Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2544292_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 1039
Doknr.
531921
Dato
16-03-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 15. februar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 237 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 237:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange kvindekrisecentre efter servicelovens
§ 109, der findes i Danmark, hvor mange pladser disse tilbyder, og hvor mange
af disse, der udtager profit og hvor mange der arbejder nonprofit?”
Svar:
Pr. 31. december 2021 er der på Tilbudsportalen 70 tilbud, der er godkendt
som kvindekrisecenter efter servicelovens § 109. Tilbuddene har i alt 805 plad-
ser, der er godkendt efter servicelovens § 109.
Kvindekrisecentre efter servicelovens § 109 kan være kommunale, regionale
eller ejet af private virksomheder, herunder både kommercielle private virksom-
heder (ApS, A/S m.fl.) og ikke-kommercielle private virksomheder (selvejende
institutioner, fonde m.v.). For selvejende institutioner og andre ikke-kommerci-
elle private tilbud skal eventuelle overskud anvendes til det formål, som frem-
går af vedtægterne, herunder for eksempel blive i tilbuddet, mens det for de
kommercielle private tilbud er muligt at udbetale overskud som udbytte til ejer-
kredsen.
Af de i alt 70 tilbud, der pr. 31. december 2021 er godkendt som kvindekrise-
center, er 20 af tilbuddene kommercielle private tilbud, som har mulighed for at
udbetale eventuelle overskud som udbytte til ejerkredsen, jf. tabel 1.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange kvindekrisecentre efter servicelovens §109, der findes i Danmark, hvor mange pladser disse tilbyder, og hvor mange af disse, der udtager profit og hvor mange der arbejder nonprofit, til social- og ældreministeren
2544292_0002.png
Tabel 1
Tilbud godkendt efter servicelovens § 109 pr. 31. december 2021
Virksomhedsform
Ikke-kommercielle private tilbud
Kommercielle private tilbud
Kommunale tilbud
Regionale tilbud
Tilbud i alt
Antal tilbud
40
20
10
0
70
Anm.: Virksomhedsform er opgjort på baggrund af CVR-registeret. Kommercielle private tilbud omfatter A/S, ApS,
I/S, IVS, Enkeltmandsvirksomhed, Personligt ejet mindre virksomhed, Selskab med begrænset ansvar. Ikke-kom-
mercielle private tilbud omfatter fonde, selvejende, mv., herunder andelsselskab (-forening), andelsselskab (-for-
ening) med begrænset ansvar, erhvervsdrivende fond, fond og andre selvejende institutioner, forening, frivillig
forening, statslig administrativ enhed og øvrige virksomhedsformer.
Kilde: Egne beregninger på data fra Tilbudsportalen.
På nuværende tidspunkt er det kun muligt at belyse udlodning af udbytte og
forslag til udbetaling af udbytte for virksomheder, der ejer tilbud, hvis virksom-
hedens regnskaber er offentligt tilgængelige på CVR.dk. Det er som udgangs-
punkt kun aktieselskaber, anpartsselskaber og iværksætterselskaber, der skal
offentliggøre årsrapporter på CVR.dk
1
.
Af en opgørelse, Social- og Ældreministeriet har lavet for kvindekrisecentre,
der var godkendt på Tilbudsportalen pr. 30. juni 2021, fremgår det, at der var
20 kommercielle private kvindekrisecentre, som var ejet af 18 forskellige kom-
mercielle private virksomheder. Heraf var det muligt at fremsøge årsregnskaber
for seneste regnskabsår for 10 af virksomhederne. Af disse havde én virksom-
hed udbetalt eller foreslået udbetaling af udbytte i seneste regnskabsår. Tallet
skal tages med forbehold, da det ikke er alle kommercielle virksomheder, der
indgår i opgørelsen. Samtidig er der taget udgangspunkt i udbetalinger og for-
slag til udbetalinger for det seneste regnskabsår, og der må forventes at være
tale om flere virksomheder, hvis der ses over en årrække. Det bemærkes desu-
den, at der i de senere år er sket en betydelig stigning i antallet af kommercielle
private tilbud, hvilket alt andet lige må forventes at betyde, at der bliver udbetalt
mere i udbytte fremadrettet.
Aftalen om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med
sociale tilbud fra april 2021 indebærer bl.a., at der fremadrettet kommer øget
gennemsigtighed i sociale tilbuds økonomi. Aftalen er bl.a. udmøntet som æn-
dringer af socialtilsynsbekendtgørelsen, som medfører, at tilbuddene på Til-
budsportalen fra og med regnskabsåret 2022 skal oplyse,
Hvor stor en del af årets overskud, der er udbetalt som udbytte til ejer-
kredsen, hvis der er tale om et kommercielt, privat tilbud.
Hvor stor en andel af årets overskud, der er overført til andre enheder
inden for en større selvejekonstruktion, hvis der er tale om et selv-
ejende tilbud, en fond e.l.
Hvor stor en andel af årets overskud, der er hensat til senere brug, hvis
der er tale om et offentligt tilbud.
Kommercielle private tilbud forpligtes også til at oplyse, hvor meget udbytte der
samlet set er udbetalt de seneste 5 år. Dette vil skabe mere gennemsigtighed
1
Virksomhederne, der ejer de sociale tilbud, kan have andre aktiviteter end selve driften af tilbuddet, hvormed
virksomhedens eventuelle overskud ikke nødvendigvis kun kommer fra driften af det sociale tilbud.
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange kvindekrisecentre efter servicelovens §109, der findes i Danmark, hvor mange pladser disse tilbyder, og hvor mange af disse, der udtager profit og hvor mange der arbejder nonprofit, til social- og ældreministeren
2544292_0003.png
og gøre det lettere at følge tilbuddenes økonomi og eventuelle udbytteudbeta-
linger over tid.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3