Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2519900_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
498028
Dato
28-01-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 14. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 161 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Spørgsmål nr. 161:
”Vil ministeren i forlængelse af sagen i Vejen Kommune om en anonym
underretning vedrørende en 9-årig dreng efter en jagtferie foretage de
nødvendige justeringer af lovgivningen, således at forældre kan renses for
anonyme underretninger, som viser sig at være uberettigede? Der henvises til
artiklen ”Far lod sin niårige søn skyde en impala i Sydafrika og delte det stolt
på Facebook: Efter anonym underretning er de nu indkaldt til samtale med
kommunen” fra Avisen Danmark den 5. januar 2022.”
Svar:
Underretninger er grundlæggende et vigtigt værktøj for kommunerne til at
opdage børn, der har brug for hjælp og støtte. For mange af de børn, der
omsorgssvigtes eller på anden vis har brug for fællesskabets hjælp, gælder
det, at der er sket underretninger forud for, at de får hjælp.
Når det er slået fast, så er det selvfølgelig vigtigt at understrege, at grundløse
underretninger skal håndtereres så hurtigt og skånsomt som muligt. Hvis en
underretning ikke giver grund til bekymring for barnets velbefindende, skal
kommunen sørge for at afslutte sagen. Familien vil derfor vide, at kommunen
betragter underretningen som grundløs, og at kommunen derfor ikke foretager
sig yderligere i sagen. Det vil også fremgå af sagens akter.
Det er et helt grundlæggende princip efter offentlighedsloven, at kommunerne
har pligt til at notere og gemme de oplysninger, som de modtager. Denne
notatpligt er med til at sikre, at det – også senere – er muligt for både borger og
myndighed at konstatere, hvilke faktiske oplysninger, der indgik i et
beslutningsgrundlag i en konkret sag.
Disse regler er også en beskyttelse af den enkelte borger og den enkelte
familie. På den måde kan en fremtidig sagsbehandler f.eks. se, at der ligger
tidligere grundløse underretninger på et barn, og en ny, grundløs underretning
derfor hurtigere kan afsluttes. Det mener jeg helt grundlæggende er fornuftigt.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om justeringer af lovgivningen, således at forældre kan renses for anonyme underretninger, til social- og ældreministeren
2519900_0002.png
I forhold til den konkrete sag, der henvises til i spørgsmålet, så noterer jeg mig,
at Vejen Kommune har oplyst, at de vil se på deres procedurer for håndtering
af underretninger fremover.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2