Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2472234_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7073
Doknr.
478858
Dato
03-11-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 11. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 22 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 22:
”Vil ministeren redegøre for regeringens tilgang til problemstillingen vedr.
socialtilsynenes fortolkning af selvbestemmelsesretten kontra
Voksenansvarsloven, som beskrevet i henvendelsen fra Henning Falken, jf.
SOU alm. del – bilag 175 (2020-21)?”
Svar:
Af voksenansvarslovens § 7 fremgår de generelle principper for
magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten. Her står det klart,
at magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten kun må
anvendes undtagelsesvist og aldrig må erstatte omsorg og en
socialpædagogisk indsats. Jeg kan i forlængelse heraf henvise til min
samtidige besvarelse af SOU alm. del – spørgsmål 21.
Socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret tilsyn med sociale tilbuds
generelle kvalitet, herunder anbringelsessteder til børn og unge. Socialtilsynet
skal således sikre sig, at det enkelte anbringelsessted generelt har en kvalitet,
så det er forsvarligt for kommunerne at placere barnet eller den unge i det
konkrete tilbud.
Anbringelsessteder skal indberette magtanvendelser til den anbringende
kommune, som har ansvaret for barnets eller den unges ophold, og til
socialtilsynet.
Det er barnet eller den unges handlekommune, som er ansvarlig for det
personrettede tilsyn, der i forhold til episoder af magtanvendelse skal forholde
sig til, om barnet eller den unge er velplaceret, og om anbringelsesstedet
leverer den ønskede og relevante ydelse.
Socialtilsynet skal ikke give en tilbagemelding eller træffe afgørelse om
lovligheden af den enkelte magtanvendelse, men vurderer
magtanvendelsesmønstret generelt, og om det giver anledning til
tilsynsmæssige overvejelser, herunder om det giver anledning til en dialog med
et konkret anbringelsessted om deres pædagogiske praksis. Det kan f.eks.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 21: MFU spm. om ministeren vil kommentere og besvare henvendelsen fra Henning Falken, til social- og ældreministeren
2472234_0002.png
være om. behov for ændringer i tilrettelæggelsen af arbejdet på
anbringelsesstedet, så anvendelsen af magt reduceres mest muligt, eller om
behov for, at medarbejderne på anbringelsesstedet får bedre viden om regler
og rammer for magtanvendelse.
Socialtilsynet kan, hvis forholdene på det enkelte anbringelsessted tilsiger det,
træffe afgørelse om skærpet tilsyn og om påbud. Det kan f.eks. være relevant,
hvis et anbringelsessted har uforholdsmæssigt mange magtanvendelser
sammenlignet med et lignende anbringelsessted. Endelig kan socialtilsynet
træffe afgørelse om ophør af godkendelse, hvis anbringelsesstedet ikke
ændrer praksis og dermed vurderes ikke længere at have den fornødne
generelle kvalitet.
I forhold til den rejste problemstilling om socialtilsynenes forskelligartede
praksis er jeg enig i, at der på trods af den øgede professionalisme i
socialtilsynet stadig er behov for at arbejde med ensartetheden på tværs af
socialtilsynene. Derfor glæder det mig også, at alle partierne bag
Aftale om
styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale
tilbud
er enige om, der skal iværksættes en række konkrete tiltag, der på
forskellig vis både skal understøtte socialtilsynets godkendelses- og
tilsynsopgave og sikre større ensartethed i tilsynet med sociale tilbud på tværs
af landet.
Et mere ensartet og fælles funderet socialtilsyn vil øge retssikkerheden for
tilbuddene og dermed også for tilbuddenes beboere og brugere. Med aftalen
sikres også en styrket national styring af socialtilsynenes praksis, bl.a. ved at
styrke Socialstyrelsens rolle og muligheder i forhold til socialtilsynet, lige som
det lokalpolitiske ansvar for varetagelsen af opgaven og for, at den varetages i
overensstemmelse med intentionerne i socialtilsynsloven, tydeliggøres.
Lovforslaget, som skal udmønte aftalen, er planlagt til fremsættelse i første
halvdel af november og med forventet ikrafttrædelse den 1. januar 2022.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
SOU alm del – svar på spm. 21
2