Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2528440_0001.png
Social- og Ældreudvalget 2021-22
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 329
Doknr.
521012
Dato
27-01-2022
Medlem af Folketinget Mette Abildgaard (V) har d. 18. januar 2022 stillet føl-
gende spørgsmål nr. S 395 til social- og ældreministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. S 395:
Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med reglerne om
magtanvendelse, at sikkerhedsvagter, som beskrevet af Esbjerg Kommune i
artiklen »Massiv stigning i sikkerhedsvagter,18 der mandsopdækker demente«,
tager fat i og pacificerer borgeren, så der kommer ro på sagen, jf. Vejledning
om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for
voksne, herunder pædagogiske principper kapitel 4, punkt 10?
Svar:
Først og fremmest mener jeg ikke, at sikkerhedsvagter på plejehjem er den rig-
tige løsning.
Jeg kan ikke gå ind i den konkrete sag i artiklen om Esbjerg Kommune, da jeg
ikke har et nærmere kendskab til de faktiske omstændigheder i sagen, men jeg
kan generelt oplyse følgende om reglerne om magtanvendelse og andre ind-
greb i selvbestemmelsesretten:
Servicelovens regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmel-
sesretten kan udelukkende anvendes af det personale, der er ansat til at vare-
tage omsorgen for borgerne. Personale, som ikke er ansat til at varetage om-
sorgen over for borgerne som eksempelvis rengøringspersonale, vagter, pedel-
ler og lignende kan altså ikke foretage indgreb efter servicelovens regler om
magtanvendelse og ej heller assistere ved indgreb. Dette fremgår eksplicit af
vejledning om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten
over for voksne og af bemærkningerne til ændringsforslaget ved den seneste
ændring af magtanvendelsesreglerne, som trådte i kraft 1. januar 2020.
I straffeloven findes bestemmelser om handlinger foretaget i nødret og nød-
værge. Bestemmelserne medfører straffrihed ved magtanvendelse uden hjem-
mel i helt ekstraordinære tilfælde, hvor indgrebet sker for at afværge angreb el-
ler værne om beskyttede retsgoder. Bestemmelserne er derfor ikke hjemmels-
grundlag for at foretage jævnligt forekommende tvangsmæssige indgreb. Nød-
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om ministeren kan bekræfte, at det udelukkende er personale, som er ansat til at varetage omsorgen over for borgerne, der kan anvende magt efter servicelovens afsnit VII, til social- og ældreministeren
2528440_0002.png
værge og nødret giver alene straffrihed for handlinger af forsvarsmæssig ka-
rakter og kan ikke anvendes som hjemmel til at foretage aktive handlinger, der
ikke er strengt nødvendige for at værne om beskyttede retsgoder.
Det er domstolene, der tager stilling til, hvorvidt et magtindgreb er sket i nødret
eller nødværge.
Bestemmelserne om nødret og nødværge gælder i hele samfundet og derfor
også vagter på botilbud og plejehjem, men bestemmelserne giver ikke adgang
til, at vagter aktivt kan anvende indgreb efter servicelovens magtanvendelses-
regler.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2