Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2530289_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 367
Doknr.
498028
Dato
17-02-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 19. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 175 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 175:
”På hvilket aftaleretligt grundlag finder Social- og Ældreministeren og
Sundhedsministeren, at man gennem en aftale indgået med Dansk Regioner
og KL kan forpligte ikke-offentlige tilbud, der altså ikke er part i aftalen, til at
etablere et antigen-selv-test setup og pålægge de private aktører selv at
afholde udgifterne til disse?”
Svar:
Da spørgsmålet er stillet enslydende til mig og sundhedsministeren, er det
aftalt, at jeg også svarer på vegne af sundhedsministeren.
Regeringen, KL og Danske Regioner indgik den 30. juni 2020
Aftale om test af
personale på plejehjem og i hjemmeplejen
med henblik på, at der skulle ske
jævnlige test blandt personale på plejehjem og i hjemmeplejen med kontakt til
sårbare borgere, gradueret efter udbredelsen af smitte i kommunen.
Denne aftale er efterfølgende videreført ad flere omgange senest i december
2021 ved
Aftale om videreførelse af test af personale på plejehjem og i
hjemmeplejen samt aftale om etablering af supplerende setup med
antigenselvtest på sociale tilbud og i ældreplejen.
Da aftalen er indgået mellem regeringen, KL og Danske Regioner, kan aftalen
juridisk set ikke forpligte private aktører.
Aftalen medfører, at kommunerne som driftsherrer og/eller ansvarlige i relation
til plejehjem og sociale tilbud og tillige regionerne i relation de sociale tilbud,
som regionerne er driftsherre og/eller ansvarlige for, har forpligtet sig til at gøre
det muligt, at ansatte på plejehjem kan blive PCR-testet 1-2 gange om ugen
afhængig af vaccinestatus, og at ansatte på plejehjem og på sociale tilbud med
sårbare mennesker (beboere/brugere der er i risiko for et alvorligt
sygdomsforløb ved smitte med covid-19) har mulighed for at tage en
antigenselvtest, hver gang de møder ind på arbejde. Det følger også af aftalen,
at besøgende på plejehjem og sociale tilbud med sårbare mennesker opfordres
til at blive testet inden besøg, og at plejehjemmet/det sociale tilbud umiddelbart
inden besøget kan udlevere en antigenselvtest til den besøgende efter behov.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om, med hvilken hjemmel pålægges de ikke-offentlige tilbud at leve op til de eksplicitte krav: Der uddeles fremover selvtest til medarbejdere i ældreplejen og på sociale tilbud, hvor der er sårbare borgere, samt til besøgende på plejehjem og sociale tilbud, til social- og ældreministeren og sundhedsministeren
2530289_0002.png
I relation til private aktører fremgår følgende af det seneste tillæg til aftalen fra
december 2021:
”Videreførelse
af eksisterende regelmæssigt test-setup af personale
på plejehjem og i hjemmeplejen
[…]
Private leverandører af praktisk hjælp og personlig pleje er også omfattet
af aftalen via den kommune, opgaverne udføres for. Såfremt store
leverandører af praktisk hjælp og personlig pleje kan organisere det på
en mere hensigtsmæssig måde ved at teste selv, kan der indgås aftale
med kommune(r) samt regionen herom.
Selvejende og private plejehjem er en del af tilbuddet om test. Dermed
kan selvejende og private plejehjem på lige fod med de kommunale
institutioner indgå aftale med regionerne om testsetup. Hvordan de
private og selvejende plejehjem indgår i det samlede tilbud, herunder
regionens samlede logistikplan på tværs af kommuner, oplæring i
regionen, udstyr fra regionen mv., aftales lokalt. Private og selvejende
plejehjem samt regioner og kommuner kan gå i lokal dialog om, hvordan
indsatserne kan koordineres og tilrettelægges bedst muligt.
Etablering af nyt setup med antigenselvtest på sociale tilbud og
ældreplejen
[…]
Private leverandører af ydelser på det sociale område samt private
leverandører af praktisk hjælp og personlig pleje er også omfattet af
aftalen. Private sociale tilbud samt private og selvejende plejehjem har
selv ansvaret for at etablere dette antigenselvtest setup. Dog kan private
sociale tilbud og private og selvejende plejehjem, som har
vanskeligheder med at skaffe testkits, gå i lokal dialog med kommuner
og regioner om evt. midlertidig forsyning.
[…]”
Det er således hensigten med aftalen, at det også på private plejehjem og på
private sociale tilbud med sårbare mennesker skal være muligt for de ansatte
og besøgende at blive testet. Det er dog kommunen eller regionen, der efter
aftalen er forpligtet til – så vidt muligt – lokalt at indgå aftale med de private
plejehjem og/eller sociale tilbud herom, og at de private aktører samt regioner
og kommuner kan gå i lokal dialog om, hvordan indsatserne kan koordineres
og tilrettelægges bedst muligt.
I forbindelse med den løbende håndtering af COVID-19 har regeringen og KL
aftalt, at kommunerne kompenseres med 3,6 mia. kr. i 2020 og 1,6 mia. kr. i
2021 for nettomerudgifter til håndtering af COVID-19. Heraf udgør 1,2 mia. kr. i
2020 og 0,9 mia. kr. i 2021 kompensation for nettomerudgifter til rengøring i
kommunale og private velfærdstilbud, personaleudgifter, testkapacitet,
isolationsfaciliteter og opsporing m.v.
Det forudsættes, at den enkelte kommune går i dialog med de private
institutioner om udgifter relateret til COVID-19 og i dialogen finder et niveau for
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om, med hvilken hjemmel pålægges de ikke-offentlige tilbud at leve op til de eksplicitte krav: Der uddeles fremover selvtest til medarbejdere i ældreplejen og på sociale tilbud, hvor der er sårbare borgere, samt til besøgende på plejehjem og sociale tilbud, til social- og ældreministeren og sundhedsministeren
2530289_0003.png
kompensation til de private, som er i balance med den fornødne dokumentation
og merudgiftsniveauet i kommunen i øvrigt.
Regeringen vil også for 2022 være indstillet på at sikre de nødvendige
ressourcer til at finansiere COVID-19-indsatsen i kommunerne. Omfanget af
kompensationen vil blive drøftet i forhandlingerne om kommunernes økonomi
for 2023.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3