Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2538968_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 40
Doknr.
528595
Dato
07-03-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 3. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 134 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (UFG).
Spørgsmål nr. 134:
”Vil ministeren redegøre for, om det er en opgave for medarbejdere i
hjemmeplejen at hjælpe borgere ud af sengen om natten, så de kan komme ud
og ryge en joint, herunder oplyse, om man kan miste sin autorisation, såfremt
man ikke gør det, med begrundelsen om, at borgeren ikke får sin medicin?”
Svar:
Det fremgår af servicelovens § 83, at kommunen skal tilbyde personlig hjælp
og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og
madservice til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre
disse opgaver.
Serviceloven er en rammelov, der ikke nærmere definerer, hvilke konkrete
opgaver kommunen er forpligtet til at yde støtte til. Det er naturligvis en
grundlæggende forudsætning, at der kun kan ydes hjælp til lovlige handlinger.
Til brug for mit svar har jeg indhentet bidrag fra Sundhedsministeriet, som
oplyser følgende om forskellene på joints og medicinsk cannabis samt om
autorisationsreglerne:
”Sundhedsministeriet har lagt til grund, at der med ”joint” henvises til en cigaret,
som indeholder cannabis i form af enten hash, pot, skunk eller lignende, og
hvor indholdet som oftest er blandet sammen med tobak.
Lovgivningen om euforiserende stoffer forholder sig alene til besiddelse, køb,
salg og lignende håndtering af cannabis og ikke til eventuelle
arbejdsmiljømæssige aspekter af håndteringen. Besiddelse mv. af cannabis er
i strid med lovgivningen om euforiserende stoffer, med mindre der er tale om
medicinsk cannabis, som er lægeligt ordineret inden for rammerne af
ordningen med medicinsk cannabis.
Produkter i forsøgsordningen med medicinsk cannabis skal ordineres af en
læge, før en patient kan få det udleveret på apoteket. Produkterne optaget i
forsøgsordningen med medicinsk cannabis er ikke tiltænkt rygning. I
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm., om det er en opgave for medarbejdere i hjemmeplejen at hjælpe borgere ud af sengen om natten, så de kan komme ud og ryge en joint, til social- og ældreministeren
2538968_0002.png
produktarket for hvert enkelt produkt er det præciseret, at rygning af produktet
frarådes.
Det lægges således til grund, at der i spørgsmålet ikke er tale om lægeligt
ordineret medicin, hvorfor autorisationsreglerne ikke finder anvendelse.”
Som nævnt er det en grundlæggende forudsætning for kommunernes
forpligtelser, herunder den enkelte medarbejders opgaver, at der kun kan ydes
hjælp til lovlige handlinger. På den baggrund – og med henvisning til
Sundhedsministeriets bidrag - kan det efter min opfattelse ikke være en del af
opgaverne for medarbejdere i hjemmeplejen at medvirke til, at borgere kan
ryge joints. I forhold til spørgsmålet omkring autorisation kan jeg henvise til
Sundhedsministeriets oplysning om, at autorisationsreglerne ikke finder
anvendelse, når der ikke er tale om lægeligt ordineret medicin.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2