Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2527469_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
498028
Dato
11-02-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 19. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 173 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 173:
”Vil ministeren oplyse, om reglen om at udsatte borgere på f.eks. bosteder altid
skal have adgang til deres egne penge står i vejen for, at personalet kan
opbevare borgerens penge og hjælpe borgeren med at disponere over
pengene, idet der jo er borgere, som ikke er i stand til selv at administrere
deres penge, hvis de frit har adgang til dem?”
Svar:
Borgere med nedsat psykisk funktionsevne har som udgangspunkt ret til selv at
bestemme over deres økonomi på lige fod med alle andre. Er man på grund af
nedsat funktionsevne ikke i stand til at håndtere og tage beslutninger om sin
økonomi, skal kommunen tage stilling til, hvordan borgeren kan støttes.
Der findes forskellige måder at hjælpe borgere, der ikke selv kan håndtere
deres økonomi. Et fælles princip for disse er, at måden skal være så lidt
indgribende i den personlige frihed som muligt – det vil sige, at den kun skal
omfatte det, der er behov for i den enkelte situation.
Én mulighed for at hjælpe borgere med at håndtere deres økonomi er at
oprette en fuldmagt, der giver en anden person lov til at foretage visse
handlinger på borgerens vegne. Oprettelse af en fuldmagt kræver, at borgeren
kan give et informeret samtykke hertil.
En anden mulighed er at indgå af en frivillig administrationsaftale efter
pensionslovgivningen. Skønner kommunalbestyrelsen, at en borger ikke kan
administrere pensionen, kan kommunalbestyrelsen afgøre, på hvilken måde
pensionen skal udbetales. Pensionen kan fx administreres sådan, at
kommunen sørger for betaling af rimelige faste udgifter og udbetaler et beløb til
borgeren til personlige fornødenheder. Efter almindelige delegationsprincipper
kan kommunalbestyrelsen overlade afgørelsen om administration til
kommunale tilbud. Kommunen kan også træffe afgørelse om at administrere
borgerens kontanthjælp.
En tredje mulighed er at etablere et værgemål. Der kan eksempelvis etableres
et økonomisk samværgemål, hvor beslutninger om personens økonomi tages i
fællesskab mellem værge og personen under samværgemål.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om ministeren vil oplyse, om reglen om at udsatte borgere på f.eks. bosteder altid skal have adgang til deres egne penge står i vejen for, at personalet kan opbevare borgerens penge, til social- og ældreministeren
2527469_0002.png
Hvis en borger ikke er i stand til at indgå i et samværgemål eller give et
informeret samtykke til en fuldmagt eller anden aftale, kan kommunen eller en
pårørende søge om et værgemål, hvor den retlige handleevne er frataget
borgeren. Også her må værgemålet ikke omfatte mere end højst nødvendigt.
Administration af økonomi kræver i langt de fleste tilfælde brug af NemID.
NemID er strengt personligt og må ikke overdrages til andre. Pårørende,
værger og personale må derfor ikke anvende borgerens NemID, men kan i
stedet anvende et andet NemID, som banken udsteder, eller anvende deres
eget NemID. Personale på botilbud kan også anvende en erhvervsløsning, der
er en konto, som kommunen har i en bank, og som kan benyttes til at
administrere borgerens private konti.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2