Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2523221_0001.png
Folketingets Social-og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
498028
Dato
20-01-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 6. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 138 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 138:
Hvordan vil ministeren sikre borgernes og de pårørendes ret til at klage over
pleje eller behandling, hvis dokumentationskravene bliver lempet? Der
henvises til artiklen ´Astrid Krag vil ikke pege på overflødige regler i
ældreplejen´ fra Berlingske den 6. januar 2022.
Svar:
Når vi skal udarbejde en ny ældrelov, vil vi selvfølgelig have fokus på
retssikkerheden, og at den enkelte ældre får den hjælp og de ydelser, den ældre
har behov for.
Det indebærer også, at borgerne, selvfølgelig også med en ny ældrelov, skal
have mulighed for at klage i situationer, hvor de ikke er tilfredse med den hjælp,
de har fået. Spørgsmålet om, hvordan den klagemulighed bedst skrues
sammen, vil indgå som en del af arbejdet med en ny ældrelov. For mig er det
vigtigt, at denne adgang skrues sammen, så den ikke genererer unødig
dokumentation og registrering, der fjerner medarbejdernes tid sammen med den
ældre.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1