Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
498028
Dato
07-02-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 21. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 187 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(SF).
Spørgsmål nr. 187:
”Vil ministeren – i forlængelse af Socialstyrelsens udmeldinger om, at man nu
vil implementere projekterne ”Sammen om familien” og ”Én familie - én
indgang”, oplyse hhv:
– Hvorfor man ikke ruller det ud til flere end 25 kommuner i første omgang?
– Hvordan dette arbejde kommer til at spille sammen med de forhandlinger, der
tidligere har været om en ny hovedlov og nærhedsreform med mere
helhedsorienterede indsatser med mulighed for en individuel indsats på tværs
af social-, beskæftigelses-, sundheds- og uddannelsesområdet?
– Status på arbejdet med en ny hovedlov?
Der henvises til pressemeddelelsen: Koordineret sagsbehandling giver
forældre til børn med handicap mere overskud og øger deres tillid til
kommunen på Socialstyrelses hjemmeside den 20. januar 2021.”
Svar:
I spørgsmålet henvises der til den endelige evaluering af projektet
Bedre
koordination i indsatserne til børn og unge med handicap og deres familier,
som var finansieret med midler fra satspuljeaftalen for 2018-21. Evalueringen
blev offentliggjort den 20. januar i år og blev samme dag sendt til udvalget til
orientering.
Som det fremgår af det følgebrev, jeg sendte til udvalget sammen med evalue-
ringen, vil udbredelsen af de to samarbejdsmodeller, som er afprøvet i sats-
puljeprojektet, ske som led i udmøntningen af de midler, som er afsat til
Udviklings- og Investeringsprogrammerne (UIP’erne) for 2022. Sammen med
kredsen af social- og handicapordførere besluttede regeringen således i
september 2021 at afsætte i alt 7,5 mio. kr. af UIP-midlerne i 2022-24 til at
understøtte udbredelsen af de to samarbejdsmodeller.
Det er forventningen, at 20-25 interesserede kommuner med støtte fra disse
midler vil implementere én af de to modeller, og dermed skabe rammerne for
bedre koordination, systematik og samarbejde i kommunernes indsatser til
børn med handicap og deres familier. Evalueringsrapporten med de gode
erfaringer er desuden offentligt tilgængelig, så alle landes kommuner kan finde
1