Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2472175_0001.png
Jesper Rasmussen
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 7012
Doknr.
477386
Dato
03-11-2021
Kære Jesper Rasmussen
Tak for dit brev af 18. marts 2021 og din rykker af 4. oktober 2021, hvori du
beskriver dine udfordringer med at få tildelt en handicapbil.
Det er altid ærgerligt at høre om dårlige oplevelser med kommunerne, når en
borger anmoder om støtte til at kompensere for følgerne af en
funktionsnedsættelse. Jeg hører løbende om personer, som har tilsvarende
oplevelser, som det forløb, du beskriver i din henvendelse. Jeg vil derfor starte
med at sige, at vi i regeringen i forhandlingerne om reserven på
social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
for 2022 har lagt op til at afsætte over
100 millioner kr. til at forbedre retssikkerheden og tilliden på handicapområdet.
Det er min forventning, at dette vil sikre et løft af sagsbehandlingen i
kommunerne, som kan mærkes af borgerne.
Du fremhæver i din henvendelse en række udfordringer i forbindelse med dine
ansøgninger om støtte til køb af bil. For det første nævner du oplevelsen med
uens sagsbehandling i kommunerne. Her vil jeg gøre det helt klart, at alle
borgere i landet har ret til den hjælp og støtte efter serviceloven, som de har
behov for. Det bør derfor ikke afhænge af, hvilken kommune man bor i, om
man får tildelt støtte til køb af bil.
Angående den fremhævede bemærkning fra en ansat i en kommune om, at
alle ansøgere får den billigste bil, uanset om den er egnet eller ej, vil jeg
understrege, at det følger af reglerne om tildeling af støtte til bil, at støtten skal
gives til den billigste bil, som er egnet, set i forhold til ansøgerens behov. I
vurderingen af, hvilken bil borgeren skal have støtte til, skal der i alle tilfælde
tages stilling til, om bilen er egnet til ansøgeren.
I forhold til, hvorfor perioden for genbevilling af ny bil er blevet ændret fra seks
til otte år, henviser jeg til aftale om revision af servicelovens
voksenbestemmelser fra november 2016, hvor der var enighed blandt
aftalepartierne herom. Aftalen blev indgået mellem den daværende regering
(Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
I samme aftale var der enighed om at fastsætte et loft over prisen for støtte til
automatgear. Med automatgear forstås almindelig indretning i en bil, som
installeres på fabrikken. De øvrige muligheder for særlig indretning efter
serviceloven etableres på baggrund af ansøgerens konkrete og individuelle
behov, hvorfor der ikke er tale om standardindretning, som etableres fra
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 18/3-21 fra Jesper Rasmussen om støtte til invalidebil efter serviceloven, til social- og ældreministeren
2472175_0002.png
fabrikken. Udgifterne til den sidstnævnte type af særlig indretning kan variere
meget i pris, hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt at fastsætte et loft over prisen
herpå.
Spørgsmålet om uklarhed ift. elbiler og fastsættelse af grøn afgift for hhv.
benzinbiler og dieselbiler er et spørgsmål, som jeg er løbende opmærksom på.
Det er vigtigt, at reglerne er tidssvarende, hvor det især for elbiler er afgørende,
at vi er opmærksomme på udviklingen.
Angående anmodningen om samling af sagsbehandlingen i en central statslig
myndighed er det min vurdering, at sagsbehandlingen er bedst placeret i
kommunerne. Kommunerne har det bedste kendskab til borgerne og deres
konkrete behov. I tilfælde, hvor borgeren er uenig i kommunens afgørelse, kan
borgeren klage til Ankestyrelsen, som er en central klageinstans.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2