Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del
Offentligt
2513158_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021-8596
Doknr.
498028
Dato
14-01-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 17. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 120 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 120:
”Vil ministeren i forlængelse af ministerens pressemeddelelse af 17. Oktober
2021 “Daglige test af medarbejdere og selvtest af besøgende skal beskytte
mod coronasmitte i ældreplejen og på sociale tilbud” redegøre for:
– Om handicaphjælpere i eksempelvis BPA-ordninger, der arbejder i borgernes
eget hjem er, er omfattet af den nye mulighed for selvtests på socialområdet?
– Om ministeren vil overveje at stille selvtest til rådighed for personale på
socialområdet, der ikke er ansat på en fast matrikel, så de ikke skal bruge
arbejdstid på lange ventetider?
– Hvordan matrikelfaste og ikke-matrikelfaste sociale tilbud er stillet i forhold til
kompensation for merudgifter, der er pågået ved ansattes test for covid19 i
arbejdstiden? (Ældreområdet ugentlig PCR-test i arbejdstiden, på arbejdsgiver
regning)
– Om krydsvaccinerede også skal have et tredje stik med en mRNA-vaccine?”
Svar:
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt hjælpere i eksempelvis hjælperordninger
er omfattet af aftalen af 16. december 2021 om bl.a. selvtest på socialområdet,
kan jeg oplyse, at hjælperordninger efter servicelovens § 95 eller 96 er omfattet
af ordningen på linje med private sociale tilbud. Arbejdsgiveren i ordningen skal
etablere et setup med antigen-selvtests for hjælperne. Der opfordres til, at der
tages kontakt til kommunen om hjælp til forsyning af selvtests. Særligt i
ordninger, hvor borgeren selv eller en nærtstående er arbejdsgiver for
hjælperne, kan det være relevant, at der indgås en mere fast aftale med
kommunen, hvis test er svære at skaffe. Kommunen skal dække udgifterne til
test-kits efter udmålingsbekendtgørelsens regel om direkte og indirekte udgifter
forbundet med den enkelte hjælperordning.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt der kan stilles selvtests til rådighed for
personale, der ikke er ansat på en fast matrikel, kan jeg oplyse, at der med
aftalen af 16. december 2021 er etableret en ordning, hvor der vil være
antigenselvtest til rådighed for personale og besøgende på sociale tilbud, i det
omfang det enkelte tilbud har beboere/brugere, der er i risiko for et alvorligt
sygdomsforløb med smitte med COVID-19. Ordningen skelner ikke mellem,
hvorvidt en medarbejder er ansat på en fast matrikel eller ej.
1
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om ministeren vil redegøre for om handicaphjælpere i eksempelvis BPA-ordninger, der arbejder i borgernes eget hjem er, er omfattet af den nye mulighed for selvtests på socialområdet m.v., til social- og ældreministeren
2513158_0002.png
For medarbejderne er selvtest et supplement til Sundhedsstyrelsens til enhver
tid gældende anbefalinger. Med setuppet kan personale på sociale tilbud, som
har beboere/brugere, der er i risiko for et alvorligt sygdomsforløb ved smitte
med COVID-19 dagligt tage en antigenselvtest, når de møder ind, før de
begynder deres vagt, forudsat at der er antigenselvtests til rådighed.
Med indførelse af ordningen vil det være det enkelte sociale tilbud, der
vurderer, i hvilket omfang der på tilbuddet er beboere eller brugere i
risikogruppen, og om tilbuddet derfor bør benytte sig af setuppet.
I forhold til spørgsmålet om, hvordan matrikelfaste og ikke-matrikelfaste sociale
tilbud er stillet i forhold til kompensation for merudgifter, der er pågået ved
ansattes test for COVID-19 i arbejdstiden kan jeg oplyse, at der ikke skelnes
mellem matrikelfaste og ikke-matrikelfaste tilbud. Kommunernes kompensation
fastlægges ved kommuneøkonomiaftalerne, mens de private og selvejende
tilbuds eventuelle merudgifter i relation til tilbuddenes opgavevaretagelse kan
dækkes af den eller de relevante kommuner.
Kommunerne og de private tilbud kan gå i dialog omkring merudgifterne til
selvtest som en del af tilbuddenes Covid-19 relaterede udgifter og i dialogen
finde et niveau for kompensation til de private og selvejende tilbud, som er i
balance med den fornødne dokumentation og merudgiftsniveauet i kommunen i
øvrigt. Regeringen og KL er således med aftalen om kommunernes økonomi
for 2022 enige om væsentligheden af, at kommunale og private tilbud
behandles ens.
Af aftalen om kommunernes økonomi for 2022 fremgår det ligeledes, at
regeringen og KL med aftalen er enige om yderligere kompensation til
håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Ligeledes fremgår det af aftalen,
at parterne er enige om, at der i forbindelse med forhandlingerne om
kommunernes økonomi for 2023 foretages en samlet efterregulering af
kommunernes nettomerudgifter til håndtering af COVID-19 i 2020 og 2021.
Til besvarelse af den del af spørgsmålet, der handler om, hvorvidt
krydsvaccinerede også skal have et tredje stik med en mRNA-vaccine er der
indhentet bidrag fra Sundhedsministeriet, som har oplyst følgende:
”Som udgangspunkt tilbydes alle personer på 18 år og derover, som er
omfattet af det danske vaccinationsprogram mod COVID-19, og som har
gennemført et vaccinationsforløb mod COVID-19, 3. stik 140 dage (ca. 4,5
måned) efter deres 2. stik.
Krydsvaccinerede personer, der er vaccineret med vaccinen fra AstraZeneca
ved 1. stik og en mRNA-vaccine ved 2. stik, modtager et tilbud om 3. stik med
samme interval som andre, der skal revaccineres, det vil sige 140 dage efter 2.
stik. De tilbydes det 3. stik med den samme mRNA-vaccinetype, som de fik ved
deres 2. stik. Det vil f.eks. sige, at hvis en person fik vaccinen fra Pfizer-
BioNTech (Comirnaty©) ved det andet vaccinestik, vil personen også blive
tilbudt et 3. stik med vaccinen fra Pfizer-BioNTech (Comirnaty©).
Personer, der har fået både 1. og 2. stik med vaccinen fra AstraZeneca,
modtager også et tilbud om 3. stik 140 dage efter 2. stik. Det 3. stik gives med
en mRNA-vaccine, dvs. enten vaccinen fra Pfizer-BioNTech eller fra Moderna.
Personer, der er vaccineret med vaccinen fra Johnson&Johnson (1-dosis-
regime), modtager et tilbud om et ekstra (2. stik) allerede 12 uger (84 dage)
2
SOU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om ministeren vil redegøre for om handicaphjælpere i eksempelvis BPA-ordninger, der arbejder i borgernes eget hjem er, er omfattet af den nye mulighed for selvtests på socialområdet m.v., til social- og ældreministeren
2513158_0003.png
efter 1. stik. Det ekstra stik gives med en mRNA-vaccine, dvs. enten vaccinen
fra Pfizer-BioNTech eller fra Moderna. Herefter tilbydes de et 3. stik (dvs. 2. stik
med mRNA-vaccine) med samme interval, som andre der skal revaccineres,
dvs. 140 dage efter 1. stik med mRNA-vaccinen. Det 3. stik gives med samme
mRNA-vaccine, som de tidligere har modtaget.
Spørgsmålet om, hvorvidt der fremadrettet skal tilbydes et 4. stik mod COVID-
19, er p.t. under vurdering i Sundhedsstyrelsen.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3