Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2523979_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
498028
Dato
07-02-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 21. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 187 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(SF).
Spørgsmål nr. 187:
”Vil ministeren – i forlængelse af Socialstyrelsens udmeldinger om, at man nu
vil implementere projekterne ”Sammen om familien” og ”Én familie - én
indgang”, oplyse hhv:
– Hvorfor man ikke ruller det ud til flere end 25 kommuner i første omgang?
– Hvordan dette arbejde kommer til at spille sammen med de forhandlinger, der
tidligere har været om en ny hovedlov og nærhedsreform med mere
helhedsorienterede indsatser med mulighed for en individuel indsats på tværs
af social-, beskæftigelses-, sundheds- og uddannelsesområdet?
– Status på arbejdet med en ny hovedlov?
Der henvises til pressemeddelelsen: Koordineret sagsbehandling giver
forældre til børn med handicap mere overskud og øger deres tillid til
kommunen på Socialstyrelses hjemmeside den 20. januar 2021.”
Svar:
I spørgsmålet henvises der til den endelige evaluering af projektet
Bedre
koordination i indsatserne til børn og unge med handicap og deres familier,
som var finansieret med midler fra satspuljeaftalen for 2018-21. Evalueringen
blev offentliggjort den 20. januar i år og blev samme dag sendt til udvalget til
orientering.
Som det fremgår af det følgebrev, jeg sendte til udvalget sammen med evalue-
ringen, vil udbredelsen af de to samarbejdsmodeller, som er afprøvet i sats-
puljeprojektet, ske som led i udmøntningen af de midler, som er afsat til
Udviklings- og Investeringsprogrammerne (UIP’erne) for 2022. Sammen med
kredsen af social- og handicapordførere besluttede regeringen således i
september 2021 at afsætte i alt 7,5 mio. kr. af UIP-midlerne i 2022-24 til at
understøtte udbredelsen af de to samarbejdsmodeller.
Det er forventningen, at 20-25 interesserede kommuner med støtte fra disse
midler vil implementere én af de to modeller, og dermed skabe rammerne for
bedre koordination, systematik og samarbejde i kommunernes indsatser til
børn med handicap og deres familier. Evalueringsrapporten med de gode
erfaringer er desuden offentligt tilgængelig, så alle landes kommuner kan finde
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om ministeren i forlængelse af Socialstyrelsens udmeldinger om, at man nu vil implementere projekterne Sammen om familien og Én familie - én indgang, vil oplyse hvorfor man ikke ruller det ud til flere end 25 kommuner i første omgang m.v., til social- og ældreministeren
2523979_0002.png
inspiration heri, hvis de lokalt ønsker at skabe en mere sammenhængende og
inddragende tilrettelæggelse af indsatserne på børnehandicapområdet.
Du spørger også ind til sammenhængen til en ny hovedlov om helheds-
orienteret indsats samt til status på dette arbejde.
Aftale om rammerne for en
helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse problemer
blev indgået
mellem Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Alternativet og Radikale
Venstre i december 2018. Den konkrete udmøntning af rammeaftalen skal
forhandles, og jeg forventer, at regeringen inden længe endelig kan indkalde til
disse forhandlinger.
Målgruppen for en ny hovedlov om helhedsorienteret indsat er borgere med
flere og komplekse udfordringer, som har potentiale for udvikling og pro-
gression i forhold til arbejdsmarkedet, og hvor planer for og indsatserne til
borgeren medfører et koordinationsbehov.
Rammeaftalen og formålet med helhedsorienteret indsat er inspireret af flere
kommuners arbejde med at skabe bedre sammenhæng for de borgere, som
har komplekse problemer og brug for indsatser fra flere forvaltningsområder.
Det er regeringens ambition, at en ny hovedlov skal sætte borgeren i centrum
og give sagsbehandleren fleksibilitet til at bringe sin faglighed i spil og større
frihed til at sammensætte en individuel indsats, der matcher den enkeltes
samlede situation og behov.
Det indgår som en del af rammeaftalen, at kommunerne forpligtes til at tilbyde
familier med komplekse problemer en helhedsorienteret plan. Følgende
fremgår af rammeaftalen:
”Med loven om en helhedsorienteret plan har
kommunen fået en ramme for at koordinere og skabe sammenhæng for
familien. Kommunen kan således allerede i dag tage familiens samlede
situation i betragtning i de sager, hvor der er brug for at se samlet på en
families udfordringer for at kunne fremme en helhedsorienteret indsats.
Aftaleparterne er enige om, at kommunerne fremover forpligtes til at tilbyde
familier med komplekse problemer en helhedsorienteret plan. Forpligtelsen vil
hermed gælde for familier, hvor en eller begge forældre er i målgruppen for den
nye hovedlov, for hvem der kan eller skal udarbejdes flere kommunale planer,
og som samtidig er forældre til et barn, som modtager særlig støtte efter
servicelovens kapitel 11.”
Den konkrete udmøntning af dette er noget af det, vi
skal forhandle om snart.
Afslutningsvist vil jeg dog gøre opmærksom på, at det følger af ovenstående, at
de forældre og familier, som har været i målgruppen for initiativet
Bedre
koordination i indsatserne til børn og unge med handicap og deres familier,
ikke vil være omfattet af helhedsorienteret indsats, hvis familien alene har
behov for støtte på grund af barnets handicap, og hvor ingen af forældrene
dermed er omfattet af målgruppen for helhedsorienteret indsats.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2