Social- og Ældreudvalget 2021-22
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 329
Doknr.
521012
Dato
27-01-2022
Medlem af Folketinget Mette Abildgaard (V) har d. 18. januar 2022 stillet føl-
gende spørgsmål nr. S 395 til social- og ældreministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. S 395:
Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med reglerne om
magtanvendelse, at sikkerhedsvagter, som beskrevet af Esbjerg Kommune i
artiklen »Massiv stigning i sikkerhedsvagter,18 der mandsopdækker demente«,
tager fat i og pacificerer borgeren, så der kommer ro på sagen, jf. Vejledning
om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for
voksne, herunder pædagogiske principper kapitel 4, punkt 10?
Svar:
Først og fremmest mener jeg ikke, at sikkerhedsvagter på plejehjem er den rig-
tige løsning.
Jeg kan ikke gå ind i den konkrete sag i artiklen om Esbjerg Kommune, da jeg
ikke har et nærmere kendskab til de faktiske omstændigheder i sagen, men jeg
kan generelt oplyse følgende om reglerne om magtanvendelse og andre ind-
greb i selvbestemmelsesretten:
Servicelovens regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmel-
sesretten kan udelukkende anvendes af det personale, der er ansat til at vare-
tage omsorgen for borgerne. Personale, som ikke er ansat til at varetage om-
sorgen over for borgerne som eksempelvis rengøringspersonale, vagter, pedel-
ler og lignende kan altså ikke foretage indgreb efter servicelovens regler om
magtanvendelse og ej heller assistere ved indgreb. Dette fremgår eksplicit af
vejledning om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten
over for voksne og af bemærkningerne til ændringsforslaget ved den seneste
ændring af magtanvendelsesreglerne, som trådte i kraft 1. januar 2020.
I straffeloven findes bestemmelser om handlinger foretaget i nødret og nød-
værge. Bestemmelserne medfører straffrihed ved magtanvendelse uden hjem-
mel i helt ekstraordinære tilfælde, hvor indgrebet sker for at afværge angreb el-
ler værne om beskyttede retsgoder. Bestemmelserne er derfor ikke hjemmels-
grundlag for at foretage jævnligt forekommende tvangsmæssige indgreb. Nød-
1