Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Christiansborg
5. november 2021
Svar på Indenrigs- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 3 (Alm. del) af
8. oktober 2021 stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren sikre, at danskerne får klar og forståelig information om
overgangen fra NemID til MitID, så danskerne f.eks. ved, hvad de skal gøre for at
få deres MitID, og hvornår de skal gøre det, idet der som baggrund henvises til
artiklen ”Skiftet fra NemID til det nye digitale MitID skaber bekymring hos
ældre”, Jyllands-Posten,
den 7. oktober 2021, hvoraf det bl.a. fremgår, at
kommunikationen fra myndighederne opleves som forvirrende m.v.?
Svar
Det er vigtigt, at overgangen fra NemID til MitID understøttes af en tydelig og
klar kommunikation, da det berører rigtig mange borgere, herunder borgere som
kan have svært ved at benytte digitale løsninger. Over 5 millioner NemID-brugere
skal i løbet af 2021 og 2022 overgå til MitID.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser i den forbindelse følgende:
Fordi overgangen til MitID berører så mange borgere, og fordi det er vigtigt, at
alle kommer med, har der været stort fokus på at tilrettelægge en bred kommuni-
kationskampagne om MitID via blandt andet TV, radio, dagblade og øvrige ny-
hedsmedier, samt i gadebilledet, ligesom der er udarbejdet relevant vejledningsma-
teriale. Som supplement hertil har der også været fokus på at lave en mere målret-
tet kommunikationskampagne med konkrete anvisninger om, hvordan borgere
kan overgå fra NemID til MitID. Dette er er sket i form af trin-for-trin guides,
animerede film og lignende. Derudover har alle NemID-brugere modtaget et brev
med Digital Post om overgangen fra NemID til MitID og med information om,
hvordan de skal forholde sig. Borgere, som er fritaget fra Digital Post, har modta-
get dette brev med fysisk post.
Bankerne er ansvarlige for at hjælpe deres egne kunder med at få MitID. Borgere
vil få besked i deres mobil- eller netbank, når det er deres tur til at få MitID. For
at sikre, at overgangen fra NemID til MitID foregår så gnidningsfrit som muligt
for borgerne, vil takten hvormed borgere bliver bedt om at skifte fra NemID til
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K