Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2523248_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 391
Doknr.
498028
Dato
04-02-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 20. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 180 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 180:
”Vil ministeren beskrive forskellene på ydelseskommissionens forslag om
fritidstillæg og de ordninger, der gælder i Fredericia og Århus med fritidspas?”
Svar:
Ydelseskommissionen blev nedsat af regeringen i december 2019 med den
opgave at komme med udgiftsneutrale anbefalinger til et mere enkelt og
gennemskueligt ydelsessystem, hvor der især tages hensyn til børnefamilier,
og hvor der er en tilskyndelse til arbejde, uddannelse og forsikring mod
arbejdsløshed.
Ydelseskommissionen afleverede i maj 2021 deres anbefalinger til regeringen,
herunder anbefalingen om et fritidstillæg. Forslaget om fritidstillægget skal
være forbeholdt borgere i kontanthjælpssystemet, og er beskrevet af
kommissionen således:
"Fritidstillægget gives til børn i alderen nul til 17 år og i form af et skattefrit
tillæg på 450 kroner om måneden per barn i en familie, dog maksimalt 1.800
kroner per familie. Størrelsen på fritidstillægget svarer til forskellen på
udgifterne til ”kultur og fritid” i reference- og minimumsbudgettet. De
overordnede rammer for fritidstillægget udstikkes fra centralt hold med
inspiration fra underposterne under kultur- og fritidsposten i referencebudgettet.
Tillægget skal ud over et aktivt fritidsliv med deltagelse i foreningslivet give
mulighed for at dække ekstra udgifter i forbindelse med uddannelse som fx en
studietur eller computer og barnets udgifter til familiens ferie eller barnets ferie
som fx lejrskole eller sommerlejr. 75 procent af fritidstillægget fradrages i det
ordinære børnetilskud, som enlige forsørgere, der har optjent ret til de fulde
børneydelser, får udbetalt for hvert barn. Det svarer til, at det ordinære
børnetilskud reduceres med knap 340 kroner (skattefrit) for hvert barn per
måned til og med fire børn."
Regeringen er nu ved at følge op på Ydelseskommissionens anbefalinger.
De nuværende regler om såkaldt ’fritidspas’ fremgår af lov om social service §
11, stk. 6. Det fremgår af § 11, stk. 6, at kommunerne som led i det
forebyggende arbejde kan beslutte at tilbyde økonomisk støtte til
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren kan beskrive forskellene på ydelseskommissionens forslag om fritidstillæg og de ordninger, der gælder i Fredericia og Århus med fritidspas, til social- og ældreministeren
2523248_0002.png
fritidsaktiviteter til børn og unge, der har behov for særlig støtte. Kommunerne
kan fastsætte kriterier for tildeling af den økonomiske støtte.
Bestemmelsen i serviceloven giver således kommunerne en mulighed, men
ikke en pligt til at yde en sådan økonomisk støtte til fritidsaktiviteter. Der er
heller ikke i serviceloven fastsat regler om størrelsen på den økonomiske støtte
til fritidsaktiviteter, eller om at støtten er forbeholdt familier i
kontanthjælpssystemet. Kommunerne, herunder Fredericia og Århus, kan
derfor selv fastsætte kriterier for tildeling af støtten, inden for de i loven
fastsatte rammer.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2