Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2474332_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Christiansborg
5. november 2021
Svar på Indenrigs- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 3 (Alm. del) af
8. oktober 2021 stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren sikre, at danskerne får klar og forståelig information om
overgangen fra NemID til MitID, så danskerne f.eks. ved, hvad de skal gøre for at
få deres MitID, og hvornår de skal gøre det, idet der som baggrund henvises til
artiklen ”Skiftet fra NemID til det nye digitale MitID skaber bekymring hos
ældre”, Jyllands-Posten,
den 7. oktober 2021, hvoraf det bl.a. fremgår, at
kommunikationen fra myndighederne opleves som forvirrende m.v.?
Svar
Det er vigtigt, at overgangen fra NemID til MitID understøttes af en tydelig og
klar kommunikation, da det berører rigtig mange borgere, herunder borgere som
kan have svært ved at benytte digitale løsninger. Over 5 millioner NemID-brugere
skal i løbet af 2021 og 2022 overgå til MitID.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser i den forbindelse følgende:
Fordi overgangen til MitID berører så mange borgere, og fordi det er vigtigt, at
alle kommer med, har der været stort fokus på at tilrettelægge en bred kommuni-
kationskampagne om MitID via blandt andet TV, radio, dagblade og øvrige ny-
hedsmedier, samt i gadebilledet, ligesom der er udarbejdet relevant vejledningsma-
teriale. Som supplement hertil har der også været fokus på at lave en mere målret-
tet kommunikationskampagne med konkrete anvisninger om, hvordan borgere
kan overgå fra NemID til MitID. Dette er er sket i form af trin-for-trin guides,
animerede film og lignende. Derudover har alle NemID-brugere modtaget et brev
med Digital Post om overgangen fra NemID til MitID og med information om,
hvordan de skal forholde sig. Borgere, som er fritaget fra Digital Post, har modta-
get dette brev med fysisk post.
Bankerne er ansvarlige for at hjælpe deres egne kunder med at få MitID. Borgere
vil få besked i deres mobil- eller netbank, når det er deres tur til at få MitID. For
at sikre, at overgangen fra NemID til MitID foregår så gnidningsfrit som muligt
for borgerne, vil takten hvormed borgere bliver bedt om at skifte fra NemID til
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 19: MFU spm. om, hvad vil ministeren gøre fremadrettet for at sikre, at ældre og svage borgere ikke bliver tabt i overgangen fra en digital løsning til en anden, til finansministeren
Side 2 af 3
MitID løbende blive tilpasset, så supporten kan følge med. Borgere skal altså ikke
foretage sig noget, før de får besked om det enten via deres net- eller mobilbank
eller via Digital Post. Også her gør det sig gældende, at borgere, der er fritaget fra
Digital Post, vil modtage orienteringen via fysisk post.
Den offentlige MitID-supportenhed kan kontaktes både skriftligt og telefonisk af
borgere, som har spørgsmål eller brug for hjælp. Borgere, som har brug for at
møde fysisk frem for at få MitID, vil kunne henvende sig i borgerservice.
Digitaliseringsstyrelsen, som er ansvarlige for løsningerne NemID og MitID, har
desuden et godt samarbejde med en lang række organisationer, herunder blandt
andet Ældre Sagen, Danske Handicaporganisationer og andre medlemmer af Net-
værk for digital inklusion, samt Interessentforum for næste generation NemID,
som alle har været inddraget i processen omkring overgangen til MitID.
Netværk for digital inklusion har til formål at understøtte og forbedre indsatsen
for de borgere, der er udfordrede af digital kommunikation med offentlige myn-
digheder. Netværk for digital inklusion har løbende gennem de seneste to år været
inddraget i forberedelserne til MitID og har således kommet med input til, hvilken
form for kommunikation de kunne ønske sig med henblik på at varetage deres
medlemmers interesser.
Digitaliseringsstyrelsen har derudover holdt møder med Ældre Sagen om MitID-
løsningen. Via løbende dialog har Digitaliseringsstyrelsen bidraget til Ældre Sagens
planlægning og udarbejdelse af kommunikation, samt tilrettelæggelse af konkret
vejledning og undervisning af Ældre Sagens it-frivillige. Ligeledes holder medar-
bejdere fra Digitaliseringsstyrelsen oplæg for Ældre Sagens og Faglige Seniorers it-
frivillige om MitID. Der er også afholdt webinarer for Danske Handicaporganisa-
tioner.
Vedlagt som
bilag a
findes til eksempel en folder om overgangen til MitID. Folde-
ren er udarbejdet med digitalt udfordrede som hovedmålgruppe og er trykt og
sendt til interessenter, alle Ældre Sagens lokalafdelinger og alle borgerserviceafde-
linger. Det er vigtigt at understrege, at folderen indgår i en større kommunikati-
onsindsats, og dermed ikke står alene i print eller digitalt.
Undervisnings- og informationsmaterialerne findes digitalt, ligesom Digitalise-
ringsstyrelsen har udsendt trykt materiale i form af oplysningsfoldere, undervis-
ningsmateriale, postkort og plakater til lokalafdelingerne i Ældre Sagen, da der har
været efterspørgsel efter materiale på papir. Derudover er der lavet animationsfilm
til oplysning og afholdt netværksmøder.
Desuden er der udarbejdet et øvemiljø (www.demo.borger.dk), hvor borgere kan
træne anvendelsen af MitID i et lukket miljø, indtil man føler sig tryg ved løsnin-
gen.
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 19: MFU spm. om, hvad vil ministeren gøre fremadrettet for at sikre, at ældre og svage borgere ikke bliver tabt i overgangen fra en digital løsning til en anden, til finansministeren
Side 3 af 3
Det er vigtigt, at alle der kan anvende NemID også skal kunne anvende MitID.
Hvis man fx ikke har mulighed for at anvende MitID appen, er der forskellige an-
dre muligheder. Det skal understreges, at det hverken kræver en ny mobiltelefon
eller pas at anvende MitID. Hvis man ikke har en smartphone eller ikke har lyst til
at anvende en app på en smartphone, kan man få en kodeviser, og hvis man fx er
svagtseende, kan man få en kodeoplæser.
Det bør endvidere nævnes, at borgere har mulighed for at bede en offentlig myn-
dighed om at få adgang til en service uden brug af MitID.
Borgere er således ikke forpligtede til at have NemID eller MitID, og kan bede de
enkelte myndigheder om alternativer til digital forvaltning, der forudsætter brug af
MitID.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister