Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7073
Doknr.
478858
Dato
03-11-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 11. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 21 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Honoré Østergaard (V).
Spørgsmål nr. 21:
”Vil ministeren kommentere og besvare henvendelsen fra
Henning Falken, jf.
SOU alm. del
–
bilag 175 (2020-21),
og derefter sende svaret til udvalget?”
Svar:
Alle de daværende partier i Folketinget på nær Enhedslisten indgik i november
2015 ”Aftale om rammerne for voksenansvar overfor anbragte børn og unge”.
På baggrund af aftalen trådte lov om voksenansvar i kraft den 1. januar 2017
(herefter voksenansvarsloven). Af den politiske aftale fremgår det, at der skal
ske en evaluering af voksenansvarsloven. Denne evaluering er nu foretaget og
offentliggjort. Ministeriet har den 25. marts 2021 oversendt evalueringen til
udvalget, jf. SOU alm. del bilag 246 (samling 2020-21).
Voksenansvarsloven sætter rammerne for adgangen til at anvende magt og
foretage indgreb overfor anbragte børn og unge. Voksenansvarsloven skal
først og fremmest beskytte anbragte børn og unge mod overgreb og forebygge
unødvendig magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten.
Magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten på
anbringelsessteder efter § 66, stk. 1, i lov om social service må kun ske
undtagelsesvis, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet,
og må aldrig erstatte omsorg og en socialpædagogisk indsats.
Det er derfor også vigtigt for mig at understrege, at udgangspunktet som
hovedregel vil være, at der ikke skal anvendes magt over for anbragte børn og
unge. Anvendelse af magt kan dog være påkrævet for at sikre anbragte børn
og unges ret til omsorg, hensynet til personalet, andre anbragte børn og unge
eller ting, hvorfor der med voksenansvarsloven er givet en række
indgrebsmuligheder. Reglerne i voksenansvarsloven beskriver, i hvilke
situationer der undtagelsesvist må anvendes magt.
Helt essentielt er det, at reglerne også har til formål at bidrage til, at
plejefamilier og personale på anbringelsesstederne har de nødvendige
redskaber i deres arbejde til at sikre omsorgen og fremme de anbragte børns
og unges trivsel. Evalueringen har derfor bl.a. set på, om de fagprofessionelle i
1