Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 108
Offentligt
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
498028
Dato
11-01-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 14. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 108 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 108:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Juraeksperter; nødberedskaber i Ældreple-
jen kan være ulovlige” fra Altinget den 14. dec. 2021, og i forlængelse heraf til-
kendegive, hvilke konkrete initiativer ministeren har taget for at dæmme op for
den akutte personalemangel i ældresektoren.
Svar:
Serviceloven er en rammelovgivning, som fastsætter de overordnede rammer
for kommunernes forpligtelser i forhold til at yde den nødvendige hjælp, herun-
der hjælp til personlig pleje, til borgere, som har brug for hjælp hertil.
Serviceloven regulerer ikke det nærmere indhold eller omfang af den konkrete
hjælp. Omfang og indhold af den konkrete hjælp afhænger af den konkrete og
individuelle vurdering af den enkelte borgers behov og ressourcer, som kom-
munerne er forpligtet til at foretage. Det følger af kommunernes forpligtelser på
området, at hjælpen skal gives ud fra en samlet helhedsvurdering af, hvad der
fagligt er en ordentlig og forsvarlig hjælp.
Lovgivningen fastsætter således ikke hverken en øvre eller nedre grænse for
omfanget af hjælpen til den enkelte borger. Ankestyrelsen har ansvaret for at
behandle de konkrete klager over kommunens individuelle afgørelser om
hjælp.
Kravet om konkret og individuelle afgørelser ud fra den enkelte borgers behov
betyder, at det politisk fastsatte serviceniveau for ældreplejen i den enkelte
kommune, herunder den vedtagne kvalitetsstandard for fx personlig pleje, kun
vil være vejledende. Den enkelte borger vil altid skulle tilbydes en hjælp, der
matcher den pågældendes individuelle behov og ressourcer.
I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at hvis en kommune beslutter gene-
relt at ændre i sit serviceniveau, og det ændrede serviceniveau kan medføre
ændringer i den aktuelle hjælp, som en borger modtager, så skal der foretages
en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers aktuelle behov og
ressourcer med henblik på at sikre, at behovet stadig kan dækkes inden for det
nye serviceniveau. Det gælder også, selvom der kun er tale om en midlertidig
1