Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2538966_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 40
Doknr.
528595
Dato
07-03-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 3. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 135 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (UFG).
Spørgsmål nr. 135:
”Vil ministeren redegøre for reglerne og forskellen på medicinsk cannabis og
almindelige joints i forhold til arbejdsmiljøet for medarbejdere?”
Svar:
Til brug for mit svar har jeg indhentet bidrag fra henholdsvis
Beskæftigelsesministeriet og Sundhedsministeriet.
Arbejdstilsynet under Beskæftigelsesministeriet oplyser følgende om
arbejdsmiljøreglerne:
”Arbejdsgiver har pligt til at sikre, at arbejdet i alle led planlægges og
tilrettelægges, så det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt. Herunder skal arbejdsgiver sikre sig, at ansatte ikke udsættes for
unødig påvirkning af stoffer og materialer. Arbejdsgiver skal derfor forsøge at
begrænse udsættelsen mest muligt ved at anvende
beskyttelsesforanstaltninger så som effektiv ventilation og ved en passende
tilrettelæggelse af arbejdet. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, er næste skridt at
anvende personlige værnemidler.
I forhold til private hjem, hvor beboeren modtager en offentlig serviceydelse
som fx hjemmehjælp, skal arbejdsgiveren derfor i de situationer, hvor det ikke
kan hindres, at der sker udvikling af luftforurening fra stoffer og materialer,
sørge for at begrænse udsættelsen mest muligt. Det kan fx ske ved at
fastsætte retningslinjer for udluftning af hjemmet før og eventuelt under
hjemmehjælpens besøg.”
Sundhedsministeriet oplyser følgende om rygelovgivningen:
”Som det fremgår af Sundhedsministeriets bidrag til SOU alm. del spørgsmål
134, er besiddelse af cannabis i strid med lovgivningen om euforiserende
stoffer, med mindre der er tale om medicinsk cannabis, som er lægeligt
ordineret inden for rammerne af ordningen med medicinsk cannabis. Produkter
optaget i forsøgsordningen med medicinsk cannabis er ikke tiltænkt rygning.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm., om reglerne og forskellen på medicinsk cannabis og almindelige joints i forhold til arbejdsmiljøet for medarbejdere, til social- og ældreministeren
2538966_0002.png
Sundhedsministeriet har lagt til grund, at der med ”joint” henvises til en cigaret,
som indeholder cannabis i form af enten hash, pot, skunk eller lignende, og
hvor indholdet som oftest er blandet sammen med tobak.
Formålet med lov om røgfri miljøer er blandt andet at udbrede røgfri miljøer
med henblik på at forebygge sundhedsskadelige effekter af passiv rygning og
forebygge, at nogen ufrivilligt kan udsættes for passiv rygning. Ved passiv
rygning forstås indånding af den blandingsluft, der opstår, når røgen fra
cigaretter, piber, cigarer, vandpiber, cerutter, urtecigaretter og lignende
produkter blandes med og forurener den omgivende luft.
Det følger af lov om røgfri miljøer § 11, at på plejehjem, døgninstitutioner,
botilbud og lignende institutioner kan den enkelte beboer beslutte, om der må
ryges i det værelse eller den bolig, der tjener som den pågældendes private
hjem. Det kan dog pålægges beboere ikke at ryge i værelset eller boligen i det
tidsrum, hvor personalet opholder sig der.
Det følger endvidere af lov om røgfri miljøer § 12, at det også i private hjem,
hvor der modtages en offentlig serviceydelse i form af personlig og praktisk
hjælp, som forudsætning for ydelsen kan pålægges beboere ikke at ryge i det
tidsrum, hvor personalet opholder sig i boligen.
Det skal afslutningsvist bemærkes, at det i forhold til graden af luftforening er af
marginal betydning, om røgen kommer fra produkter, der indeholder tobak eller
ej.”
Jeg kan henholde mig til ovennævnte svar fra henholdsvis Arbejdstilsynet og
Sundhedsministeriet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2