Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2541353_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 927
Doknr.
530474
Dato
10-03-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 10. februar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 215 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Ambo-Rasmussen (V).
Spørgsmål nr. 215:
” Vil ministeren redegøre for:
1) Om det er muligt at give dispensation fra kravet i lovgivningen om, at
forældre skal samtykke til overnatning, når børn og unge under 18 år
henvender sig til et børne-unge-krisecenter
2) Om det alternativt være muligt at indføre en såkaldt orienteringspligt
3) Hvilke ændringer i gældende lovgivning de to modeller vil kræve?”
Svar:
Det er som udgangspunkt forældremyndighedsindehaveren, der har
kompetence til at træffe afgørelser eller tage beslutninger om børn og unge.
Men kommunen skal efter serviceloven føre tilsyn med de forhold, som børn og
unge under 18 år i kommunen lever under og tilbyde hjælp og støtte til børn og
unge, som har behov for det.
Dertil skal bemærkes, at alle borgere har pligt til at underrette kommunen, hvis
de får kendskab til, at en forælder udsætter sit barn for vanrøgt,
nedværdigende behandling eller at leve under forhold, der bringer dets
sundhed eller udvikling i fare. Kommunen er forpligtet til at vurdere alle
underretninger inden for 24 timer i forhold til, om der er behov for at handle
akut.
Hvis der er en åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller
udvikling lider alvorlig skade er kommunen forpligtet til at sætte ind akut. Med
denne særlige forpligtelse af kommunen, følger også en særlig adgang til at
træffe afgørelse om børn eller unge, også uden forældresamtykke, når
betingelserne herfor er opfyldt. Af samme årsag kan kommunen døgnet rundt
træffe foreløbig afgørelse om anbringelse uden for hjemmet – med eller uden
samtykke fra forældrene – når servicelovens betingelser herfor er opfyldt, da
ingen børn må stå alene eller være overladt til sig selv.
Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt der kan gives dispensation fra kravet i
lovgivningen om, at forældre skal samtykke til børnenes overnatning, er mit
ministerium i gang med at afdække mulige løsninger, herunder også
muligheden for at indføre en såkaldt orienteringspligt. Så børn og unge ikke
afvises på grund af manglende samtykke fra deres forældre
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om, hvilke lovændringer det vil kræve at gøre det muligt for børn og unge under 18 år at opholde sig anonymt i et børne-ungekrisecenter i op til 48 timer, til social- og ældreministeren
2541353_0002.png
Joannahuset er i dag en forsøgsordning, som skal fungere som en alternativ
indgang for børnene, hvor de kan modtage rådgivning og vejledning, som
passer til deres behov. Der er derfor tale om et supplerende tilbud til de
eksisterende rådgivnings- og støttemuligheder i kommunen. Børne-
ungekrisecenteret skal hjælpe med at bygge bro til de offentlige myndigheder,
der har kompetencen til at træffe afgørelser om børnene eller de unge, ud over
forældremyndighedsindehaveren.
Da Joannahuset er et nybrud og en forsøgsordningen, er det naturligt, at der
kan være behov for tilpasning eller videreudvikling af konceptet. Derfor har vi i
kredsen af aftalepartierne bag Børnene Først haft en drøftelse om
forsøgsordningen med børne-ungekrisecenteret, og vi ser nærmere på mulige
løsninger.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2