Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2472233_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7073
Doknr.
478858
Dato
03-11-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 11. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 21 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 21:
”Vil ministeren kommentere og besvare henvendelsen fra
Henning Falken, jf.
SOU alm. del
bilag 175 (2020-21),
og derefter sende svaret til udvalget?”
Svar:
Alle de daværende partier i Folketinget på nær Enhedslisten indgik i november
2015 ”Aftale om rammerne for voksenansvar overfor anbragte børn og unge”.
På baggrund af aftalen trådte lov om voksenansvar i kraft den 1. januar 2017
(herefter voksenansvarsloven). Af den politiske aftale fremgår det, at der skal
ske en evaluering af voksenansvarsloven. Denne evaluering er nu foretaget og
offentliggjort. Ministeriet har den 25. marts 2021 oversendt evalueringen til
udvalget, jf. SOU alm. del bilag 246 (samling 2020-21).
Voksenansvarsloven sætter rammerne for adgangen til at anvende magt og
foretage indgreb overfor anbragte børn og unge. Voksenansvarsloven skal
først og fremmest beskytte anbragte børn og unge mod overgreb og forebygge
unødvendig magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten.
Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten på
anbringelsessteder efter § 66, stk. 1, i lov om social service må kun ske
undtagelsesvis, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet,
og må aldrig erstatte omsorg og en socialpædagogisk indsats.
Det er derfor også vigtigt for mig at understrege, at udgangspunktet som
hovedregel vil være, at der ikke skal anvendes magt over for anbragte børn og
unge. Anvendelse af magt kan dog være påkrævet for at sikre anbragte børn
og unges ret til omsorg, hensynet til personalet, andre anbragte børn og unge
eller ting, hvorfor der med voksenansvarsloven er givet en række
indgrebsmuligheder. Reglerne i voksenansvarsloven beskriver, i hvilke
situationer der undtagelsesvist må anvendes magt.
Helt essentielt er det, at reglerne også har til formål at bidrage til, at
plejefamilier og personale på anbringelsesstederne har de nødvendige
redskaber i deres arbejde til at sikre omsorgen og fremme de anbragte børns
og unges trivsel. Evalueringen har derfor bl.a. set på, om de fagprofessionelle i
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 21: MFU spm. om ministeren vil kommentere og besvare henvendelsen fra Henning Falken, til social- og ældreministeren
2472233_0002.png
de anbringende kommuner og på anbringelsessteder med voksenansvarsloven
har fået de nødvendige redskaber til dette.
I forlængelse heraf hæfter jeg mig ved, at evalueringen viser, at
voksenansvarsloven overordnet set har givet anbringelsesstederne de
nødvendige redskaber til at sikre omsorgen for anbragte børn og unge.
På tværs af forskellige typer af anbringelsessteder svarer 83-98 pct., at de i høj
grad eller i nogen grad vurderer, at loven har givet de nødvendige redskaber til
at sikre den daglige omsorg for anbragte børn og unge. Det hyppigst angivne
svar for alle typer anbringelsessteder er dog i nogen grad (50-67 pct.), hvilket
viser, at forholdsvis mange oplever, at de indimellem mangler de nødvendige
redskaber.
Som det fremgår af ovenstående, og som det er tydeligt af henvendelsen jf.
bilag 175, oplever anbringelsessteder i praksis at være udfordret ift. inden for
lovens rammer at sikre omsorgen for de anbragte børn og unge, herunder fx at
bremse de anbragte børn og unge i uhensigtsmæssig adfærd.
Jeg vil gerne understrege, at der er tale om meget svære problemstillinger, når
behovet for støtte og omsorg kolliderer med barnets eller den unges
rettigheder, i det øget adgang til indgreb i selvbestemmelsesretten medfører
begrænsninger i børnene og de unges grundlæggende rettigheder.
Yderligere lovhjemmel til magtanvendelse og indgreb i selvbestemmelsesretten
vil forudsætte grundige overvejelser og drøftelser. Af samme årsag har jeg
tidligere inviteret relevante interessenter på børneområdet såvel som
Socialudvalget og Retsudvalget til at drøfte resultaterne af evalueringen af
voksensansvarsloven, samt tre andre rapporter der på forskellig vis har fokus
på indsatser ift. anbragte udsatte, kriminalitetstruede og kriminelle børn og
unge.
Mødet med interessenterne blev afholdt den 14. september 2021 og jeg glæder
mig over, at Social- og Ældreudvalget har taget initiativ til at indkalde til et nyt
møde om rapporternes resultater, med henblik på en efterfølgende opfølgning
på områderne. Jeg ser frem til denne drøftelse.
Hvad angår socialtilsynets rolle i forbindelse med anbringelsessteders brug af
magtanvendelser og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, kan jeg henvise
til min samtidige besvarelse af SOU alm. del
spørgsmål 22.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
SOU alm del
svar på spm. 22
2