Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2544330_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1039
Doknr.
531921
Dato
16-03-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 15. februar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 242 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 242:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange private tilbud der udbyder herbergs-
pladser efter servicelovens § 110, samt hvor mange af disse, der udtager profit
og hvor mange der arbejder nonprofit.”
Svar:
Boformer efter servicelovens § 110 henvender sig til personer med særlige so-
ciale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som
har behov for botilbud og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterføl-
gende hjælp. Inden for disse rammer er der § 110-tilbud, der henvender sig til
eller har mulighed for at tilbyde ophold til personer med særlige behov, fx
mænd i krise. Det er ikke muligt med data at adskille herbergspladser fra andre
godkendte § 110-pladser.
Boformer efter servicelovens § 110 kan være kan være kommunale, regionale
eller ejet af private virksomheder, herunder både kommercielle private virksom-
heder (ApS, A/S m.fl.) og ikke-kommercielle private virksomheder (selvejende
institutioner, fonde m.v.).
Pr. 31. december 2021 er der på Tilbudsportalen i alt 109 tilbud, der er god-
kendt efter servicelovens § 110. Heraf er 57 ikke-kommercielle private, 22 er
kommercielle private, mens de resterende 30 tilbud er kommunale eller regio-
nale, jf. tabel 1.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange private tilbud der udbyder herbergspladser efter serviceloven §110, samt hvor mange af disse, der udtager profit og hvor mange der arbejder nonprofit, til social- og ældreministeren
2544330_0002.png
Tabel 1
Tilbud godkendt efter servicelovens § 110 pr. 31. december 2021
Virksomhedsform
Ikke-kommercielle private tilbud
Kommercielle private tilbud
Kommunale tilbud
Regionale tilbud
Tilbud i alt
Antal tilbud
57
22
27
3
109
Anm.: Virksomhedsform er opgjort på baggrund af CVR-registeret. Kommercielle private tilbud omfatter A/S, ApS,
I/S, IVS, Enkeltmandsvirksomhed, Personligt ejet mindre virksomhed, Selskab med begrænset ansvar. Ikke-kom-
mercielle private tilbud omfatter fonde, selvejende, mv., herunder andelsselskab (-forening), andelsselskab (-for-
ening) med begrænset ansvar, erhvervsdrivende fond, fond og andre selvejende institutioner, forening, frivillig
forening, statslig administrativ enhed og øvrige virksomhedsformer.
Kilde: Egne beregninger på data fra Tilbudsportalen.
For selvejende institutioner og andre ikke-kommercielle private tilbud skal
eventuelle overskud anvendes til det formål, som fremgår af vedtægterne, her-
under fx blive i tilbuddet, mens det for de kommercielle private tilbud er muligt
at udbetale overskud som udbytte til ejerkredsen.
På nuværende tidspunkt er det kun muligt at belyse udlodning af udbytte og
forslag til udbetaling af udbytte for virksomheder, der ejer tilbud, hvis virksom-
hedens regnskaber er offentligt tilgængelige på CVR.dk. Det er som udgangs-
punkt kun aktieselskaber, anpartsselskaber og iværksætterselskaber, der skal
offentliggøre årsrapporter på CVR.dk.
1
Af en opgørelse, Social- og Ældreministeriet har lavet over tilbud, der pr. 30.
juni 2021 var godkendt til Tilbudsportalen efter servicelovens § 110, fremgår
det, at der var 21 kommercielle private boformer efter servicelovens § 110, som
var ejet af 21 forskellige kommercielle private virksomheder. Heraf var det mu-
ligt at fremsøge årsregnskaber for seneste regnskabsår for 17 af virksomhe-
derne. 7 af disse virksomheder havde udbetalt eller foreslået udbetaling af ud-
bytte i seneste regnskabsår. Tallet skal tages med forbehold, da det ikke er alle
kommercielle virksomheder, der indgår i opgørelsen. Samtidig er der taget ud-
gangspunkt i udbetalinger og forslag til udbetalinger for det seneste regn-
skabsår, og der må forventes at være tale om flere virksomheder, hvis der ses
over en årrække. Det bemærkes desuden, at der i de senere år er sket en be-
tydelig stigning i antallet af kommercielle private tilbud, hvilket alt andet lige må
forventes at betyde, at der bliver udbetalt mere i udbytte fremadrettet, hvis de
nyoprettede tilbud, udbetaler udbytte i samme omfang som de eksisterende.
Aftalen om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med
sociale tilbud fra april 2021 indebærer bl.a., at der fremadrettet kommer øget
gennemsigtighed i sociale tilbuds økonomi. Aftalen er bl.a. udmøntet som æn-
dringer af socialtilsynsbekendtgørelsen, som medfører, at tilbuddene på Til-
budsportalen fra og med regnskabsåret 2022 skal oplyse,
Hvor stor en del af årets overskud, der er udbetalt som udbytte til ejer-
kredsen, hvis der er tale om et kommercielt, privat tilbud.
Hvor stor en andel af årets overskud, der er overført til andre enheder
inden for en større selvejekonstruktion, hvis der er tale om et selv-
ejende tilbud, en fond e.l.
1
Virksomhederne, der ejer de sociale tilbud, kan have andre aktiviteter end selve driften af tilbuddet, hvormed
virksomhedens eventuelle overskud ikke nødvendigvis kun kommer fra driften af det sociale tilbud.
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange private tilbud der udbyder herbergspladser efter serviceloven §110, samt hvor mange af disse, der udtager profit og hvor mange der arbejder nonprofit, til social- og ældreministeren
2544330_0003.png
Hvor stor en andel af årets overskud, der er hensat til senere brug, hvis
der er tale om et offentligt tilbud.
Kommercielle private tilbud forpligtes også til at oplyse, hvor meget udbytte der
samlet set er udbetalt de seneste 5 år. Dette vil skabe mere gennemsigtighed
og gøre det lettere at følge tilbuddenes økonomi og eventuelle udbytteudbeta-
linger over tid.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3