør afdækker en persons
funktionsevne, helbredsforhold og kontekstuelle faktorer i det omfang, det er nødvendigt for
planlægning af levering, levering af indsats og opfølgning.
Uddybende kommentar
Da funktionsevnen er betinget af borgerens helbredsforhold og kontekstuelle faktorer, er disse
forhold også en del af udredningen.
Myndighedsudredning
Begrebet defineret som en udredning, hvor en forvaltningsmyndighed afdækker en persons
funktionsevne, helbredsforhold og kontekstuelle faktorer i det omfang, det er nødvendigt for en
sagsoplysning.
Uddybende kommentar
Da funktionsevnen er betinget af borgerens helbredsforhold og kontekstuelle faktorer, er disse
forhold også en del af udredningen.
En myndighedsudredning er oftest det væsentligste input til en sagsoplysning og dermed altid
nært knyttet til behandlingen af en myndighedssag. Myndighedsudredningen omhandler forhold,
der er direkte knyttet til borgeren og dennes funktionsevne. Sagsoplysningen er bredere og
inddrager også andre relevante forhold af betydning for afgørelsen, fx allerede tilkendte ydelser.
Myndighedsudredningen kan i visse tilfælde foretages af andre på vegne af
forvaltningsmyndigheden.
Den udredning, som foretages på en § 110-boform, er en leverandørudredning, hvor den
forståelsesmæssige kontekstuelle ramme for udredning af borgere på en § 110-boform er
Housing First-princippet og en rehabiliterende tilgang. Der er fokus på, at ophold på en § 110-
boform er midlertidigt, og at udredningen af borgerens årsager til hjemløshed, ressourcer og
fremtidige støttebehov derfor igangsættes hurtigst muligt. Borgeren indgår aktivt og tager
medansvar for denne udredning. Hovedformålet er at udrede borgerens ressourcer og
begrænsninger i forhold til borgerens generelle livssituation og kommende bolig. Det er
afgørende, at samarbejdet med borgeren om udredningen har sigte på en helhedsorienteret
afklaring, således at borgeren efterfølgende får de bedste muligheder og den rette hjælp til at
Side 17 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0020.png
udvikle og udnytte egne potentialer. Målet er, at borgeren kan komme ud i egen bolig med den
rette støtte og på sigt opnå en højere grad af selvstændighed og selvhjulpenhed.
En myndighedsudredning adskiller sig ved, at den indeholder andre elementer til sagsoplysning,
end den udredning som foretages på § 110-boformen.
Socialstyrelsens begrebsdatabase indeholder ikke begrebet opholdsplan, men begrebet
leverandørplan:
Leverandørplan
Begrebet er defineret som en plan, der dokumentere planlægning af levering.
Uddybende kommentar
Mange leverandører arbejder med planer, som i daglig tale benævnes social handlingsplan,
delplan, borgerplan, individuel plan, udviklingsplan eller pædagogisk plan. Planerne variere
noget, men de fleste planers formål og indhold er helt eller delvist identisk med en leveringsplan.
En leverandør er på § 110-boforms-området det samme som opholdsplanen. Hovedformålet
med opholdsplanen og de rehabiliterende indsatser, borgeren modtager på boformen, er at
bidrage til borgerens recoveryproces, så borgeren kan komme i egen bolig. Opholdsplanen for
borgeren indeholder derfor relevante mål og delmål, som tager afsæt i borgerens ønsker og
drømme for den kommende bolig.
Borgerens udredning og den deraf følgende opholdsplan bør, som beskrevet, integreres i
borgerens kommunale myndigheds § 141-handleplan.
Der eksisterer forskellige redskaber til arbejdet med udredning og opholdsplaner, og det
vurderes lokalt, hvilket redskab der matcher boformens behov bedst. I næste afsnit beskrives
anbefalinger til udredning og plan ud fra en socialfaglig tilgang.
Side 18 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0021.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 19 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0022.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 20 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
5. Faglige anbefalinger til
udredning og udarbejdelse af
opholdsplan
5.1 Udredning på § 110-boform
En udredning på en § 110-boform bør bygge på en systematisk indsamling af viden under
borgerens ophold koblet med medarbejdernes faglige analyse. Der indsamles viden via
interview/samtaler med borgeren, observationer af borgeren og indhentning af oplysninger fra
relevante samarbejdsparter.
5.1.1 Hvad er en udredning
En udredning på en § 110-boform er:
Et kvalificerende bidrag til handlekommunens videre indsats og udredning, som skal
føre til en § 141-handleplan
En metode, der understøtter direkte borgerinddragelse i udredning af årsager til
hjemløshed og borgerens ressourcer og støttebehov
En metode til at planlægge og strukturere indsatsen
En metode til at understøtte samarbejde
En metode til systematisk indsamling af viden
I udredningsarbejdet på § 110-boformen er der fokus på ressourcer og begrænsninger i
borgerens håndtering af hverdagsliv og borgerens sociale færdigheder. Udredningsarbejdet
skal bidrage til borgerens genkendelse af livsmønstre og hjælpe til at øge bevidstheden om,
hvilke udviklingsområder borgeren ønsker forandring på.
En udredning på en § 110-boform danner udgangspunkt for de pædagogiske indsatser under
opholdet på boformen. Udredningen sigter samtidig mod at skabe de rette betingelser for
bæredygtighed i borgerens kommende bolig, idet den udgør et vurderingsgrundlag for
handlekommunen til at iværksætte en indsats efter opholdet på § 110-boformen.
For at sikre en systematisk indsamling af viden under borgerens ophold bør en udredning på en
§ 110-boform bestå af en fast skabelon. En fast skabelon sikrer, at alle medarbejdere på
boformen har et fælles fagligt afsæt for at arbejde med udredning, og at borgerne modtager
Side 21 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0024.png
samme kvalitet i udredningsindsatsen under opholdet. Der findes forskellige metoder til
udredning, jf. afsnit 6. Det er op til den enkelte boform, hvilken metode der anvendes.
5.1.2 Målet med en udredning
Målet med at udarbejde en udredning er:
At understøtte en helhedsorienteret og sammenhængende indsats efter ophold på en §
110-boform
At skabe et fundament for, at borgeren kan bo i egen bolig med den rette støtte
At borgeren er inddraget i eget udviklingsarbejde
At sikre en inddragende dialog med borgeren
Målet med at udarbejde en udredning sammen med borgeren, som har ophold på en § 110-
boform, er flersidigt. Dels skal udredning anvendes som et redskab til at sikre en dialog med
borgeren, hvor borgeren inddrages i eget udviklingsarbejde og den plan, der skal laves for
opholdet. Dels er der i udredningsprocessen fokus på borgerens ressourcer, vilkår
5
og ønsker,
fx til kommende bolig. Udredningsarbejdet sigter dermed direkte mod, at borgeren kan få den
rette støtte til at bo i egen bolig, og hermed understøtter udredningen en helhedsorienteret og
sammenhængende indsats efter ophold på § 110-boformen.
Udredningsarbejdet bidrager også til det øvrige arbejde på selve § 110-boformen:
Relation via udredning: Udredningen bygger på en tæt kontakt med borgeren,
livsfortælling, samtaler, samt italesættelse af formål med og værdi i relationen. Det er
med til at tydeliggøre, at medarbejderen og boformen vil og kan gøre en forskel for
borgeren
Samarbejde ud af huset: Udredningen er med til at tydeliggøre, hvilke parter der er eller
skal involveres i borgerens sag. Samarbejde og ansvarsdeling bliver dermed
tydeliggjort
Strukturering af arbejdet: Udredning bliver omdrejningspunkt og rettesnor for borgerens
opholdsplan, og det samarbejde der skal være mellem borger og medarbejder
5
Med vilkår menes: psykiske lidelser, tidlige skader, senskader, traume, netværk, kognitive evner mv.
Side 22 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
5.1.3 Anbefalinger til indholdet i en udredning
Anbefalinger til et godt indhold i en udredning kan være:
Ensartet struktur for brugen af den givne udredningsmetode
Systematisk og helhedsorienteret vidensindsamling
Faglig analyse på baggrund af faglig viden, observationer og borgerens udsagn
At borgeren indgår i samarbejdet.
Det er væsentligt, at der sikres ensartet struktur for udredning på en § 110-boform:
Dels er det afgørende for kvaliteten i udredningsarbejdet, at det ikke er medarbejderes
præantagelser om borgerens problemstillinger og ressourcer, som rammesætter, hvilke
livsområder der behandles.
Dels har vi med en målgruppe at gøre, som i særlig grad bør tilbydes mest mulig
transparens i indsatsen under opholdet. Dette for at sikre overblik, gennemskuelighed
og tryghed i samarbejdet samt sikre, at det er tydeligt for borgeren, at der netop er tale
om en fast metode og ikke en særforanstaltning for den enkelte (hvilket for nogle kan
generere oplevelse af stigmata).
Det er desuden afgørende for kvaliteten i udredningsarbejdet, at boformen fastholder
ensartet tilgang til udredning, da det kan sikre et fælles fagligt niveau blandt
medarbejderne. Samtidig er det afgørende for den videre visitering i det sociale system,
at kvaliteten er høj og gennemgående, hvilket en ensartet tilgang til udredning kan være
med til at sikre.
I udredningsarbejdet er det væsentligt at bevidstgøre medarbejderne om det kommunikative
ansvar i arbejdet, tillige med fokuserede faglige observationer og omsætning heraf. En
udredning i tilstrækkelig kvalitet fordrer systematisk indsamling af viden, ad flere kanaler, og at
medarbejder evner at sætte borgerens ressourcer og begrænsninger over for hverdagsliv og
sociale færdigheder, og at der anvendes socialfaglig viden til at foretage en analyse af den
indsamlede viden, jf. bilag 1 ”Model for udredningsproces på § 110-boform”.
Den nødvendige socialfaglige viden handler dels direkte om målgruppen (fx viden om
afhængighedsproblematikker, tidlig skade, senskader, kognitive forudsætninger, psykiatri), dels
om viden om samfundets muligheder og krav (relevante lovbestemmelser, boligmarkedet,
sociale normer), og ikke mindst er det afgørende for kvaliteten i udredningen, at medarbejderne
evner at foretage en faglig analyse på tværs af domænerne under hensyntagen til de
samfundsmæssige vilkår. Det er væsentligt, at medarbejderne evner at analysere såvel
isolerede problemstillinger som årsagssammenhænge, hvor elementer i udredning af
enkeltområder, kan vise sig at have væsentlig betydning for borgerens samlede situation.
Side 23 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
I arbejdet med udredninger er medarbejdernes observationer og den faglige analyse af stor
betydning for kvaliteten. Noget af det særlige ved ophold på en § 110-boform er, at borgerne
bor der. Derfor kan der, i samarbejde med borgeren, gøres væsentlige observationer af adfærd,
handlestrategier, støttebehov, ressourcer mv. De observationer skal suppleres og kobles til det
øvrige materiale; interview/samtaler med borgeren, oplysninger fra eksterne parter samt den
faglige analyse af de nævnte vidensområder. Se ”model for udredningsproces på § 110-boform”
bilag 1.
Erfaringer viser desuden, at det er afgørende for handlekommuners videre omsætning af
udredningens indhold og perspektiver, at udredningens konklusion er fagligt velargumenteret,
individnær og konkret. Se bilag 2 "støtteguide til konklusion", som kan kobles til flere typer af
udredningsmodeller.
Dette skal samlet munde ud i en udredning, som:
Bidrager til, at såvel borger som medarbejder og handlekommune får en forståelse af
livsmønstre, som er årsag til eller forårsager hjemløshed – og derved hvilken indsats,
der er nødvendig for at skabe en vedvarende forandring
Bidrager til en erkendelsesproces, hvor borgeren understøttes i at få indsigt i, samt
mulighed for at tage ejerskab til, egen situation
Danner udgangspunkt for den faglige indsats, der ydes til borgeren
Bidrager til at forbedre borgerens livssituation
5.2 Opholdsplan på § 110-boform
Hvor en udredning på en § 110-boform retter sig mod tiden
efter
opholdet, retter en
opholdsplan på en § 110-boform mod tiden
under
selve opholdet.
Opholdsplanen er det redskab, som afstemmer forventninger til opholdet mellem borger og
medarbejder; Hvad er sigtet med opholdet (støtte til at komme ud af hjemløshed/opnå relevant
bolig), samt hvilke delmål er der på vej mod målet – og hvordan skal det lykkes at indfri disse
delmål? Opholdsplanen bidrager dermed til at planlægge og dokumentere indsatsen under
opholdet på § 110-boformen.
5.2.1 Hvad er en opholdsplan
En opholdsplan på en § 110-boform er:
Et redskab, der skaber struktur for opholdet
Et redskab, der skaber struktur for indsatsen under opholdet
Side 24 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
En metode til at understøtte direkte borgerinddragelse
Et redskab, der dokumenterer indsatsen
Opholdsplanen beskriver, hvem der gør hvad under opholdet:
Hvad gør borgeren selv?
Hvad kan borgerens netværk bidrage med?
Hvad skal myndighed fra handlekommunen foretage sig?
Hvad er der brug for støtte fra medarbejdere på boformen til?
Via en løbende revidering af borgerens opholdsplan, i tæt samarbejde med borgeren, bidrager
opholdsplanen også til at skabe viden. Den skaber viden om den enkelte borgers konkrete
ressourcer og problemstillinger, og på tværs af opholdsplaner skabes viden om hele
målgruppens ressourcer og problemstillinger og kan dermed bruges som et langsigtet eller
generelt bidrag til udvikling af metoder og tilgange i indsatsen.
At udarbejde socialfagligt, metodisk gode og systematiske udredninger og gode, målrettede
opholdsplaner under opholdet på § 110-boformen bidrager til at skærpe fokus og formål med §
110-ophold. Det afspejler et skifte fra mere kompenserende og skærmende ophold, til ophold
som sigter mod forandring og bæredygtighed i en kommende, mest mulig selvstændig levevis.
5.2.2 Målet med opholdsplanen
Målet med en opholdsplan under ophold på en § 110-boform er flersidigt:
Opholdsplanen understøtter, at borgerens ophold bliver fokuseret og struktureret:
Så borger og medarbejder har fælles retning i og forståelse for, hvem der gør hvad og
hvornår.
Så der er en plan for opfølgning på indsatsen.
Så det er afstemt, hvad formålet med opholdet er – at få lavet en plan for, hvad der
kræves for, at borgeren kan opnå en relevant, langsigtet boligløsning.
At der er en synlig opgavedeling:
Mellem borger og medarbejderne på § 110-boformen
Mellem borger, samarbejdspartner og medarbejdere på § 110-boformen.
For borgeren bidrager opholdsplanen til:
Overblik over mål og indsats under opholdet
Ejerskab over egen proces under opholdet
Side 25 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
Indsigt i opgavedeling, såvel under opholdet som efter, mellem sagsbehandler, sig
selv og eventuelle kommende udførerled
At navigere i det sociale system og i det videre samarbejde med andre aktører
For § 110-boformen bidrager opholdsplanen til:
Et tydeligt fokus på borgerinddragelse i planlægning af indsatsen under opholdet
Indledende og løbende forventningsafstemning til opholdet og samarbejdet
Et tydeligt og fælles fokus fra start – og gennem løbende opfølgning – på, hvad
opholdet på § 110-boformen drejer sig om: At opnå relevant bolig, at opholdet er
midlertidigt, at der er krav til aktiv deltagelse under opholdet, og at der skal tages
imod relevant bolig og støtte
At have et styringsredskab under opholdet på § 110-boformen for såvel borger som
medarbejder
Kontinuitet i indsatsen ved fravær (ferier, sygdom, uddannelse mv), idet alle
medarbejdere kan følge opholdsplanen
5.2.3 Anbefalinger til indhold i en opholdsplan
Følgende punkter er gode elementer i en opholdsplan:
Målene i opholdsplanen skal rette sig mod at opnå bolig
Der skal være en ensartet struktur for brugen af opholdsplaner
Opholdsplanen skal bygge på systematisk, helhedsorienteret og løbende
vidensindsamling og justering
Borgeren indgår i samarbejdet
En opholdsplan skal indeholde et mål for opholdet. Et mål på en § 110-boform må altid være at
opnå relevant bolig, hvor borgeren opnår mest mulig selvstændig livsførelse, og hvor der sigtes
mod mest mulig bæredygtighed ift. at blive i boligen.
Herunder skal der fremgå en række delmål, altså mål/mindre skridt som bidrager til, at det
overordnede mål opnås. Der kan være delmål, som er direkte koblet til det overordnede mål.
Andre delmål kan mere indirekte være en del af det overordnede mål. Det afgørende er, at
delmålene i deres retning og indhold samlet set er nødvendige for at kunne nå det overordnede
mål.
Side 26 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0029.png
Eksempler på delmål i en opholdsplan på en § 110-boform:
At lave en udredning på § 110-boform er et meget direkte delmål for at opnå bæredygtig bolig,
idet udredningen netop afklarer, hvilken boligform og evt. støtte borgere har brug for efter
opholdet på § 110-boformen. Et andet delmål kan være at afklare mulighed for at opnå pension,
idet også forsørgelsesgrundlaget er afgørende for, hvilken bolig borgeren kan opnå.
Et mere indirekte delmål kan være, at borgeren udredes somatisk ift. gangbesvær. Det kan
være et vigtigt delmål for at opnå bolig, da det for nogle har betydning for, om der er brug for en
bolig med elevator/i stueplan samt evt. andre foranstaltninger.
For alle mål og delmål skal det fremgå; hvem der handler på hvad, hvordan, hvornår og hvorfor.
Målene skal samtidig være målbare, dvs. så konkrete, at borger og medarbejder sammen kan
gennemgå opholdsplanen og vurdere, om målene er opnået, revidere dem, afslutte nogle og
sætte nye delmål. For at opholdsplanen kan være et konkret bidrag til et struktureret og
fokuseret ophold, er målbarhed og konkretisering af delmålene afgørende. Erfaringer viser, at
ukonkrete mål ofte får karakter af hensigtserklæringer fra såvel borgers som
boforms/medarbejders side og derved ikke bliver et meningsfyldt bidrag til opholdet. Samtidig
kan for brede/store mål eller diffuse delmål, som ikke opnås, opleves som nederlag af borgeren
og virke demotiverende for såvel borger som medarbejder.
5.3 Et vigtigt paradigmeskifte
Arbejdet med udredning og opholdsplaner har været med til at ændre den tilgang og praksis,
der historisk har været kendetegnende for flere boformer. Før brugen af udredning og
opholdsplaner var oplevelsen ofte, at de borgere, som havde ophold, var gengangere uden
forandring i livssituationen. Der var tale om langvarige ophold, hvor der kunne savnes mål og
retning, og hvor fokus lå på gode relationer og omsorg, frem for struktur og udvikling, og hvor
der var et begrænset samarbejde med handlekommuner. Det begrænsede samarbejde med det
omgivende samfund og sociale system, samt den begrænsede inddragelse af borgeren i egen
proces og plan, medførte en ”struggling along”-adfærd fokuseret på skadesreduktion og
borgerens her-og-nu problemer, frem for at arbejde fokuseret med en fælles plan (Vind, 2007).
Konsekvensen var, at borgeren vedholdt sit fokus på sin her-og-nu situation og det næste
problem, og at personalets indsats kom til dreje sig om brandslukning. Det betød, at borgeren
ikke blev understøttet i at ændre sin situation under opholdet.
Side 27 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
Udredninger og opholdsplaner er vigtige, fordi:
Udredning er et bidrag til at kvalificere handlekommunens videre indsats
Det er en metode og et redskab til at strukturere indsatsen, så der kan arbejdes med
udvikling og ikke kun brandslukning
Det understøtter den direkte inddragelse af borgerne
Struktureret arbejde med udredning og opholdsplan understøtter, at alle borgere
modtager samme kvalitet i indsatsen
Opholdsplaner kan sikre, at indsatsen under et ophold på en § 110-boform bliver
dokumenteret
Side 28 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0031.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 29 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0032.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 30 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
6. Metoder til udredning og
opholdsplan
Forud for udarbejdelsen af disse anbefalinger blev der gennemført en
spørgeskemaundersøgelse blandt samtlige § 110-boformer. Den afdækkede bl.a., hvilke
metoder der bliver anvendt i arbejdet med udredning og opholdsplaner. Fire metoder var de
mest anvendte (her nævnt i vilkårlig rækkefølge):
Voksenudredningsmetoden
Udredning og Plan
ASI-forsorg
Forandringskompasset
I det følgende beskrives de fire metoder kort som inspiration til boformer, der endnu ikke
arbejder systematisk med en metode til udredning og opholdsplaner, og som har et ønske om
at vide mere om de mest anvendte metoder til formålet.
Der er flere lighedspunkter mellem de fire metoder. Fx tager de alle udgangspunkt i
livsdomæner eller dimensioner i borgerens livssituation, ligesom flere af dem anvender visuelle
redskaber til at illustrere udvikling i borgerens situation over tid. På den måde kan
udredningsmetoderne og de tilknyttede redskaber anvendes aktivt i dialogen med borgeren og
hjælpe såvel medarbejdere som borgere med at se borgerens progression, efterhånden som
delmålene i opholdsplanen indfries.
Side 31 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0034.png
6.1 Voksenudredningsmetoden
Voksenudredningsmetoden (VUM)
er udviklet af Social- og Integrationsministeriet og
Kommunernes Landsforening. Det er en sagsbehandlingsmetode, der er udbredt i hovedparten
af landets kommuner.
Voksenudredningsmetoden har til formål at forbedre den faglige og lovgivningsmæssige kvalitet
i sagsbehandlingen – med udgangspunkt i den enkelte borger. Det overordnede sigte er at
skabe grundlaget for en sammenhængende og helhedsorienteret indsats med borgeren i
centrum. For at opnå det har metoden både fokus på at understøtte en systematisk udredning
af borgerens behov og på at tilrettelægge en lovmedholdelig og effektiv
sagsbehandlingsproces.
Udover udredningen omfatter metoden en række redskaber, som understøtter sagsbehandleren
i de øvrige dele af sagsbehandlingsprocessen, fx handleplanen, indstillingen, afgørelsen,
bestillingen og opfølgningen.
Metoden kan anvendes til sagsbehandling og udredning af borgere med fysisk og psykisk
funktionsnedsættelse og/eller sociale problemer. Metoden er udviklet med henblik på at
understøtte sagsbehandling og tildeling af ydelser inden for serviceloven og almenboligloven.
Det er dog muligt for kommunerne at anvende metoden på andre områder også.
På nogle forsorgshjem udarbejdes udredning og opholdsplaner i overensstemmelse med
Voksenudredningsmetoden. Derved anvendes begreber, som går igen på hele socialområdet.
Det kan understøtte en ensartet tilgang til udredning af behov og samarbejde med kommunen,
da det kan øge sammenhængen mellem udredningen af borgerens støttebehov på boformen,
borgerens opholdsplan og myndighedssagsbehandlers udredning og § 141-
handleplansarbejde.
Du kan læse metodehåndbogen til Voksenudredningsmetoden på Socialstyrelsens
hjemmeside: Voksenudredningsmetoden (VUM) - metodehåndbog
Side 32 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0035.png
6.2 Udredning og Plan
Udredning og Plan er udviklet af en arbejdsgruppe inden for § 110-området i det gamle Aarhus
Amt, men under stærk inspiration fra to eksisterende teknologier fra psykiatrien, Goal Attaining
Scaling (Kiresuk et al. 1994) og The Camberwell Assessment of Need (Slade et al. 1996), samt
en eksisterende teknologi fra misbrugsbehandlingen, The Addiction Severity Index (Blanken et
al. 1994; McLellan et al. 1980). Disse tre teknologier er alle forskningsmæssigt
veldokumenterede, og man kan således både henføre projektet under teknologioverføring og
under indføring af forskningsbaserede metoder i socialt arbejde
6
.
Udredning og Plan blev udbredt med hjemløsestrategien og bruges i lokalt tilpassede udgaver
mange steder. Udredning og Plan tager udgangspunkt i 8 livsdomæner, som udredes ud fra
borgerens og medarbejderens vurdering med det formål at udarbejde en plan for opholdet på
boformen (opholdsplan, indsatsplan, individuel plan). Udredning og Plan er udviklet bl.a. med
ophavspunkt i ASI-Misbrug deles derved fælles basis med ASI-Forsorg.
Udredning og Plan er en metode til at systematisere og effektivisere indsatsen for hjemløse,
ved at alle væsentlige problemstillinger for borgeren er systematisk udredt. Teorien bag
metoden er, at man ved at skabe rammer for en observerbar progression, hjælper borgere og
medarbejdere til at håndtere den kaotiske her-og-nu-livsstil, der karakteriserer hjemløshed.
Metoden sigter mod en forbedring af borgerens livssituation på udvalgte områder, som for
eksempel bolig, helbred og misbrug og en øget uafhængighed af § 110-boformer, og på sigt en
fastholdelse af permanent bolig med individuelt tilpassede støtteordninger.
Metoden består af to dele; en udredning og en opholdsplan. Der laves en udredning af
borgerens nuværende situation, håb, ønsker og egne vurderinger i forhold til de otte
livsdomæner. Og der udformes en individuelt tilpasset plan for det videre forløb, som skal være
med til at sikre en permanent bolig- og livssituation.
Du kan læse mere om udredning og plan: Metode- og implementeringsskabelon: Udredning og
Plan
Leif Vind, Indføring af klientudredning og indsatsplanlægning i boformer for hjemløse, Center for
Rusmiddelforskning 2007
6
Side 33 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
6.3 ASI-forsorg
ASI-forsorg blev udviklet i et samarbejde mellem Center for Socialfaglig Udvikling i Aarhus
Kommune og Forsorgshjemmet Østervang. ASI Forsorg er en videreudvikling af ASI fra
misbrugsområdet, målrettet forsorgsfeltet.
ASI står for Addiction Severity Index og er et screeningsværktøj til kortlægning af en borgers
sociale, psykiske og fysiske forhold. Ved systematisk brug af ASI-forsorg kan en boform
opsamle dokumenteret viden om den borgergruppe, der er indskrevet, samt opnå viden om den
ydede indsats’ effekt. ASI-forsorg består af en manual og tre ASI-skemaer.
ASI-forsorg tager udgangspunkt i otte livsdomæner, som gennemgås i samarbejde med en
medarbejder. Der foretages en første screening ved indflytning på forsorgshjemmet. Anden
screening laves efter tre måneders ophold, og sidste screening laves ved udflytning. Hvis
opholdet er kortere, laves der en udflytningsscreening på det tidspunkt.
ASI-forsorg anvendes til at kortlægge borgerens vurdering af belastningsgrad, problemfelter og
indsatsbehov. Skemaets oplysninger benyttes til indsatsplanlægning, dataindsamling til brug for
fx målgruppebeskrivelse, evaluering, effektmåling mv.
Side 34 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0037.png
6.4 Forandringskompasset (Outcome Star)
Forandringskompasset består af ti dimensioner i borgerens livssituation, som samlet set skal
sikre, at der arbejdes hele vejen rundt om borgeren. Kompasset kan tilpasses den lokale
kontekst og målgruppe, så dimensionerne i det enkelte kompas bedst muligt afspejler de mest
relevante livsområder for målgruppen. Borger og medarbejder udreder i fællesskab indenfor de
ti livsdimensioner, og det prioriteres sammen med borgeren, hvad der er det væsentligste mål
at gå i gang med for at skabe forandring i borgerens liv.
Kompasset fungerer som dialogværktøj og bidrager til, at forandringer hos borgeren
synliggøres, til at formulere fælles målsætninger med borgeren og til at italesætte borgerens
ressourcer. Forandringskompasset sætter samtidig fokus på, om indsatsen skaber forandringer
i borgerens liv, eller om der eventuelt er noget, der kan gøres anderledes.
Kompasset er koblet tæt sammen med opholdsplanen. Der er til alle kompassets ti dimensioner
udarbejdet forandringsskalaer til at vurdere borgerens forandringsparathed, motivation og
handlinger i forhold til de enkelte dimensioner. I forandringsskalaerne er der lagt vægt på, at
forandringer ikke kun ses ud fra nogle få målbare parametre – fx om borgeren er 100 pct. stoffri,
eller om borgeren har egen bolig. Forandringsskalaerne sætter fokus på ”de små skridt”, der er
forudsætninger for at nå borgerens overordnede mål, om fx stoffrihed, egen bolig mv. Det vil
sige de forandringer i borgerens parathed, motivation og handlinger, der måske ikke er tydelige,
men som for borgeren og arbejdet på tilbuddet er afgørende for at skabe varige forandringer.
Du kan læse mere om forandringskompasset i Københavns Kommunes vejledning til
forandringskompasset: Vejledning til Forandringskompasset – for krisecentre, herberg og
plejetilbud
Side 35 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0038.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 36 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0039.png
Bilag 1: Model for
udredningsproces på § 110-
boform
7
7
Modellen er udviklet på Forsorgshjemmet Østervang
Side 37 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0040.png
Bilag 2: Støtteguide til
konklusion
8
8
Der er tale om et uddrag af en guide udviklet på Forsorgshjemmet Østervang
Side 38 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
Kilder
Andersen ML. Brok PN. Mathiasen H (2000). Empowerment på dansk. Frederikshavn. Dafolo
Forlag.
Blanken, P., Hendriks, V., Pozzi, G., Tempesta, E., Hartgers, C., Koeter, M., Fahrner, E.,
Gsellhofer, B., Küfner, H., Kokkevi, A., & Uchtenhagen, A. (1994): European Addiction Severity
Index, EuropASI, Cost A6. A Guide to Training and Administering EuropASI Interviews:
European Addiction Severity Index Working Group
Busch-Geertsema, V. (2013): Housing First Europe. Final report. Bremen/Brussels
Coldwell, C. & W. Bendner (2007): “The Effectiveness of Assertive Community Treatment for
Homeless Populations with Severe Mental Illness: A Meta-Analysis.” American Journal of
Psychiatry, 164(3).
Eplov, Lene, Korsbek, Lisa, Petersen Lone, Olander, Mette: (2013): Psykiatrisk og psykosocial
Rehabilitering – en recoveryorienteret tilgang.
Jensen L. (2002). Empowerment som fundament for rehabilitering af ældre borgere. Kapitel 13 i
Videncenter på ældreområdet: Kan gamle genoptrænes – og nytter det noget
Kiresuk, T. J., Smith, A., & Cardillo, J. E. (1994). Goal attainment scaling: Applications, theory,
and measurement. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
Leif Vind (2007) Indføring af klient udredning og indsatsplanlægning i boformer for hjemløse.
Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet.
McLellan AT, Luborsky L, Woody GE, O'Brien CP. An improved diagnostic evaluation
instrument for substance abuse patients. The Addiction Severity Index. Journal of Nervous and
Mental Disease. 1980;168:26–33
Medin J. et al. (2003) Health promotion: a case study. Disability and rehabilitation. An
international, multidisciplinary Journal. Volume 25, nr 16
Nelson, G., T. Aubry & A. Lafrance (2007): “A Review of the Literature on the Effectiveness of
Housing and Support, Assertive Community Treatment, and Intensive Case Management for
Persons with Mental Illness Who Have Been Homeless”. American Journal of Orthopsychiatry,
77, s. 350-361
Recoveryorienterede praksisser – en systematisk vidensopsamling. NAPHA og Dansk Selskab
for Psykosocial Rehabilitering, Rapport nr. 4, 2013
Roberts-Yates C. (2003). The concerns and issues of injured workers in relation to claims/injury
management and rehabilitation: the need for new operational frameworks. Disability and
rehabilitation. An international, multidisciplinary Journal. Volume 25, number 16.
Slade, M., Shepherd, G., Boardman, J., & (2008). Making Recovery a Reality. Sainsbury:
Centre for Mental Health. London
Side 39 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
Starring B (2000). Empowerment och funktionshinder. I: Et liv som andre, livsvilkår för personer
med funktionshinder. P Brusén & L_C Hydén (ed). Lund: Studentenlitteratur. Sverige
Susser, E., E. Valencia, S. Conover, A. Felix, W. Tsai & R. Wyatt (1997): “Preventing Recurrent
Homelessness among Mentally Ill Men: A "Critical Time" Intervention After Discharge from a
Shelter.” American Journal of Public Health, 87, s. 256-262
Tsemberis, S., L. Gulcur & M. Nakae (2004): “Housing First, Consumer Choice, and Harm
Reduction for Homeless Individuals with a Dual Diagnosis”. American Journal of Public Health,
94, 4, s. 651-656
William A. Anthony Recovery from mental Illness: the guiding vision of the mental health service
system in the 1990s Psychosocial rehabilitation journal 16(4), 11–23, 1993
World Report on Disability, 2011 – World Health Organization & The World Bank, ©WHO, 2011
Side 40 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0043.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Side 41 af 41
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke krav der stilles til fagligheden hos private udbydere af tilbud efter servicelovens §§ 109 og 110, til social- og ældreministeren
2544342_0044.png
Socialstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf.: 72 42 37 00
www.socialstyrelsen.dk
december 2019