Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7074
Doknr.
476869
Dato
08-11-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 11. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 23 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 23:
”Vil ministeren oplyse, hvordan ministeren vil sikre, at man som pårørende kan sikre
sig, at hjemmeplejen sørger betryggende for ens forældre, der har brug for - og er
visiteret til - omfattende hjælp i hjemmet, når der viser sig at være problemer med helt
basale ting som at sørge for et tilstrækkeligt væskeindtag? Der henvises til artiklen
"Hjemmeplejen svigter mine
forældre" fra Ekstra Bladet d. 11. oktober 2021?”
Svar:
Det er helt afgørende, at vi i Danmark har en god ældrepleje, der passer godt
på vores ældre medborgere.
Borgerne skal selvfølgelig kunne regne med at modtage den hjælp, som de er
berettigede til og har behov for. I den forbindelse er et godt og tillidsfuldt forhold
mellem de ældre, deres pårørende og kommunen en helt grundlæggende
forudsætning.
Kommunerne er efter servicelovens § 83 forpligtet til at tilbyde personlig hjælp
og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og
madservice til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre
disse opgaver.
Borgeren har krav på en individuel vurdering af behovet for hjælp. Det er
kommunen, der ud fra en konkret og individuel vurdering af borgerens behov
træffer afgørelse om tildeling af hjælp.
Kommunen skal i forbindelse med afgørelsen om hjælp oplyse modtageren af
hjælpen om, hvor hos myndigheden denne kan rette henvendelse, hvis den
tildelte hjælp ikke leveres i overensstemmelse med afgørelsen.
Hvis man som borger eller pårørende er utilfreds med ældreplejen i
kommunen, kan man derfor rette henvendelse til kommunalbestyrelsen.
Det er også muligt at indgive en bekymringshenvendelse til Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn. Ældretilsynet kan på baggrund af en
bekymringshenvendelse fx bede kommunen om en udtalelse til brug for en
vurdering af, om Ældretilsynet skal iværksætte yderligere tiltag. Ældretilsynet
1