Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 36
Doknr.
498028
Dato
28-01-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 3. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 131 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 131:
”Vil ministeren, under henvisning til svar på SOU alm. del - spm. 96, redegøre
for de konkrete løsninger, der ifølge ministeren findes i hhv. København,
Odense og Århus?"
Svar:
Regeringen nedsatte d. 26. maj 2021 den tværministerielle arbejdsgruppe
bestående af Social – og Ældreministeriet, Erhvervsministeriet og
Finansministeriet, der under inddragelse af interessenter skal klarlægge
omfanget af problemet med adgangen til kontanter for bl.a. hjemløse og andre
udsatte borgere, der af forskellige årsager ikke er i stand til at benytte hverken
betalings- eller hævekort.
Arbejdsgruppen har inddraget følgende interessenter: Ældre Sagen, Danske
Handicaporganisationer (repræsenteret af Lev), Rådet for Socialt Udsatte, KL,
Finans Danmark, Aarhus Kommune, Odense Kommune og Københavns
Kommune.
Inddragelsen af interessenter blotlagde, at der i bl.a. København, Odense og
Aarhus er eller har været nogle konkrete løsninger eller forsøgsprojekter med
at imødekomme udfordringen med adgangen til kontanter for visse udsatte
grupper.
Det gælder bl.a. på Vesterbro i København, hvor den midlertidige løsning er et
samarbejde mellem Arbejdernes Landsbank, Nordea og Københavns
Kommune med Finans Danmark som facilitator. Udbetalingerne sker 3 gange
om måneden (primo, medio og ultimo), og Københavns Kommune og bankerne
aftaler løbende, hvornår på dagen udbetalingerne finder sted.
I Aarhus Kommune har man været optaget af problemstillingen med borgere
på botilbud og kognitivt udfordrede personer, og her har man iværksat et
pilotprojekt, der lige nu er ved at blive evalueret. På et af kommunens sociale
tilbud er der blevet lavet en institutionskonto, hvor pengene går fra borgerens
konto til institutionskontoen, hvorefter en medarbejder hæver de ønskede
kontanter til borgeren. Pilotprojektet skal være med til at skabe erfaringer med
håndtering af borgernes kontanter i kommunen, som evt. kan udbredes til
1