Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2523943_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 257
Doknr.
498028
Dato
07-02-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 13. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 158 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 158:
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren agter at ændre plejehjemsportalen,
så den kommer til at indeholde kvalitetsindikatorer?”
Svar:
Som et led i aftalen om kommunernes økonomi for 2020 blev regeringen og KL
enige om, at der skal udvikles tre kvalitetsindikatorer i ældreplejen, som
fremover skal bruges til at styrke fokus på kvaliteten og effekten af indsatserne
i ældreplejen. De tre kvalitetsindikatorer er livskvalitet og tilfredshed,
funktionsevne og forebyggelige sygehusophold.
Parterne blev desuden enige om, at der i forlængelse heraf skulle etableres én
samlet national brugertilfredshedsundersøgelse blandt modtagere af
hjemmehjælp og på plejecentre.
Plejehjemsoversigten har til formål at give information og overblik over
plejehjem, plejebebyggelser og friplejeboligbebyggelser, samt at understøtte
borgerenes frie valg af tilbud og den lige konkurrence mellem private og
offentlige leverandører.
For kommunale og private tilbud, som er en del af den kommunale
boligforsyning, har kommunalbestyrelsen pligt til at sikre, at oplysningerne om
tilbuddet indberettes til plejehjemsoversigten. For private tilbud, som ikke er en
del af den kommunale boligforsyning, har det private tilbud selv pligt til at sikre,
at oplysningerne om tilbuddet indberettes til plejehjemsoversigten.
De tre kvalitetsindikatorer i ældreplejen er stadig under udvikling. Derfor er det
endnu for tidligt at konkludere, hvorvidt kvalitetsindikatorerne i ældreplejen vil
kunne bidrage til plejehjemsoversigtens formål. Det er dog som udgangspunkt
min holdning, at vi skal reducere unødvendige dokumentationskrav i
ældreplejen, så personalet kan bruge mindre tid bag skærmen og mere tid til
borgeren.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1